موسیقی اقوام در حال از بین رفتن است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴


حسن ریاحی عنوان کرد

موسیقی اقوام در حال از بین رفتن است

حسن ریاحی آهنگساز و دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: در شرایط امروز که دنیا به موسیقی شرق و تلفیقی روی آورده، بهترین زمان برای معرفی ظرفیت‌های موسیقی نواحی کشورمان است و صحنه‌هایی همچون اکسپو میلان می‌تواند کمک موثری در این زمینه باشد.

 

 

 

 

13911019000283_PhotoA

به گزارش راه نوا، حسن ریاحی در گفتگو با خبرنگار موسیقی فارس با بیان اینکه باید موسیقی مقامی ایران در بسته‌بندی فرهنگی مناسب در اکسپو 2015 میلان به دنیا عرضه شود، ادامه داد: ارایه درست و بسته‌بندی فرهنگی این موسیقی بسیار اهمیت دارد. معمولا ما در بسته‌بندی محصولات فرهنگی‌مان،  ضعف‌هایی داریم که می‌توان با ارایه درست و تهیه دفترچه‌هایی از آنچه این اقوام در اکسپو عرضه می‌کنند و اطلاعات منطقه‌ای که آئین‌ها و موسیقی آن را به نمایش می‌گذارند، به شناخت بیشتر دنیا از موسیقی مناطق مختلف کشورمان کمک کنیم.

ریاحی با اشاره به اینکه ایران متنوع‌ترین کشور از نظر اقوام بوده به‌طوری که در هر بخش از کشور از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق اقوام مختلفی داریم و هر کدام دارای یک فرهنگ و موسیقی متفاوت هستند گفت: این اقوام موسیقی خاص خود را دارند ولی متاسفانه این موسیقی در حال از بین رفتن است. گه‌گاهی که به استان‌های مختلف سر می‌زنم افسوس می‌خورم از اینکه این موسیقی و حتی لباس‌ها و سازهای این اقوام رو به فراموشی است. با این حل همواره در تلاشم جوانان را برای پرداختن به این موسیقی تشویق ‌کنم.

دبیر سی‌و یکمین جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر اینکه زنگ خطر فراموشی موسیقی اقوام به گوش می‌رسد افزود: اگرچه جوان‌ها از موسیقی ملی دور شده‌اند، تلاش می‌کنم موسیقی دوستان این آثار و تم‌های زیبا را گرفته و به دنیا عرضه کنند تا مردم نیز با موسیقی ایلات و عشایر ایران آشنا شوند.

وی بازسازی گروه‌های موسیقی نواحی و اعزام به جشنواره‌های مختلف مانند اکسپو 2015 میلان را یکی از بهترین راهها برای ترغیب جوانان به شناخت و عرضه این موسیقی عنوان کرد.

ریاحی تصریح کرد: باید فعالیت دایمی برای عرضه موسیقی نواحی ایران به دنیا دنبال شود و این کنسرت‌ها جنبه پژوهشی داشته باشند و مقام‌های موسیقی هر منطقه را معرفی کند. همچنین می‌توان اجراهایی نیز در مراکز آموزشی کشورهای دیگر برای گروه‌های موسیقی نواحی در نظر گرفته گرفت.

این آهنگساز برجسته کشور ادامه داد: ایران در موسیقی غرب جایگاه خوبی ندارد و دلیلی ندارد که با موسیقی کلاسیک غربی در جشنواره‌های بین‌المللی حاضر شویم، حتی ارکستر ملی نیز نمی‌توان گزینه برای اینگونه جشنواره‌ها بسیار مناسب باشد. موسیقی اقوام ایرانی برای دنیا جذابیت دارد و قطعا مورد توجه پژوهشگرانی است که در این رویدادها شرکت می‌کنند. باید موسیقی نواحی را جدی‌تر بگیریم.

وی تصریح کرد: به طور نمونه اجرای گروه موسیقی از سیستان و بلوچستان برای مخاطبان غیرایرانی بکر است. حتی پوشش و نوع زندگی و آداب و رسوم این اقوام نیز جذابیت بسیاری دارد.

ریاحی تاکید کرد: اکنون که موسیقی غرب حرف تازه‌ای ندارد و علاقه‌مندان موسیقی به سمت شرق و موسیقی تلفیقی روی آورده‌اند، می‌توانیم از این فرصت‌های حضور جهانی به خوبی استفاده کرده و با ارایه موسیقی نواحی خود، راهی را برای محققان و پژوهش بر روی این موسیقی باز کنیم.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...