داستان شکل‌گیری آثار خاطره‌انگیز هنر انقلاب را بازسازی می‌کنیم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵


گفتگو با محسن صفایی:

داستان شکل‌گیری آثار خاطره‌انگیز هنر انقلاب را بازسازی می‌کنیم

محسن صفایی‌فرد گفت: در قالب یک مجموعه انیمیشن، داستان شکل‌گیری آثار خاطره‌انگیز هنر انقلاب را بازسازی می‌کنیم. انیمیشن «این پیروزی» اولین قطعه از این مجموعه است.

 

 

 

 

photo_2016-05-08_17-35-41راه‌نوا- «این پیروزی»؛ عنوان انیمیشنی است که درباره سرود پرآوازه و خاطره‌انگیز «خجسته باد این پیروزی» به آهنگسازی استاد احمد علی راغب، تولید شده و امروز و در سالروز آزادسازی خرمشهر توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.

 

محسن صفایی‌فرد مسئول تاریخ شفاهی این پروژه در گفت‌و‌گویی در مورد ماجرای تولید این انیمیشن گفت: در تاریخ هنر خاطره‌انگیز دهه‌های بعد از انقلاب آثاری وجود دارد که برای مردم به شناسنامه دوران و خاطره تاریخی تبدیل شده است. نه فقط آن آثار خودشان ارزش هنری داشتند و دارند بلکه به نظر می‌رسد داستان، قصه و ماجرای تولید آن آثار نیز ارزش هنری و داستانی دارد. در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی نزدیک به پنج شش سالی است که با هنرمندان برجسته انقلاب، تاریخ شفاهی شخصیت خودشان و آثارشان را ضبط می‌کنیم. در خلال این آثار ما با داستان خاطره‌انگیز هنر انقلاب مواجه می‌شویم، برای اینکه نشان دهیم در دل این قطعات و آهنگ‌های خاطره‌انگیز و سرودهای انقلاب، داستان‌های جالبی از بینش و هوشمندی و روح ایام انقلاب حاکم است، تصمیم بر آن شد تا در قالب یک مجموعه انیمیشن داستان شکل‌گیری آثار خاطره‌انگیز هنر انقلاب را بازسازی کنیم؛ انیمیشن «این پیروزی» اولین قطعه از این مجموعه است.

 

صفایی در مورد اینکه چرا سرود «خجسته باد این پیروزی» و استاد راغب را برای این پروژه انتخاب شده، اظهار داشت: کسانی مثل احمدعلی راغب، حمید شاهنگیان و دیگر چهره‌هایی که سرودهای خاطره‌انگیز انقلاب را ساختند به نحوی فضل تقدم دارند؛ زیرا از اولین افرادی هستند که پا در راه تولید و عرضه آثار هنری این سرودها گذاشتند و اولین خاطره‌ها را برای ما ساختند. ما در این چند سالی که در حال آماده‌سازی زندگی‌نامه‌ی عزیزان هستیم، برش‌هایی از این زندگی نامه‌ها را انتخاب کرده و به نوبت آن‌ها را به آثار هنری دیگر تبدیل می‌کنیم؛ به مناسبت سوم خرداد انیمیشن «این پیروزی» آماده است اما آثار دیگری هم در دست ساخت است.

 

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی اثر به تاثیرگزاری آن بازمی‌گردد؛ سرود «خجسته باد این پیروزی» آزادسازی خرمشهر، یک سرود اعجاب آور است از این جهت که به محض انتشار خبر آزادسازی خرمشهر فوراً یک اثر موسیقایی که کاملاً مرتبط با آن واقعه بود، منتشر شد؛ خود این خبر انسان را به شگفتی می‌اندازد که چطور می‌شود بدون اینکه پیش بینی این بشود که ما در این نبرد پیروز می‌شویم، یک گروه موسیقی کاری در این سطح از کیفیت را تولید کرده باشند و ما همراه با انتشار خبر پیروزی شاهد اثر موسیقی در این زمینه باشیم که داستان این انیمیشن هم برای پاسخ دادن به این سوال است.

 

مسئول تاریخ شفاهی پروژه استاد احمدعلی راغب در مورد وضعیت کنونی این پروژه نیز گفت: گفتگوها با استاد راغب به پایان رسیده و توسط بنده تدوین شده و همراه با پاورقی‌ها و پی‌نوشت‌های موثر دیگری و همچنین اسناد ضمیمه اگر خدا بخواهد به زودی منتشر می‌شود؛ البته به غیر از مجموعه زندگی و تجربه‌نگاری آثار استاد راغب، گفتگوها با حمید شاهنگیان، منوچهر ابرآویز، محمد میرزمانی، اسفندیار قره‌باغی و دیگر چهره‌های هنر و موسیقی انقلاب انجام شده که همگی در دست ویرایش و آماده‌سازی برای انتشار است و آماده‌ترین مجموعه، پروژه استاد راغب است که به زودی منتشر می‌شود.

 

محسن صفایی درباره محصولات خروجی پروژه تاریخ شفاهی هنرمندان انقلاب تاکید کرد: در حقیقت چهره‌های هنر انقلاب در طول این سال‌ها کمتر در معرض این سوال و این گفتگو قرار گرفتند که داستان و سرگذشت تولید آثارشان را به طور کامل مطرح کنند و یا درخواست شود که این آثار مورد بازسازی هنری قرار بگیرد.

 

وی افزود: در حال حاضر یکی از محصولات گفتگوهایی که در تاریخ شفاهی انجام می‌شود این است که این ماجراها و این سرگذشت هنر انقلاب در تاریخ ثبت شود اما کار دیگر و ارزش افزوده‌ای که ما در آثاری مانند انیمیشن «این پیروزی» به دنبال آن هستیم این است که از این قصه‌ها دستمایه‌ای بسازیم برای آثار هنری در قالب‌ها دیگر؛ یعنی ما قصه موسیقی انقلاب را در انیمیشن بسازیم، قصه موسیقی انقلاب را در سینما بسازیم و همینطور در سایر قالب‌ها.

 

صفایی در پایان این نکته را متذکر شد که: انیمیشن «این پیروزی» سرآغاز مجموعه‌ای است که به قصه‌ها و سرگذشت‌های آثار هنری انقلاب، به عنوان مواد خامی برای تولید آثار هنری دیگر توجه کنیم؛ گرچه ما در حد توان و بضاعت خودمان تلاش می‌کنیم این آثار را که از دل گفتگوهای تاریخ شفاهی وارد تولید هنری می‌شود، ادامه بدهیم، اما خوب است که از همه هنرمندان و همه دست‌اندرکاران هنر دعوت کنیم که به سرگذشت آثار ماندگار هنر معاصر توجه بیشتری داشته باشند؛ در حقیقیت این توجه کمک خواهد کرد تا شاهد آثار بیشتری از این جنس باشیم تا تجربیاتی که در دل خلق این آثار شکل گرفته به نسل‌های بعدی منتقل شود.

 

 

در اینجا می‌توانید انیمیشن «این پیروزی» را مشاهده نمایید.

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...