استاد سبزواری از شجاع‌ترین سراینده‌های شعر انقلاب بود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵


محمد گلریز:

استاد سبزواری از شجاع‌ترین سراینده‌های شعر انقلاب بود

محمد گلریز گفت: استاد سبزواری از شجاع‌ترین سراینده‌های شعر انقلاب بود، متداول است که به وی لقب پدر شعر انقلاب را می‌دادند و به حق این طور بود.

 

 

 

 

thumb2_84541راه‌نوا- محمد گلریز از خوانندگان انقلابی کشورمان در گفت‌وگویی پیرامون همکاری با زنده‌یاد حمید سبزواری اظهار داشت: ما زندگی هنری‌مان با استاد سبزواری آغاز شد.

 

وی با شاره به ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط با حمید سبزواری از طریق دوستان ابراز داشت: شکل گرفتن سرودهای انقلابی توسط آقای سبزواری کلید خورد؛ ما مدام با ایشان تماس داشتیم و ایشان نیز در جریان کارها بودند و از طرفی با آقای صبحدل و شاهنگیان مرتبط بودند و در دو جبهه فعالیت می‌کرد که نقش مؤثری در شعرهای انقلابی داشت.

 

وی با بیان اینکه استاد سبزواری شعارهای مردم را به خوبی می‌دانست و در اشعار از آنها بهره می‌گرفت، گفت: واژه‌هایی مانند الله‌اکبر ـ خمینی رهبر ـ استقلال آزادی جمهوری اسلامی و… از جمله سرودهای اوایل انقلاب بود که از طریق شعارهای مردم و از حلقوم مردم در شعر و قلم استاد سبزواری منعکس می‌شد و من نیز توفیق خواندن داشتم. تمام آشنایی ما اینگونه آغاز شد.

 

گلریز تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، این آشنایی به صورت دوستی و محبت بیشتر شکل گرفت و ما یک تیم شدیم، تیم منسجمی تشکیل دادیم و در رابطه با شعرهای انقلاب فعالیت می‌کردیم.

 

وی با اشاره به نقش مؤثر حمید سبزواری، او را یک ید پرتوان در حوزه ادبیات قلمداد کرد و گفت: بخشی از هنر انقلاب که می‌توانست در پیروزی انقلاب مؤثر باشد، استاد سبزواری برعهده داشت، زبان هنر برنده است و خیلی از بزرگان ما آن را ابراز می‌کنند. سبزواری نیز با زبان هنر در روزهای اوایل انقلاب با انقلاب همراه بود و تابع امام عزیزمان بود.

 

وی افزود: فکر می‌کنم او یکی از شجاع‌ترین سراینده‌های شعر انقلاب بود، متداول است که به وی لقب پدر شعر انقلاب را می‌دادند و به حق اینگونه بود، چرا که در شرایط سخت، روزگار خفقان و ترور، از طرف طاغوت، و روزهایی که هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود، او شجاعانه وارد شد و در حوزه شعر و ادبیات با شهامت کار را انجام داد که مثال‌زدنی است.

 

این خواننده تصریح کرد: من کمتر استاد ادبیاتی را دیدم که چنین شهامتی داشته باشد، هر چند در طول کار هم استاد سبزواری آثار ماندگاری داشت. کارهایی که وارد زبان مردم هم می‌شد، چرا که پیام انقلاب را به همراه داشت.

 

به گفته وی، سرود «این بانگ آزادی» شعر و محتوایی انقلابی دارد که بسیار مورد اقبال هم قرار گرفت، این شعر حاوی پیام انقلاب است و من فکر نمی‌کنم در چند سال آینده هم بزرگواری مثل ایشان بتواند نقش سرودها و شعرهای ارزشی را اینگونه ایفا کند. متأسف هستم و از ته دل به ملت ایران و خانواده و اهالی هنر تسلیت می‌گویم.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...