برایم غیرمنطقی است که خواننده‌ای را در کشورم «شوالیه آواز ایران» صدا می‌زنند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۸ فروردین ۱۳۹۴


برایم غیرمنطقی است که خواننده‌ای را در کشورم «شوالیه آواز ایران» صدا می‌زنند

رهبر ارکستر سمفوتیک تهران در گفتگویی تفصیلی، در خصوص اعتراضات اخیر نوازنده‌های ارکستر و انتشار نامه ماندگار خود در خصوص اهدای نشان شوالیه به حسین علیزاده به گفتگو نشست.

 

 

 

 

ali-rahbari-120راه‌نوا-    شاید نام “علی رهبری” پیش از اینکه به عنوان گزینه اصلی  رهبری ارکستر سمفونیک تهران در رسانه‌ها مطرح شود قبل از آن به هنگام انتشار نامه علی رهبری خطاب به حسین علیزاده در خصوص «اهدای شوالیه نشان فرانسه» نام این رهبر اکستر قدیمی و با سابقه ایرانی بر سر زبان‌ها افتاد، حال رهبر ارکستر سمفونیک تهران که چندی پیش و پس از سال‌ها دوری از ایران برای اداره ارکستر سمفونیک تهران و بازگشایی ارکستر ملی از سوی مسئولین وزارت ارشاد به ایران آمد در این مدت کوتاه با حواشی مختلفی روبرو  بوده است که از جمله می‌توان به قهر چند نوازنده قدیمی ارکستر سمفونیک، اعتراض برخی از نوازنده‌ها به نحوه رفتار علی رهبری و مشکلات مالی ارکستر اشاره کرد، علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در گفتگویی در خصوص این مشکلات و حواشی و همچنین جریان نامه به حسین علیزاده توضیحاتی داده است:

 

در خصوص کنسرت‌های سال آینده ارکستر سمفونیک تهران که در نشست خبری آخر سال خود به خبرنگاران وعده داده اید، چه خبر؟

بله همانطور که گفته بودم یک برنامه شش ماهه برای بخش اول اجراهای ارکستر سمفونیک تهران پیش بینی شده است و اعضای ارکستر قرارداد شش ماهه را با تایید مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به امضا خواهند رساند و طبق پیش بینی‌ها قرار شده است در این مدت هر هفته یک یا دو اجرا در شهرهای مختلف کشور داشته باشم.

 

آقای رهبری در خصوص مشکلات و حواشی به وجود آمده برای ارکستر سفونیک تهران شما چه رویکری پیش می‌گیرید؟

بنده به مسئولین، مردم هنردوست و اهالی رسانه وعده دادم که اگر اذیت هم شوم  کنار نخواهم کشید زیرا من با عشق فراوان این مسئولیت را قبول کردم.

 

یعنی شما حتی در خصوص نامه اعتراض آمیزی که چند روز پیش از سوی برخی نوازنده ها نسبت به شما در رسانه‌ها منتشر شد هم واکنش و پاسخی نخواهید داد؟

متاسفانه در خصوص این گونه حواشی اتفاقات عجیبی رخ داده است که وارد شدن به این اتفاقات جریان مثبت و رو به جلوی ارکستر را با مشکل مواجه می کند.

 

پس شما نسبت به انتشار نامه برخی نوازنده‌های ارکستر سفونیک هم هیچ نظری ندارید؟

گفتم که در پشت پرده این گونه اتفاقات، مسائل عجیبی رخ داده است که این می‌توان به این مورد اشاره کرد که امضای نوازنده‌هایی در نامه‌ای که شما می‌‌گویید به چشم می‌خورد که بندگان خدا روحشان هم از آن نامه خبر ندارد، در مجموعه این‌ها مواردی است که نمی‌خواهم خیلی ذهنم را درگیرش کنم زیرا فعلا تمرکز بنده و ارکستر به اجراهای خوب پس از تعطیلات نوروز است.

 

پس با این اوصاف از حواشی و اتفاقات ارکستر سمفونیک تهران فاصله می‌گیریم، آقای رهبری در خصوص انتشار نامه به حسین علیزاده کمی صحبت کنید اینکه اصلا چه شرایطی پیش آمد که شما از اتریش برای «شوالیه نگرفتن حسین علیزاده» نامه نگاری کنید؟

مسلما من هم به وسیله رسانه‌ها خبر دار شدم که سفارت کشور فرانسه قرار است به استاد حسین علیزاده نشان شوالیه خود را اهدا کند و از آنجا که شخصا از حواشی مربوط به این شوالیه با خبر بودیم ترجیح دادم نامه به  دوست قدیمی خود بنویسم و به وی پیشنهاد بدهم که از دریافت نشان شوالیه فرانسه خودداری کند.

 

16103660

 

و اگر حسین علیزاده نشان شوالیه را قبول می‌کرد، خدشه‌ای در روابط دوستانه و قدیمی شما به وجود نمی آمد ؟

مسلما خیر زیرا بنده صرفا به حسین علیزاده به عنوان یک دوست دوران کودکی و نوجوانی پیشنهاد دادم از دریافت این شوالیه امتناع کند و اگر حسین علیزاده نشان شوالیه را می‌پذیرفت شخصا با صمیم قلب تبریک می گفتم.

 

آقای رهبری، یک سوال اساسی برای اهالی رسانه مطرح است که شما که سال‌های سال در خارج از کشور زندگی می‌کنید و خارج از فضای فرهنگی و هنری کشور قرار دارید چگونه است که با یک نکته سنجی دقیق با انتشار یک نامه به احیای هویت فرهنگ و هنر ایرانی هنرمندان کمک می کنید؟

این درست است که بنده سال‌های سال در خارج از کشور به سر می‌بردم اما روح و ذهنم در این کشور به سر می‌برده است و از فضای موسیقی و فرهنگ ایران به خوبی آگاه بودم و از سوی دیگر هم در خصوص نشان شوالیه فرانسه که آهسته آهسته داشت به یک اپیدمی تبدیل می‌شد که از فرانسه وارد ایران می‌شد، اطلاعات و چشم انداز  کاملی درباره پیشینه این شوالیه داشتم.

 

حال به نظر شما این گونه نشان‌های خارجی چه مسئله تخریبی برای فرهنگ و هنر ایرانی دارد؟

ببینید همانطور که قبلا در جریان نامه به حسین علیزاده نگاشته بودیم هنوز هم با قاطعیت می‌گویم برای من به هیچ عنوان باورپذیر نبوده و نخواهد بود که به عنوان مثال خواننده‌ای را در کشورمان به  عنوان «شوالیه آواز  ایران» صدا بزنند.

 

 خب این نکته چه ایرادی دارد؟

ایراد از این بزرگتر که صفت غربی «شوالیه» برای اساتید هنر ایران به کار برده شود که کاملا با اصالت هنر ایرانی در تضاد و تقابل است و از سوی دیگر فرانسوی‌هایی که با هنر امسال حسین علیزاده آشنایی ندارند چگونه می‌توانند از از آنها به نام شوالیه هنر ایران یادی کنند.

 

و بالاخره حسین علیزاده از دریافت نشان شوالیه انصراف داد!

بله هنرمند واقعی ایران زمین خود را بی نیاز از نشان شوالیه و این چنین مدال‌های خارجی می‌داند و همانطور که خود حسین علیزاده اعلام کرده است این استاد موسیقی نشان خود را از مردم سرزمینش گرفته است.

 

 به عنوان سوال پایانی، به نظر شما اپیدمی نشان اعطای شوالیه به هنرمندان کشورمان ادامه خواهد داشت یا خیر؟

اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما نمی‌دانم چرا سفارت فرانسه در یک مدتی نشان شوالیه را یه طور عجیبی بین ایرانی‌ها پخش می‌کرد به هر حال همانطور که گفتم هنرمند ایرانی نیازی به این گونه نشان ندارد و نخواهد داشت.

 

 

 

منبع: خبرگزاری نسیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...