« یار دبستانی من » متعلق به هیچ گروه یا حزبی نیست
.
جمشید جم در گفتوگویی در رشت درباره فعالیت خود در رادیو، اظهار داشت: از 21 بهمن ماه سال 57 وارد ساختمان قدیمی رادیو واقع در میدان 15 خرداد شدم. وی افزود: از آن روز تاکنون به عنوان تهیه کننده، سردبیر و کارشناس موسیقی در برنامههای فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت دارم.
.
موسیقی ایرانی بزرگ و غنی است
خواننده سرود «یار دبستانی من» با بیان اینکه 29 سال است با نسل جوان کشور سر و کار دارم، گفت: تغییر اندیشه جوانان بزرگترین نگرانی من بوده و علاقه آنها به موسیقی غربی امری اجتنابناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه بزرگان موسیقی غرب با زیرکی برای نسلهای بعد از خود موسیقی تدوین کردهاند، گفت: ما به خوبی نتوانستیم موسیقی اقوام خود را به جوانان نشان دهیم.
جم، درباره موسیقی غنی اقوام ایرانی، تصریح کرد: وجود گروه «کر» از زمان ساسانیان نشاندهنده قدمت و غنای موسیقی ایران است.
وی موسیقی ایرانی را بسیار بزرگ خواند و گفت: موسیقی ایران نیاز به تدوین و انسجام برای انتقال به نسلهای آینده را دارد.
به گفته این خواننده سرود انقلابی، موسیقی ایرانی از هفت دستگاه موسیقی ، پنج مقام آوازی دارد و موسیقی غرب در مقابل ما بسیار ضعیف است.
وی با بیان اینکه در موسیقی غربی تنها دو گام ماژور و مینور وجود دارد، یادآور شد: آن هم از دستگاه ماهور (ماژور) و همایون (مینور) ایران گرفته شده است.
جم، تعداد دستگاههای شور ایران را سهگاه و چهارگاه بیشتر از غرب عنوان کرد و متذکر شد: این حرف نیست و واقعاَ وجود دارد.
.
موسیقی سنتی ایران سینه به سینه منتقل شده است
وی با تأکید بر ثبت نتها و آهنگهای سنتی و قدیمی برای انتقال به نسل آینده، ادامه داد: آن چیزی که از موسیقی سنتی مانده است سینه به سینه منتقل شده و بزرگان موسیقی امروز باید بنشینند و آنها را مدون کنند.
این نویسنده و گوینده رادیو، بخش بزرگی از موسیقی ایران را بداههسرایی و بداههنوازی خواند و افزود: هیچ دفترچه نتی از گذشتگان به نسل ما نرسیده است.
وی با بیان اینکه بیشتر الگوها و موسیقیدانان بزرگ کشور به سن کهولت و پیری رسیده و یا از دنیا رفتهاند، گفت: تنها یادگارشان صدا یا کاستی است که از آنها بر جای مانده است.
.
موسیقی غرب به بن بست رسیده است
جم تصریح کرد: غربیها از لحاظ ملودی به بنبست رسیدهاند و تنها تکنیک و تکنولوژی دارند و در صنعت موسیقی پیشرفت کردهاند.
وی همراه شدن ملودی و نغمههای ایرانی با تکنیک را موجب ایجاد یک دگرگونی بزرگ در موسیقی ایرانی دانست و اظهار کرد: موسیقیدانان جوان خود را دست کم نگیرند.
.
یکدلی و یکرنگی رمز ماندگاری سرودهای انقلابی است
خواننده سرود یار دبستانی من، درباره خواندن این سرود در اوایل انقلاب گفت: «یار دبستانی من» و دیگر سرودهای انقلاب در اذهان مردم ماندگار شده و فراموش شدنی نیستند.
وی یکدلی و یکرنگی را رمز ماندگاری سرودهای انقلابی خواند و خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در کشور جریانی را بین مردم ایجاد و آنها را نسبت به یکدیگر بسیار نزدیک کرده بود.
.
«یار دبستانی من» متعلق به هیچ گروه یا حزبی نیست
جم اضافه کرد: اگر امروز همان نویسندگان بنشینند دیگر نمیتوانند چنین سرودهایی بنویسند.
وی ظلمستیزی، استکبار و استثمارستیزی و مبارزه با دیکتاتورهای بزرگ جهان را از جمله پیامهای اصلی این سرود عنوان کرد.
این هنرمند کشورمان، با تاکید بر اینکه «یار دبستانی من» متعلق به هیچ گروه و دسته و یا حزبی نیست، متذکر شد: آغاز کار این سرود از سال 57 بود و امیدوارم تا 150 سال دیگر با مردم و خاطرات انقلاب آنها همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه جوانان نماز را با رعایت اصول تلاوت با صوت بخوانند، تصریح کرد: از جوانی به مکبر بودن در مسجد علاقه داشتم.
خواننده یار دبستانی من، موسیقی غربی را مانند عروسکهای کوکی خواند و یادآور شد: هیچگونه تفکر و نگرش در این نوع موسیقی بهکار نرفته است.به گفته وی، در موسیقی اصیل ایرانی کلام خواننده و ترانه و ملودی هر کدام از جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
.
منبع : فارس
نظرات