پاینده باشی؛ خطشکن موسیقی انقلاب اسلامی
راهنوا- یکی از آثار خاطره انگیز و پرطرفدار موسیقی انقلاب در سالهای دهه شصت، قطعه ماندگار «شهید مطهر» در سوگ استاد شهید مرتضی مطهری بوده است. سرودی که تولید و انتشار آن به نوعی تاریخ موسیقی پس از انقلاب را به دو پاره قبل و بعد از خود تقسیم می کند. تا قبل از انتشار این اثر اظهار نظرهای رهبران فکری انقلاب پیرامون ساز و موسیقیِ سازی تقریبا ممنوع بود.
قبل از ساخت موسیقی «شهید مطهر» توسط راغب، با اینکه سرودهای بیساز به سبک «خمینی ای امام» و «برخیزید» و یا آثار کمساز با طبل و سنج به سبک «بوی گل سوسن و یاسمن» و «ایران، ایران» بسیار و در سراسر کشور ساخته میشدند، با این حال بیانات امام و دیگر بزرگان روحانیت نسبت به موسیقی، بسیار سختگیرانه و قاطع بود. در این میان احمدعلی راغب که از روزهای قبل از پیروزی با شهید مجید حداد عادل آشنا شده بود، با تولید آثاری به صورت ارکسترال همچون «بانگ آزادی» و «شهید مفتح» موفق شده بود مسئولیت ساخت موسیقی سوگ برای اولین سالگرد شهادت استاد مطهری را بر عهده گیرد.
دانلود
قبل از ساخت موسیقی «شهید مطهر» توسط راغب، با اینکه سرودهای بیساز به سبک «خمینی ای امام» و «برخیزید» و یا آثار کمساز با طبل و سنج به سبک «بوی گل سوسن و یاسمن» و «ایران، ایران» بسیار و در سراسر کشور ساخته میشدند، با این حال بیانات امام و دیگر بزرگان روحانیت نسبت به موسیقی، بسیار سختگیرانه و قاطع بود. در این میان احمدعلی راغب که از روزهای قبل از پیروزی با شهید مجید حداد عادل آشنا شده بود، با تولید آثاری به صورت ارکسترال همچون «بانگ آزادی» و «شهید مفتح» موفق شده بود مسئولیت ساخت موسیقی سوگ برای اولین سالگرد شهادت استاد مطهری را بر عهده گیرد.
ملودی سوزناک و تنظیم ساده و بیادعای راغب روی شعر تاثیرگذار حمید سبزواری، باعث می شود تا شهید مجید حداد (مسئول وقت رادیو) برای اخذ مجوز نشر این اثر از صداوسیمای جمهوری اسلامی، آن را به سمع و نظر رهبر کبیر انقلاب برساند. تایید کامل حضرت امام باعث می شود تا این اثر از رادیو تلویزیون پخش شود و با پخش آن در تیراژ بسیار بالایی توسط مردم دست به دست شود.
تأیید ضمنی امام امت روی این قطعه جاودانه چنان اثرگذار بوده است که نه تنها در آن سالها ژانر «سرود شهید مطهری» را تبدیل به گونهای از موسیقی حلال و مورد تایید نظام اسلامی و حتی نوعی مشروعیت مشروط برای حمل ساز در آن سالها نمود، بلکه از آن سالها تا امروز هنوز گاهی در نوحه و مرثیه مداحان و ذاکران آل الله علیهم السلام به گوش می رسد.
احمدعلی راغب خالق این اثر ماندگار و بیش از 20 قطعه خاطره انگیز و ماندگار دیگر خود همزاد این روز است. او متولد 12 اردیبهشت 1323 در بندر انزلی است که سالهایی از عمرش را به جمع آوری نغمه های آیینی منطقه گیلان گذرانده است و بخش مهمی از ماندگاری و اثرگذاری آثار موسیقی خود را از میان این نغمه ها اقتباس کرده است.
پس از انتشار و گل کردن موسیقی سوگ «شهید مطهر» و باز شدن راه موسیقی مورد تایید انقلاب اسلامی، در واقع باید تولد استاد را دوبار در یک روز دانست. 12 اردیبهشت هر سال هم زادروز این استاد بزرگ موسیقی انقلاب اسلامی است و هم روز تولد رسمی آثار موسیقی انقلابی و مورد تشویق و تایید بزرگان فکری نظام.
راهی که با سرود شهید مطهری در موسیقی باز شد نه فقط باعث پیدایش نوع خاصی از سوگ حماسی در موسیقی انقلاب شد و در سوگ بسیاری دیگر از شهدای انقلاب از جمله شهید رجایی و باهنر (راه رجا)، شهید بهشتی (حدیث درد)، سوگ آیت الله طالقانی (اباذر زمان) شهید مجید حداد عادل و در سالهای اخیر شهید مجید شهریاری (مشق خون) شکوفا شد، بلکه گونه هایی دیگر و به همین اندازه خاطره انگیز و ماندگار در «موسیقی حماسی» همچون «ننگ به نیرنگ»، «خجسته باد این پیروزی»، «بانگ آزادی» و حتی در سرودهای کودکانه مثل «بابا خون داد»، «مدرسه ها وا شده»، «همشاگردی سلام» و موسیقی پاپ مثل «گل می روید به باغ» «رقص گلها»، «برای من مادر…» و… گردید.
فهرست آثار خاطره انگیز استاد احمدعلی راغب، نه فقط زیاد و در گونه های موسیقایی مختلف است بلکه منجر به راهی شده است که در موسیقی انقلاب اسلامی، حکم خط شکنی و پیشآهنگی دارد.
حالا این روزها خالق موسیقی مردمی و خاطره انگیز انقلاب اسلامی، هفتاد و یک ساله می شود.
خسته نباشی، مرد هزار آهنگ. سایه ات مستدام؛ آقای «بانگ آزادی»
در ادامه میتوانید اثر «شهید مطهر» را در «راهنوا» بشنوید و در صورت تمایل آن را دانلود نمایید.
نظرات