مقاومت به زبان موسیقی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳


گزارشی از واکنش هنرمندان عرصه موسیقی کشور به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه ؛

مقاومت به زبان موسیقی

علیرضا بهمیاری
از همان روزهای نخست جنایات صهیونیست های غاصب در غزه ، برخی اهالی موسیقی کشور در واکنش به این کشتار کم سابقه و شاید هم بی سابقه ، دست به تولید آثار تازه موسیقایی زدند و کماکان این روند ادامه دارد.در حالی که کشتار مردم بی پناه و مظلوم غزه توسط اسرائیلی های غاصب و جنایتکار طی یک ماه و نیم گذشته ادامه دارد ، بخش بزرگی از اهالی موسیقی کشور به خصوص اکثر به اصلاح چهره های مشهور ، سکوتی مرگبار درباره این موضوع اختیار کرده اند و با بی تفاوتی محض حتی حاضر نشده اند واکنشی در حد یک مصاحبه یا حتی نوشتن یک عبارت از خود بروز بدهند. قطعا این سکوت خفت بار در تاریخ باقی خواهد ماند و لکه ننگی دیگر در کارنامه این افراد ثبت و ضبط خواهد شد.

 

 

 

یک: حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه از حدود یک ماه و نیم گذشته آغاز شده است و کماکان این جنگ یا بهتر است بگوییم نسل کشی در برابر سکوت کشورهای مستبد و زورگوی غربی ادامه دارد.

 از همان روزهای نخست جنایات صهیونیست ها در غزه ، برخی اهالی موسیقی کشور در واکنش به این کشتار کم سابقه و شاید هم بی سابقه ، دست به تولید آثار تازه موسیقایی زدند و کماکان این روند ادامه دارد.

 

 

 

دو: در حالی که کشتار مردم بی پناه و مظلوم غزه توسط اسرائیلی های غاصب و جنایتکار طی یک ماه و نیم گذشته ادامه دارد ، بخش بزرگی از اهالی موسیقی کشور به خصوص اکثر به اصلاح چهره های مشهور درباره این موضوع سکوت اختیار کرده و با بی تفاوتی محض حتی حاضر نشده اند واکنشی در حد یک مصاحبه یا حتی نوشتن یک عبارت از خود بروز بدهند. قطعا این سکوت در تاریخ باقی خواهد ماند و در یادها خواهد ماند.

 

برخی دیگر از اهالی موسیقی نیز از اجرای قطعات درباره فاجعه غزه و موارد نظیر آن واهمه دارند و به نوعی محافظه کاری پیشه می کنند و با گفتن اینکه ما سیاسی نیستیم ، به صورت آهسته و شاید هم کاملا با سرعت، مسیر خود را از این گونه مسائل جدا می کنند.

 

اما در آن سو بعضی چهره های مشهور موسیقی به خصوص در عرصه پاپ و به ویژه اشخاص گمنام و تازه کار در طی این مدت زمان کوتاه ، احساس مسوولیت کردند و قطعات موسیقایی تازه و جدید درباره نسل کشی صورت گرفته توسط صهیونیست ها اجرا نمودند و با این کار خود درس بزرگی به مشهورهای بی تفاوت و ساکت دادند و بار دیگر نشان دادند که در این عرصه باید تعهد و غیرت داشت نه شهرت و معروفیت صرف.

 

 

 

 

سه:  تا پیش از جنگ غزه که اخیرا آغاز شده و کماکان نیز تداوم دارد ، ده ها قطعه موسیقی با صدای خواننده های موسیقی کشور درباره جنایات صهیونیست ها در برابر فلسطینی ها در طی سالیان گذشته اجرا شده بود ولی برای نخستین بار در تاریخ موسیقی کشور و در پی حملات اخیر صهیونیست ها به غزه ، نزدیک به سی اثر تازه موسیقی در این مدت زمان کوتاه تهیه ، تولید و منتشر شده است که در نوع خود بی سابقه و جالب توجه است.

 

البته لازم به ذکر است ، اجرای حدود ۳۰ قطعه موسیقی در حالی که چند هزار خواننده فعال در کشور داریم رقم بسیار ناچیزی است ولی قطعا کار هنرمندان مسوول در این زمینه قابل تقدیر است. همچنین باید عنوان کرد دو سوم این قطعات به صورت خودجوش تولید و ارائه شده اند که این امر هم در نوع خود قابل تامل و تحسین برانگیز است.

 

در ادامه به معرفی همه قطعات تازه موسیقی که از ابتدای جنگ غزه با صدای خواننده های ایرانی اجرا و منتشر شده است می پردازیم. تمام سعی مان بر این بوده است که کلیه قطعات منتشر شده تا روز تهیه این گزارش را مورد توجه قرار دهیم و هیچ قطعه ای از نظر ما دور نماند.

 

 

 

 

139208121151254351457424چهار : قطعه «مرگ بر اسراییل» عنوان اثری است با صدا و آهنگی از “اسفندیار قره باغی” ، خواننده مشهور و پیشکسوت موسیقی کلاسیک کشور که به تازگی به تهیه کنندگی خانه سرود انقلاب اسلامی منتشر شده است.  شاعر این اثر اصغر فردی است.

گفتنی است ، این قطعه برای نخستین بار سال 92 در مجموعه تالار رسالت شهر بیروت کشور لبنان و در نزدیکی مقر صهیونیست ها برای رزمندگان حزب الله ، توسط قره باغی به صورت زنده اجرا شد و اکنون نسخه اصلی آن منتشر شده است.

 

 

 

IMG15111720“حامد زمانی” خواننده شاخص موسیقی انقلابی اخیرا قطعه «می کشیم» را در واکنش به جنایات صهیونیست ها در غزه اجرا نموده است. ملودی این قطعه ساخته حامد زمانی است و امیر جمال فرد تنظیم آن را بر عهده داشته است. محمدمهدی سیار ترانه این اثر را با درون مایه طنز و از زبان صهیونیست ها سروده است. گفتنی است ، این قطعه دارای موزیک ویدیویی است که توسط سیدمهران علوی ساخته شده است. خاطر نشان می شود ، قطعه می کشیم در موسسه فرهنگی هنری دلصدا تولید و توسط سازمان فرهنگی هنری اوج تهیه شده است و طی این مدت شنیده شده ترین قطعه در بین آثار تازه منتشر شده به شمار می رود.

 

 

 

Omid1“امید معنوی” خواننده پاپ که به اجرای آثار مذهبی می پردازد، اخیرا 4 قطعه درباره جنگ غزه با صدای وی شنیده شده است که اگر چه اعلام نشده هر چهار قطعه به تازگی تولید شده اند یا خیر ولی به نظر می رسد چند قطعه از این چهار اثر جدیدا اجرا شده باشند. در این راستا ، معنوی پرکارترین خواننده در اجرای آثار در حمایت از مردم مظلوم غزه در برابر صهیونیست های خونخوار طی یکی دو ماهه اخیر بوده است.

«داد مظلوم» ، «بچه ها» ، «باریکه غزه» و «صدای دنیا» عناوین این چهار قطعه هستند که توسط امیر پیرنهان کلام آن ها سروده شده و باربد زارع هم به ملودی سازی و تنظیم این قطعات پرداخته است. گفتنی است ، این آثار از برخی شبکه های سیما نیز پخش شده اند.

 

 

 

قلثهمچنین یکی دیگر از خواننده های پاپ که دو قطعه درباره این روزهای غزه اجرا کرده است ، “سروش کریمی” است. وی به تازگی قطعات «اینجا غزه است و من تو را دوست دارم» (دستای غزه) و«کودک کش» را اجرا نموده است. ترانه سرا و ملودی ساز دو قطعه خود سروش کریمی است و باربد زارع نیز به تنظیم قطعات پرداخته است. گفتنی است، قطعه کودک کش یکی از صریح ترین قطعاتی است که تا کنون درباره وحشی گری های صهیونیست های غاصب اجرا شده است.

 

“مهدی مسیبی” خواننده جوان و تازه کاری است که وی هم دو قطعه در حمایت از مردم مظلوم غزه اجرا نموده است. «مقاومت» عنوان یکی از این آثار است که ساخت ملودی و سرودن شعر آن بر عهده مهدی مسیبی است و تنظیم آن به صورت مشترک توسط مسیبی و بهنام پورحیدری انجام شده است.

«سهم بشر» عنوان دیگر قطعه مهدی مسیبی است که ترانه آن سروده حسین حق نظر است و محمد جراح نیز تنظیم آن را بر عهده داشته است.

 

«سمفونی اشک و خشم» عنوان اثری است به آهنگسازی علی رحیمیان که در سال 1387 توسط وزارت امور خارجه وقت تهیه شد و اخیرا منتشر شده است. این اثر با صدای سه خواننده پاپ ، “امیر تاجیک” ، “امیر عبدالله” ، “مهرداد سرافراز” با زبان های فارسی ، عربی و انگلیسی اجرا شده است. شاعر این اثر علیرضا دستخوش است.

 

 

 

mehrzad“مهرزاد اصفهان پور” ، خواننده باسابقه و کم کار پاپ اخیرا قطعه «عروسکای پرپر» را به یاد بچه هایی که در غزه توسط آدم کش های صهیونیست به شهادت رسیده اند ، اجرا نموده است. خود خواننده ملودی این اثر را ساخته و آرتا میربستانی به تنظیم آن پرداخته است. ترانه این اثر به صورت مشترک توسط علیرضا حسینی و مهدی موسوی سروده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezzati1دیگر خواننده گمنام پاپ که در واکنش به جنایت های اسراییلی های غاصب به اجرای اثر موسیقایی پرداخته است ،”جعفر عزتی” است. این خواننده قطعه «آخرین جمعه» را با  ترانه ای سروده پیمان طالبی و تنظیمی از فردین سعادت اجرا نموده است.

«غزه در آتش و خون» عنوان اثری است با صدای “محسن تاجیک” ، خواننده تازه کار و گمنام پاپ که با  ترانه ای سروده سعید ساجدی اجرا شده است.

“محمد خلج” یکی دیگر از خواننده های گمنام پاپ است که قطعه «غزه» را اجرا و ملودی سازی کرده است. ترانه این اثر توسط فرامرز عرب عامری اجرا شده است.

“عماد قویدل” و “حامد فرد” دو رپر تقریبا شناخته شده هستند که در حمایت از مردم مظلوم غزه ، قطعه «درود» را به صورت مشترک اجرا نموده اند. گفتنی است ، این قطعه یکی از صریح ترین قطعاتی است که اخیرا درباره این موضوع اجرا شده است و موزیک ویدویی نیز برای آن تهیه شده است.

 

 

 

آل کثیر«النصر لنا» عنوان اثری با زبان عربی است با صدا ، ملودی و شعری از “مرتضی حیدری آل کثیر” که به صورت مشترک توسط محمدرضا عقیلی و امیرحسین بخشی در مرکز سرود و موسیقی صدا و سیما تنظیم شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بابایی2یکی دیگر از خواننده های تازه کار پاپ ، “پویا بابایی” است که قطعه «زخم قدس» را اجرا نموده است. ملودی و تنظیم این اثر توسط کامران میرزایی ساخته شده و علی فردوسی ترانه آن را سروده است. گفتنی است ، این قطعه در واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است.

«ندارد غزه همیاری» عنوان اثری است با صدای خواننده ای گمنام با نام “حسن اماسه” که ملودی آن توسط علی زارعی ساخته شده است.

 

 

 

 

 

روزگارچهار خواننده جوان پاپ با اسامی “علیرضا روزگار” ، “افشین آذری” ، “امین فیاض” و “حمید فلاح” به صورت مشترک اجرای قطعه ای با عنوان «نسل کشی» را بر عهده داشته اند. ترانه این اثر سروده مشترکی از مجتبی شریف ، محمدرضا نیک سجل و مونا مومنی است و ساخت ملودی آن هم توسط افشین آذری انجام شده است.

 

stop killing your fellow»  عنوان قطعه ای انگلیسی است که توسط گروه خورشید سیاه اجرا شده است. خواننده و شاعر این قطعه “جهانگیر رها” است و ساخت آهنگ و تنظیم اثر نیز بر عهده طاهر علی رمضانی بوده است.

«نبرد شعله و شبنم» عنوان اثری است با صدای خواننده تازه کار پاپ “میلاد ابراهیمی” که ملودی آن توسط خود خواننده ساخته شده است. شاعر این قطعه سیدحمیدرضا حسینی است و این اثر در مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تهیه و تولید شده است.

 

 

اما علاوه بر خواننده های داخلی دو خواننده جوان پاپ مقیم خارج از کشور نیز در حرکتی غافلگیر کننده به اجرای دو اثر در حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابر صهیونیست های جنایتکار پرداخته اند. البته ذکر این نکته الزامی است که هر دو خواننده که اکنون مقیم اروپا هستند فعالیت های خود در عرصه موسیقی را از داخل کشور آغاز کردند و بعدا به خارج از کشور مهاجرت نمودند و قطعا همین حضور در کشور و تاثیرات آن منجر به تولید این قطعات شده است چون معمولا خواننده های ایرانی خارج از کشور همیشه در برابر این موضوع و سایر موضوعات مشابه کاملا بی تفاوت بوده اند و از گرفتن موضع این چنینی خودداری می کنند.

 

در این راستا ، “شهریار شاهی” خواننده جوان پاپ ، قطعه «فلسطین» را ساخته و اجرا نموده و تنظیم آن هم بر عهده پیمان اصلانی بوده است.  ترانه این اثر سروده نازنین مرادی است.

«دو تا مثلث» هم عنوان قطعه ای است با صدا و موسیقی “پدرام شانه ساز” که ترانه آن توسط فرجام خیراللهی سروده شده است.

 

 

اما علاوه بر قطعات با کلام ، در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما دو شاعر به اجرای دو اثر خود پرداختند. «روایت واره خطابه» عنوان شعری است سروده و با اجرای “مرتضی امیری اسفندقه” ، شاعر مشهور که طی هفته های اخیر بارها از صدا و سیما پخش شده و جزو قطعات تاثیرگذار است. همچنین قطعه «پروانه های پرپر» هم با شعر و اجرایی از “خسرو احتشامی” اجرا شده است. گفتنی است ، دو قطعه همراه با موسیقی زمینه الکترونیک که به صورت افکت صدایی می باشند، تولید شده اند.

 

 

 

پنج : در پایان باید اظهار امیدواری کرد که این قطعات به جز محصولات تولیدی واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما که معمولا شانس پخش شدن ( با تعداد دفعات کم یا زیاد) از این رسانه را پیدا می کنند ، در صورت برخورداری از سطح کیفی مناسب ، که قطعا اکثر این آثار دارای این ویژگی هستند بتوانند از طریق رسانه ملی به مرحله پخش برسند تا مخاطبان با این گونه آثار تازه منتشر شده ، آشنایی بیشتری پیدا کنند چون معمولا انتشار اکثر این قطعات فقط از طریق فضای مجازی بوده است و شاید در هیاهوی انتشار قطعات موسیقی در این فضا گم شوند و یا به نحو قابل قبولی شنیده نشوند ولی با پخش مناسب از طریق صدا و سیما به نحو مطلوب تری شنیده خواهند شد.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...