تنها خط قرمز مرحوم سبزواری انقلاب و امام (ره) بود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵


حسین اسرافیلی:

تنها خط قرمز مرحوم سبزواری انقلاب و امام (ره) بود

حسین اسرافیلی معتقد است تنها خط قرمز مرحوم حمید سبزواری مسائل انقلاب و امام (ره) بوده و در حضور ایشان کسی اجازه پیدا نمی‌کرد نسبت به انقلاب و امام (ره) حرفی بزند که باب میل‌شان نباشد.

 

 

 

 

۱۵۴۴۸۱_origراه‌نوا-  حسین اسرافیلی، شاعر پیش‌کسوت کشورمان، با بیان اینکه مرحوم سبزواری شیفته امام (ره)، انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب و رهبری بودند، اظهار کرد: در برخوردها و رفتارهایشان چیزی که به عنوان یک نقطه ضعف باشد ندیدم. انسان شریف و محترمی بودند و تنها خط قرمز ایشان مسائل انقلاب و امام (ره) بود. در حضور ایشان کسی اجازه پیدا نمی کرد نسبت به انقلاب و امام حرفی بزند که باب میل‌شان نباشد و به شدت بر می آشفتند و جواب می دادند و موضع خودشان را بیان می کردند.

 

وی همچنین گفت: در حوزه شعر، نمی توان تمام ابیات مجموعه شعری را شاه بیت دانست، اما مهم این است که اشعار مرحوم سبزواری برآمده از احساسات و عواطف ایشان بود. شعرهای او برآمده از باورهای انقلابی و دینی‌شان بود. به این معنا که شعرشان دقیقا صفحه ای باز شده به روی مخاطب از تفکر و اندیشه و تعهد درونی ایشان بود.

 

این شاعر کشور با تاکید بر اینکه همه وقایع انقلاب اسلامی را به راحتی می شد در شعر سبزواری رصد کرد، گفت: همه وقایع انقلاب اسلامی همچون جنگ تحمیلی و ترورها و انفجارهای منافقین و … را در شعر شان به راحتی می شود رصد کرد. حتی گاهی می بینیم به همان تاریخ راجع به موضوعاتی همچون انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی شعر سروده اند. در واقع  شعر ایشان را به نوعی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی می توان دانست.

 

اسرافیلی ادامه داد: مرحوم سبزواری در جبهه‌ها در کنار بسیاری از عزیزان می آمدند و در خط مقدم می‌رفتند و شعرخوانی داشتند و علاوه بر حضور فیزیکی، حضور معنوی ایشان در همه عرصه‌ها قابل توجه و مشهود بود.

 

وی با بیان اینکه مرحوم سبزواری در شعر حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: شعر ایشان ارجمندی خاصی در کنار شعر دیگر شاعران پیش‌کسوت انقلاب دارد و حسنی که ایشان داشتند این بوده که در کنار عزیزانی مانند مرحوم اوستا، مرحوم شاهرخی، مشفق کاشانی و… به امام و انقلاب لبیک گفتند و ما که در آن زمان شاعران جوانی بودیم به دنبال این‌ها راه افتادیم و این‌ها قلم شعر انقلاب را به دوش گرفتند و ما هم به عنوان شاگرد به دنبالشان حرکت کردیم. این علمدار بودن و پیش‌کسوت شعر انقلاب بودن ارجمندی است که آقای سبزواری جزو همین ارجمندان بود.

 

اسرافیلی سرودهای مرحوم سبزواری را در تهییج و تحریک علاقه مندان به امام و انقلاب موثر دانست و عنوان کرد: سبزواری از ورود امام (ره) به کشور تا اتفاقاتی مانند شهادت شهید مطهری، شهید چمران، شهید رجایی و باهنر و … سرودهای ماندگار خلق کرد که در حافظه افرادی مانند نسل من حضور دارد و بیشتر از شعر، نقش سرودهای ایشان در انقلاب اسلامی متجلی است.

 

وی درباره وضعیت جسمی و روحی مرحوم سبزواری در اواخر عمرش نیز گفت: کسالت ایشان باعث شد که در سال های اخیر کمتر در مجامع حاضر باشند و مدتی به خاطر ضعف عمومی در منزل بودند و چند بار در منزلشان، خدمتشان رسیدم. سال گذشته که به جلسه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نیمه ماه رمضان آمد، من و آقای محدثی به دنبالش رفتیم و ایشان را آوردیم. البته به خاطر مشکل فراموشی، در اواخر جلسه که حضرت آقا می خواستند صحبت کنند، گفت من می روم. من هم نمی دانستم که وسط سخنان رهبر معظم انقلاب چه باید کنم و از طرفی هم ممکن بود دیگران که نمی‌دانستند ایشان فراموشی دارد، فکر بدی کنند. به هر حال آقای محدثی هم اشاره کردند که مرحوم سبزواری حال مساعدی ندارد و ایشان را به منزل ببریم و مجبور شدیم جلسه را برای رساندن ایشان ترک کنیم. امیدوارم خداوند روح ایشان و تمام شاعران مطرح انقلاب را که دست‌شان از دنیا کوتاه است با شهدا محشور کند.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...