دفاع امام خمینی(ره) از موسیقی انقلاب
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵


گفتگو با «علی نعمتی» استاد موسیقی دانشگاه تهران

دفاع امام خمینی(ره) از موسیقی انقلاب

مسئول سابق موزیک نظامی در سطح نیروهای مسلح گفت: سرود‌هایی که برای شهید مطهری، بهشتی و رجایی ساخته شده بود به قدری تاثیر گذار بود که حضرت امام(ره) شروع به دفاع از این نوع موسیقی کردند.

 

 

 

 

54849_origراه‌نوا- “علی نعمتی” مسئول سابق موزیک نظامی در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و استاد موسیقی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه همگامی کلام و موزیک می‌تواند معجزه کند، گفت: کلام وقتی با موسیقی همراه می‌شود تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بیشتر علمای دین نسبت به موسیقی دیدگاه مثبتی ندارند و موسیقی را به خاطر غنا بودنش حرام می‌دانند ولی حضرت امام خمینی(ره) وقتی که موسیقی شهید مطهری، بهشتی و رجایی را شنید بر تاثیر گذاری موسیقی تاکید کرد.

 

استاد موسیقی دانشگاه تهران در ادامه گفت: سرودهایی مانند کاری که برای شهید مطهری ساخته شد به خودی خود شاید جذابیت زیادی نداشته باشد ولی وقتی با موسیقی همراه می‌شود نظم پیدا می‌کند و با استفاده از صدای خوب یک خواننده تاثیر گذاری آن چند برابر می‌شود.

 

مسئول سابق موزیک نظامی نیروهای مسلح  نگاه حضرت امام(ره) به موسیقی را نگرشی تحول گرا عنوان کرد و افزود: سرود‌هایی که برای شهید مطهری، بهشتی و رجایی ساخته شده بود به قدری تاثیر گذار بود که حضرت امام(ره) شروع به دفاع از این نوع موسیقی کردند تا جایی که برخی از علما نظرات منتقدانه خود نسبت به موسیقی را به مطبوعات کشاندن و به نوعی بحث‌های موسیقی آن روزها به مطبوعات کشیده شد.

 

نعمتی ضمن ابراز تاسف از رحلت زود هنگام امام(ره) و بی سامان ماندن مسئله موسیقی در بین علما نیز گفت: نظرات مقام معظم رهبری درباره موسیقی همان نظرات امام راحل است اما متاسفانه مسئولین ترتیبی برای مشخص شدن مرزهای موسیقی انقلابی و غیره را قائل نشدن و این مسئله کم توجهی تا جایی پیش رفت که وضعیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به تعطیلی کشیده شد.

 

وی گفت: آغاز جنگ تحمیلی موجب تغییر رویکرد ماموریت موزیک در سطح نیروهای مسلح شد به گونه‌ای که بخش زیادی از فعالیت‌های ما در تولید و اجرای مارش‌های جنگ بود که برای عملیات‌ها، پیروزی‌ها، بدرقه رزمندگان در جبهه و بالا بردن روحیه مقاومت مردم ساخته می‌شد.

 

استاد موسیقی دانشگاه تهران در ادامه به تشریح کارکرد موزیک در جنگ پرداخت و بیان کرد: موسیقی و جنگ رابطه عمیقی با هم داشتند چرا که مردم تمام موفقیت‌های را که رزمندگان در جنگ به دست می‌آوردند توسط مارش‌های مختلفی که از تلویزیون پخش متوجه می‌شدند.

 

مسئول سابق موزیک نظامی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه یکی دیگر از کارکردهای موزیک ایجاد تهیج و هیجان بود، افزود: مراسمات اعزام رزمندگان به جبهه یکی دیگر از مراسماتی بود که دسته‌های موزیک در آن حضور داشتند و علاوه بر ایجاد هیجان و تهیج باعث نظم در بین جمعیت می‌شد چرا که اصولا موزیک یک نظمی را در جامعه ایجاد می‌کند و در آن ایام این موزیک بود که این وظیفه را برعهده گرفته بود. همین نظم باعث برگزاری مراسمات باشکوه می‌شد.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...