چشم انتظار جشنواره مردمی موسیقی انقلاب هستیم
اشاره : هرچه تهدیدات در فضای ملی برجسته تر می شود، بدون شک توجه ما باید به داشته هایمان بالا برود. فرصت هایی که در گسترده کشورمان در شهر ها و روستاهای دورافتاده، به دلیل عدم توجه رسانه ها باید غنیمت شمرده شود. بررسی دلایل بروز و ظهور رویش های جوان در عرصه موسیقی کشورمان از همین اقدامات است. ترانه “پیچ و هیچ” در افتتاحیه اکران هایِ جشنواره مردمی فیلم عمار در گنبدگاووس رونمایی شد.
در زیر متن مصاحبه راه نوا با دست اندرکاران ترانه “پیچ و هیچ” در گنبدکاووس را به اتفاق می خوانیم.
- آقای امانی خوشبختانه در عرصه موسیقی انقلاب بخصوص بعد فتنه هشتاد و هشت شاهد رویشهای جوانی هستیم. اگرچه می توان نقدهای مختلفی به اثر شما وارد کرد. اما این انگیزه حضور شما ارزشمند تر است. حال به عنوان خواننده جوان در موسیقی انقلاب از گنبد کاووس شناخته شده اید. لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که از چه وقت و چگونه وارد عرصه موسیقی شدید.
احسان امانی و متولد سال 1367 ساکن گنبد کاووس هستم. فعالیت موسیقی را از سال 1383 با کار خوانندگی در گروه کرال موسیقی شهرستانمان آغاز کردم و همراه با گروه، دو بار مقام اول کشور در بخش کرال آوردیم که در آن مقطع کارم فقط خواندن بود و خواننده بودم.
گروه کر برای شهرستان گنبد کاووس به سرپرستی و آهنگسازی استاد بنده آقای عبدالحسین میرزایی فعالیت می کرد. ایشان مربی بسیاری از گروه های سرود شهرمان هستند. متاسفانه این استاد برجسته که بسیاری از بچه های موسیقی و سرود گنبد مدیون ایشان هستند، به دلایل بی توجهیِ مسئولان فرهنگی وضعیت خوبی ندارند.
- با چه انگیزهای وارد عرصه موسیقی شدید و به تولید پرداختید؟
موسیقی را بعد از گروه کر، بصورت علمی دنبال کردم، و بیشتر وقتم را به مبحث آهنگسازی و تنظیم موسیقی پرداختم. سبک موسیقی من پاپ می باشد و کارهایی هم که از من ارائه نشده بصورت عاشقانه بوده که برای مجوز وزارت ارشاد فرستادم. من موسیقی را اینطور شروع کردم و این واقعیتی است که خدمتتان عرض می کنم. بعد از آن در جریان فتنه هشتاد و هشت و مسائل دیگری که در خاورمیانه و اخباری که راجع به تحریمهای آمریکا و مسائل دیگر اتفاق افتاد، واقعا نیاز دانستیم که یک کار انقلابی انجام دهیم. انگیزه و نیتمان این بود که فقط بتوانیم حرف دلمان را بگوییم؛ بتوانیم چیزی را بخوانیم که واقعا واقعیتهای کشور ماست. بتوانیم مسئله ای را اجرا کنیم که یک کمکی به انقلابمان شود و بیشتر روی این نیت کار کردیم و تا به امروز هم مشغول تولید موسیقی برای انقلاب هستیم. جز این نیتی نیست که ما بگوییم برنامه ریزی کردیم یا برای نیت و هدف خاصی وارد کار انقلابی شدیم. کار بیشتر دلی است و به هر حال عشق به انقلاب و ایران به خاطر این است که ما داریم کار انقلابی انجام میدهیم و از این مسئله هم خوشحالیم و ناراحت نیستیم.
جاهایی که در شهرستان به ما اجرا پیشنهاد میشود از طرف ارگانها و سازمانها، بیشتر انتظارشان این است که ما رایگان برایشان اجرا کنیم. ولی کارهای عاشقانه و افرادی را که میآورند با پول وامکانات دولتی هزینه می کنند. ولی کارهای انقلابی نمیگویند، میگویند سرود. سازمانها در شهرستان هم که اصلا حمایتی به این شکل نیست.
- ترانه پیچ و هیچ را در گنبد و استان در چه برنامه هایی اجرا کردید؟ استقبال چگونه بود؟
شروع رونمایی کارمان توسط بچه های ستاد اکران جشنواره مردمی عمار گنبد انجام شد. در برنامه افتتاحیه اکران های گنبد، سه بار اجرا کردیم. خوشبختانه این جشنواره بستری برای حضور ما و استقبال از نخستین ترانه انقلابی ما در گنبد کاووس بود. بعد از آن در سینما فلسطین تهران کار را اجرا کردیم. یک بار هم روز بیست و دو بهمن این کار را صدا و سیما اجرا کردیم، که آنجا هم قبل اجرا با کار ما مشکل داشتند. یعنی به آن صورت برایشان مهم نبود که من احسان امانی با این کار انقلابی اجرا بکنم یا نکنم، یعنی یک طورهایی دقیقه نود، وقتی زمان که اضافه آمد، آن موقع گفتند شما هم بروید اجرا کنید!
- آقای امانی گفتید که علاقهتان بود که وارد عرصه موسیقی شوید و به صورت جدی کار میکردید. به نظر شما وضعیت امروز موسیقی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ نقد شما به نهادهای فرهنگی متولی موسیقی که دارند کار میکنند یا جشنوارههایی مثل موسیقی فجر چیست؟
خوشبختانه بچه ها الان در حوزه انقلابی یک سال است فکر میکنم فعالیتهایشان زیاد شده و این مسئله واقعا ما را خوشحال و امیدوار میکند. اینکه جوانان زیادی حضور پیدا کرده اند موضوع مهم وحساسی است.
وضعیت خوب نیست و متاسفانه با سرعت بالایی درحال ترویج است. یعنی ما اگر در این مدتی که داریم روی آثارمان کار میکنیم، توجهی به تولیدات داشته باشیم، متوجه می شویم که سطح موسیقی هم از لحاظ فنی و هم ترانه بسیار ضعیف است. واقعا اگر ما موسیقی پاپ یا اشعار عاشقانه اجرا میکردیم فکر میکنم بازتابش هم در صدا و سیما، هم در مراسمها و جشنها بیشتر از کار انقلابی بود. یعنی اهمیت نمیدهند، به آن صورت این بچهها حامی ندارند. واقعا دارند کارشان را با سختی جمع میکنند، چون روند تولید موسیقی روند سختی است. حقیقتا بچههای زیادی دارند کار میکنند که هزینه ها را از خودشان تقبل میکنند. ولی خب تا حدودیش وظیفه و تکلیف است، ولی بعدش چون کار یکی دو تا نیست که هزینهها هم سنگین است و انصافا حمایت نیست. جاهایی که در شهرستان به ما اجرا پیشنهاد میشود از طرف ارگانها و سازمانها، بیشتر انتظارشان این است که ما رایگان برایشان اجرا کنیم. ولی کارهای عاشقانه و افرادی را که میآورند با پول وامکانات دولتی هزینه می کنند. ولی کارهای انقلابی نمیگویند، میگویند سرود. سازمانها در شهرستان هم که اصلا حمایتی به این شکل نیست.
-آیا نقدی به این وضعیت موسیقی امروز، چیزی که به اسم موسیقی پاپ و عاشقانه اشاره کردید، دارید؟ به نظرتان چرا با سرعت فزایندهای چه در رسانه ملی وچه در دستگاههای مختلفی که متولی امر فرهنگ هستند پیش می رود؟ این وضعیت را چطور ارزیابی میکنید؟
من موسیقی پاپ و عاشقانه را مختصِ یک دایره خاص در کشور میبینم. فکر میکنم اگر این مسئله برداشته شود بچههایی که استعداد بالایی دارند، می توانند به کشورمان خدمت کنند و انگیزه بیشتری پیدا کنند. متاسفانه اشعار موسیقی پاپ رو به سمت غلطی میرود. ترانههایمان و موسیقیها با توجه به قانون ارشاد یا هر چیز دیگری، به شکل بازاری درحال رشد است. از طرفی فعالیت برای ما محدود است. مثلا ما صدا و سیمای استان گلستان رفتیم صدای آقا را پخش نکردند. من اعتراض کردم گفتم این را برای چه برمیدارید، گفتند به هر حال ما مجوز این را نداریم که صدای آقا را پخش کنیم! خیلی از مسائل هست که این وسط شاید من سر درنمیآورم، ولی خب آدم را اذیت میکند. کسانی هم از بزرگان ما دارند به نحوی کم کاری میکنند. بیشتر موسیقیها تقلیدی را دارند به خورد مردم میدهند. مردم فقط آن رنگ صدا را میشنوند و کاری به محتوا ندارند.
- جشنواره موسیقی فجر را چطور میبینید؟
من فکر میکنم کارهای انقلابی آن خیلی کمتر بود و بها ندادند. وضعیت جشنواره فجر یک درد برای ما که در این حوزه فعالیت میکنیم است. حالا شاید تازه کارمان را در عرصه موسیقی انقلابی شروع کرده باشیم. ولی خب سالیان سال داریم در موسیقی کار میکنیم. به هر حال چیز بیگانه ای برای من نیست. من وقتی وارد بحث انقلابی شدم، میتوانم خیلی مسائل را حدس بزنم. میتوانم خیلی از مسائل را که میبینم زودتر به درک برسم، تا یک آدم عادی. موسیقی کشورمان دچار دوری از مردم شده است. بیشتر مشکل ما بحث حمایت نشدن است چه از لحاظ رسانه چه از لحاظ مالی اذیت میشویم. شما در جشنواره فیلم فجر می بینید چندین بخش مانند “هنر و تجربه” و “نگاه نو” و غیره برای ایجاد تراز سینمایی خودشان در نسل جوان ایجاد می کنند! اما در موسیقی فجر این اتفاق هم حتی نمی افتد.
- به نظرتان چقدر تفاوت بین کار برای ارزشها و اعتقادات ساختن، با کارهایی که به قول خودتان که شاید تجربهاش را داشتید و شنیدید وجود دارد؟
به نظر من تا قبل اینکه وارد کار انقلابی شوم شاید تفاوتش را واقعا نمی فهمیدم. یعنی مثل امروز درک نداشتم. ولی ما خیلی چیزها در کشورمان داریم که اگر صبح تا شب بخواهد راجع به آن صحبت شود کم است. ما خیلی مسائل هست که باید به آنها بپردازیم. فرقی نمیکند با صدای من، حامد زمانی یا گروه نبض و دیگر افراد ایجاد شود. فقط باید این کارها بیشتر اهمیت داده شود. واقعا ما ایرانیها نسبت به بقیه کشورهایی که الان داریم میبینیم، باور به انقلاب و علاقه به وطن داریم. چون ما از ابتدا برای هدف های والایی انقلاب کردیم. حال در این حوزه هم من دوست دارم بیشتر به بچهها بها بدهند، تا ما بتوانیم در این جنگ فرهنگی یک سری در سرها بالا بیاوریم.
- آقای آزموده، شما به عنوان تهیه کننده و ترانه سرای اثر پیچ و هیچ شناخته شدید. کارهایتان در جشنواره عمار معرفی شد. از چه وقت شروع به فعالیت در حوزه شعر کردید و خودتان را معرفی بفرمایید.
سید اسداله آزموده متولد سال 1362 و ساکن شهرستان گنبد کاووس می باشم. شعر را حداقل یک دهه مشغول سرودن هستم. کار انقلابی با عنوان “پیچ و هیچ” را بعنوان اولین ترانه انقلابیمان از اول سال 93 تولیدش را شروع کردیم.
- حتما درحوزه شعر که از ابتدا به فکر ترانه و تولید اثر موسیقی نبودید. چه شد که به عرصه موسیقی روی آوردید؟ برای ورود به این عرصه بعنوان ترانه سرا و تهیه کننده چه انگیزهای داشتید؟
بعد از فتنه هشتاد و هشت، بی احترامی و بی حرمتیهایی که از جانب بعضی عوامل داخلی به انقلاب، نظام و رهبری صورت گرفت و تهدیدها و تحریمهای بیشتری که از سوی دشمنان اتفاق افتاد، ما مصمم شدیم در این زمینه صدایمان را به رسانههای داخلی و آن دوستانی که داخل کشور این بیحرمتیها را شکل دادند برسانیم. بر خودمان هم واجب دانستیم که بصورت جدی ورود پیدا کنیم. ترانه “پیچ و هیچ” هم بعد از صحبتهای مقام معظم رهبری در مورد پیچ تاریخی بزرگی که اعلام نمودند، شروع به تولید کردیم. هدفمان هم این بود که کار از جشنواره عمار رونمایی شود. دوستان محبت کردند و در سینما فلسطین تهران در جشنواره عمار این کار صورت گرفت. برای ما در شهرستان گنبدکاووس جشنواره مردمی عمار بهانه خوبی جهت حضور عمومی در عرصه موسیقی انقلاب بود. البته آرزو داریم چنین جریان مردمی برای موسیقی انقلاب در کل کشور شکل بگیرد.
-آیا درگنبد کاووس سابقه فعالیت موسیقی با این مضامین را داشته ایم یا خوانندهای در سطح ملی از گنبد کاووس داریم ؟
گنبد کاووس خوانندهای که در زمینه انقلابی باشد نداشتیم. خوانندههای زیادی در زمینه پاپ مشغول هستند. گروه های سرود خوبی در شهرمان فعال بودند. تنها خوانندهای هم که توانسته از این شهرستان در رده کشوری حضور یابد، آقای “محسن یگانه” بودند. ایشان هم از همان گروه های سرود انقلاب آغار کردند.
- دلیل ماندگاری و تاثیرگزاری تولیدات اوایل انقلاب چیست؟ به نظرشما چرا مردم از آن آثار استقبال کردند و ماندگار شد؟
ترانهها و کارهایی که اوایل انقلاب شکل گرفت، برگرفته از درد و دل مردم، سادگی و صداقتی که در کارشان بود تولید شده بود. حال هم که چند سال از دهه انقلاب گذشته آن کارها هنوز رنگ و بوی تازگیاش را دارد و ماندگار هست و ماندگار هم میماند.
- کدام ابیات در ترانه پیچ و هیچ به نظر شما اوج کار بود و دراین اثر استقبال شد؟
دو بیت که هم به دل خودمان نشست و هم دوستانمان ازآن استقبال کردند: “هنوزم مرد جنگیم و مبارزهای دورانیم / جوان دادیم جوان داریم هنوز موج خروشانیم“ و یک بیت دیگر هم “نه از یادم نرفته نه چندین نسل خون دادیم/ شعار ما نه ذلت بود همین بس ما که آزادیم” می باشد. این دو بیت به نظرم در این ترانهای که اجرا شد اوج کارمان بود و مورد استقبال قرار گرفت.
- چرا آثار مرتبط با انقلاب از طرف عموم مردم استقبال می شود؟
واقعا نیاز جامعه امروزمان است. با این مشکلاتی که به وجود آمد و رسانههایی که به شدت بر علیه آن اهدافی که انقلاب و نظام دارند کار میکنند. به نظرم حرفی که امروز در موسیقی و رسانه شنیده می شود حرف دل مردم نیست، و ما تفاوتش را در جشنواره عمار دیدیم. استقبالی که مردم از کارهای انقلابی کردند و سادگی آن آثار، فیلمها، نماهنگ ها و موسیقی هایی که پخش شد را به عینه از مردم دیدیم. مثل آنهایی که نسل اول انقلاب بودند در خیابانها آمدند و صدایشان به گوش دنیا رسید. موسیقی فجر که به نام فجر انقلاب اسلامی ما است، رنگ و بوی انقلابمان را نمیدهد و خیلی کمرنگ است. انتظار میرود جشنواره فجر به عنوان جشنواره پیروزی انقلاب، تمام و کمال مثل جشنواره مردمی عمار، مردمی و انقلابی باشد. حرف مردم و انقلاب در آثاری که در جشنواره به کار میگیرند یا استفاده میکنند، در فیلمهایی که اکران میشود، به نظرم خیلی خیلی کمرنگ است. آن چیزی که ما به عنوان جشنواره فجر و جشن انقلاب میدانیم خیلی در این جشنواره کمرنگ دیده میشود.
- اثر”پیچ و هیچ“ تا چه اندازه از سوی نهادهای فرهنگی یا فعالان خودجوش فرهنگی شهرتان در گنبد کاووس یا استان مورد استقبال قرار گرفت؟
خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت، یک شوک موسیقیای بود که از شهرستان اجرا شد. بیشتر مردم استقبال کردند، تا مسئولینِ ارگان ها یا نهادهای فرهنگی. با اینکه در برنامههای فرهنگی حضور داشتند، هیچ عکس العملی نسبت به این کار نشان ندادند. اما بیشتر تشکر و تقدیرمان از سوی مردم بود. نهادهای فرهنگی شهرستان هم یکی دو جا که کار اجرا شد تقاضای کار داشتند، اما به نظرم آن هم برای اینکه این اثر کار انقلابی و مردمی بود و در مجموعه های مردمی که برنامه داشتند میخواستند کارشان شکل و نمایی داشته باشد. متاسفانه در سخنرانی ها حرف از تهاجم فرهنگی می زنند، اما برای مقابله اقدام خاصی انجام نمی دهند.
- تولیدات و محصولات فرهنگی مانند ترانه“پیچ و هیچ“ کجاها باید مورد استقبال قرار گیرد؟ کجا باید استفاده شود، در چه رویدادهایی، و به نظرتان چه نهادهایی میتوانند به شما در شنیده شدن این آثار کمک کنند؟
حالا ما نمیتوانیم اسم از نهادها و قسمتهایی ببریم، اما میگویم خود همین صدا و سیمایمان که مجری اول کار فرهنگی میباشد، باید حمایت کند. ترانه ما بیست و دو بهمن اجرا شد، انتظار می رفت که حمایت میشد. به زبان آوردن شاید راحت باشد، اما واقعا در این زمینه بحث کار انقلابی نسبت به کارهای پاپ و عاشقانهای که صورت میگیرد، به جرات میگویم هم از لحاظ ترانه و شعر سخت تر هست و مدت زمان بیشتری کار میبرد. اهمیت عرصه موسیقی باید حس شود، و مسئولین در این زمینه فکر کنم یا اطلاعی ندارند، یا خودشان را به خواب زدند. امروز موسیقی عاشقانه بصورت عجیبی به رسانه ملی ما راه پیدا کرده است. واقعا نسل جوان امروز به موسیقی به نحوه عجیبی روی آورده است. حال خوشبختانه رویشی هایی در طی این چند سال ایجاد شده است.
نهادهای فرهنگی شهرستان هم یکی دو جا که کار اجرا شد تقاضای کار داشتند، اما به نظرم آن هم برای اینکه این اثر کار انقلابی و مردمی بود و در مجموعه های مردمی که برنامه داشتند میخواستند کارشان شکل و نمایی داشته باشد. متاسفانه در سخنرانی ها حرف از تهاجم فرهنگی می زنند، اما برای مقابله اقدام خاصی انجام نمی دهند.
- به عنوان تهیه کننده و ترانه سرا اثر موسیقی “پیچ و هیچ” مهمترین دغدغه حال حاضر و آینده تان چیست؟
این کار تقریبا سال نود و سه شروع شد. ما چشم انتظار کسی نبودیم، واقعا یک کاری بود که نیاز خودمان بود. یعنی آن مواردی که دیدیم در کشور اتفاق افتاد. خواستیم ما هم از این شهرستان در گوشه ای ازکشور بتوانیم صدایمان را برسانیم، و در این برهه از زمان حساس هم دوست داشتیم کار انقلابی و مردمی شکل بگیرد. کارهای بعدی هم در حال انجام است. اما متاسفانه هیچ حمایتی از سازمانهای مربوطه صورت نمیگیرد، یا با پیگیری هایی که ما کردیم، ظاهرشان حداقل نشان نمیدهد. با آنکه وقتی یک کنسرت عاشقانه بی ربط برگزار می شود، خیلی ها حمایت می کنند.
کار ما خودجوش بود و از دوستان و آنهایی که واقعا هیچ انتظاری نداشتیم با ما همکاری کردند و از آنهایی که انتظار داشتیم چیزی ندیدیم. به نظرم مردم حمایت بیشتری کردند.
– چقدر موضوعات محلی و شخصیت ها و رویدادهای انقلاب اسلامی در گنبد قابلیت استفاده برای ترانه و موسیقی دارد؟
ما در گنبد سرداران و شهدای برجسته ای داریم. اتفاقات زیادی در قبل و بعد انقلاب در گنبدکاووس افتاده است. حماسه دوازده دی گالیکش که جوان های با غیرت گنبدی برای کمک به آنجا رفتند و در بازگشت هم شهید شدند. حتی ما در منطقه خودمان ویژگی های مثبتی مثل وحدت اقوام و مذاهب رو داریم. در منطقه ما گروهی سرود ” ای ایران، ای مرز پرگهر” را به ترکمنی خواندند، که در کاروان سرزمین برادری هم نماهنگی از آن منتشر شد. در نظر داریم در آینده ان شا الله بیشتر بپردازیم.
کارهای بعدی ما هم در مسیر همین اثر پیچ و هیچ خواهد بود. ما سوژه های بسیاری در داخل و خارج داریم. اشعار برخی آماده است و برخی دیگر باید بررسی و اصلاح شود.
- شما چطور با آقای امانی آشنا شدید؟
آقای امانی هم از دوستان همشهری ما هستند. ما از قبل نسبت به ایشان شناخت داشتیم و طی این چند سالی که دارند موسیقی کار میکنند، کارهایی که برای دوستان انجام دادندرا ما شنیده بودیم. استعدادی که این دوست عزیزمان دارند وارتباطی که ما با ایشان برقرار کردیم، با توجه به نیاز امروز انقلاب، پیشنهاد به آقای امانی دادیم. ایشان هم استقبال کردند. حالا این قطعه به عنوان اولین کار انقلابی ایشان بود. آقای امانی هم بالاخره خواننده پاپ هستند و میتوانند صدایشان رابرای آهنگهای عاشقانهای اجرا کنند. صدایشان را به نحو دیگری برسانند، ولی با این کاری که شروع کردند واقعا به جرات میگویم، شاید خیلی از خوانندهها هستند که جرات نداشته باشند کار انقلابی در کشور انجام دهند. اما این آقا همکاریشان را با ما انجام داد و این کار هم شکل گرفت.
با عرض سلام و خسته نباشی خدمت تهیه کننده و خواننده محترم ترانه پیچ و هیچ
بنده این کار را گوش دادم و خیلی لذت بردم انشاءا… که از این عزیزان حمایت شود تا بتوانند کارهای بعدی را باانگیزه تر و کیفیت بهتری ارائه دهند.
بنده از آقایان امانی و آزموده بایت تهیه کردن این قطعه زیبای انقلابی تشکر می کنم انشاء خداوند آنها را موفق و پیروز بدارد.