هوشنگ جاوید، «موسیقی از حماسه تا انقلاب» و چند اثر دیگر را منتشر می کند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳


هوشنگ جاوید، «موسیقی از حماسه تا انقلاب» و چند اثر دیگر را منتشر می کند

چند اثر پژوهشی کاربردی از هوشنگ جاوید پژوهشگر و مولف موسیقی نواحی بعد از مدت ها انتظار، اوایل سال آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار می گیرد.

javid309-400

به گزارش راه نوا، هوشنگ جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: این آثار موسیقایی تقریبا آثاری هستند که من طی سال‌های گذشته برای انتشار آن اقدام کرده بودم اما بنا به دلایل مختلف هنوز موفق نشدم آن را منتشر کنم اما مدتی است که کار ویرایش و مراحل نهایی کتاب ها انجام شده و قرار بر این است که اوایل سال آینده وارد بازار کتاب شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در پژوهش و تالیف این آثار، بازنمایی و بازشناسی زوایای مختلف موسیقی ایرانی است، توضیح داد: «نقش زن در
موسیقی مناطق و نواحی ایران» عنوان کتابی در دو جلد است که به آوازهای مادران ایرانی برای فرزندانشان که به لالایی‌ها معروف است، اشاره می کند.

جاوید ادامه داد: کتاب دیگری که در دست انتشار دارم «فرهنگنامه موسیقی کار» نام دارد که به رابطه موسیقی و کار در ایران پرداخته‌ است و از جمله آثاری است که می تواند در معرفی کارآواهای مناطق مختلف ایرانی نقش بسزایی داشته باشد. البته ما در راستای چنین رویکردی چندی پیش همایش «کار آواها» را در تالار سوره حوزه هنری برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شد وبه نظر من می تواند با توجه به اهمیتی که دارد بیشتر از اینها نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

 

این پژوهشگر موسیقی آیینی کشورمان به انتشار کتاب «میراث پهلوانی در خراسان» و کتاب «موسیقی از حماسه تا انقلاب» اشاره کرد و گفت: میراث، تاریخچه و آیین‌های موسیقایی پهلوانی در منطقه خراسان یکی از جریان هایی است که همواره علاقه زیادی برای مکتوب کردن فرهنگ شفاهی پیرامون آن داشتم بنابراین تلاش کردم با گردآوری عناصر به جای مانده از این آیین ها، کتابی را منتشر کنم. درباره کتاب «موسیقی از حماسه تا انقلاب» هم باید بگویم این اثر تالیفی تاریخ موسیقی حماسی از قبل و بعد اسلام تا انقلاب مشروطه و انقلاب ۵۷ و زمان جنگ هشت‌ساله را مورد بررسی قرار داده است.

1615832

 

وی به انتشار قریب الوقوع کتاب «موسیقی رمضان در ایران» توسط انتشارات سوره مهر اشاره ای کرد و گفت: کتاب «موسیقی رمضان در ایران» پیش از این از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد که با استقبال خوبی که از سوی مخاطبان مواجه شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این اثر تالیفی بار دیگر منتشر کنیم و با اضافه شدن مطالبی در دسترس علاقه مندان قرار گیرد. خوشبختانه با آخرین ویرایش هایی که روی این اثر تالیفی انجام دادم این کتاب نیز اوایل سال آینده منتشر می شود.

جاوید در پایان بیان کرد: در این اثر گونه های مرسوم موسیقی ویژه ماه مبارک رمضان در اقوام ایرانی به عنوان یک ابزار رسانه ای که نوید فرا رسیدن ماه رمضان را می دهند به تفکیک ارائه شده و می تواند مرجع مناسبی برای پژوهشگران موسیقی نواحی به حساب آید. البته در چاپ اول این کتاب یک لوح فشره صوتی نیز ارائه شده که در آن نوای برخی از سازهای مورد نظر برای مخاطبان نواخته می شود.

 

مطالب مرتبط:

– نخستین کنگره ۷۴ شهید موسیقی کشور

– برگزاری کنگره «هنرمندان شهید موسیقی» در سکوت کامل رسانه‌ای

– باموسیقی آئینی می‌توان بین ادیان مختلف وحدت ایجادکرد

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...