همه واکنش‌ها به موضع وزارت ارشاد در قبال «سالار عقیلی»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴


ما با تبعیض مشکل داریم

همه واکنش‌ها به موضع وزارت ارشاد در قبال «سالار عقیلی»

حضور سالار عقیلی در یک شبکه ماهواره‌ای و به تبع آن، صحبت‌هایی مبنی بر حذف این خواننده از جشنواره موسیقی فجر و در ادامه، خبر چشم‌پوشی مسئولین فرهنگی و بازگرداندن اجرای سالار عقیلی به جشنواره، همه و همه دست به دست هم دادند تا سر و صدای بسیاری از خواننده‌ها و چهره‌های موسیقی در فضای مجازی بلند شود.

 

 

 

 

9865265راه‌نوا- حاشیه‌های حضور سالار عقیلی در استودیوی شبکه ماهواره‌ای معاند نظام در روزهای گذشته به شدت در فضای مجازی خبرساز شده و بسیاری از فعالان موسیقی در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

 

حضور سالار عقیلی در یک شبکه ماهواره‌ای و به تبع آن، صحبت‌هایی مبنی بر حذف این خواننده از جشنواره موسیقی فجر و در ادامه، خبر چشم‌پوشی مسئولین فرهنگی و بازگرداندن اجرای سالار عقیلی به جشنواره، همه و همه دست به دست هم دادند تا سر و صدای بسیاری از خواننده‌ها و چهره‌های موسیقی در فضای مجازی بلند شود.
 
حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد) هم در اظهاراتی جنجالی گفت: «سالار عقیلی با دیگران متفاوت است. شرایط و نوع تعامل او با مسئولان و مدیران و دلبستگی‌اش به نظام و انقلاب بر کسی پوشیده نبوده و نیست و صدای ایشان را می‌توان در بسیاری از سریال‌های تاریخی شنید. او در این میان غفلتی کرد و آن هم به خاطر اینکه ماهیت آن شبکه را نمی‌دانست و بعد از حضورش در آن، متوجه شد که نباید در آن شرکت می‌کرده و بعد از آن هم پیامی داد و از این بابت عذرخوهی کرد. آقای عقیلی در نامه‌ی خود به این مسأله اشاره کرد که همیشه برای مردم و کشورش خوانده و عاشق ایران است. همچنین تأکید کرد که فردی سیاسی نیست. ضمن آنکه ایشان زمان مصاحبه‌اش با آن شبکه، از اروپایی‌ها انتقاد کرد که امکان ترویج موسیقی ایرانی را فراهم نمی‌کنند و در واقع از فرهنگ و هنر ایرانی هراس دارند. ایشان هیچ مسأله‌ای برخلاف مصالح کشورش بیان نکرد.»
 
این اظهارات واکنش‌های بیشتر و تندتری را برانگیخت و در این گزارش سعی شده برخی از بازتاب‌های اهالی موسیقی به این موضوع را بررسی کنیم.
 
*علی جنتی: عقیلی در آن شبکه فقط چند کلامی درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهایی که اخبار مربوط به سالار عقیلی در صدر اخبار رسانه‌ها بود، در این باره گفت: «در مورد هنرمندان این موضوع به طور کلی رد است و هیچ هنرمندی نباید به این امر مبادرت داشته باشد و ما هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها انجام نمی‌دهیم. اما مشخصاً در مورد خواننده معروف، سالار عقیلی باید بگذاریم تا او به کشور برگردد و در مورد این اتفاق توضیح دهد و نباید قضاوت پیش از موعد کنیم؛ اما به طور کلی این حرکت رد است.»
 
جنتی به مرور با مواضعی حمایتی‌تر در این باره حرف زد: «ایشان آدم سیاسی نبوده که تمام شبکه‌های خارجی را بشناسد و بداند که چه رویکردی دارد. او فقط برای اجرای برنامه‌ای در لندن بوده که گفته می‌شود اگر در یک برنامه تلویزیونی حضور داشته باشد، مردم متوجه می‌شوند که قرار است برنامه اجرا کند و در آن‌جا فقط چند کلامی درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.»
 
وزیر ارشاد درباره‌ این که چه‌طور می‌شود یک هنرمند چنین شبکه‌ای را نشناسد، گفت: «این خیلی هم بعید نیست؛ چون آدم‌هایی که سیاسی نیستند، تمام همت خود را در همان زمینه‌ کاری خود متمرکز می‌کنند و شاید اگر می‌گفتند بی‌بی‌سی بیشتر متوجه می‌شدند.»
 
*عزت‌الله ضرغامی: سالار عقیلی نسبتی با وطن‌فروشان خارج‌نشین ندارد
رئیس سابق سازمان صدا و سیما با انتشار فیلم کوتاهی از نماهنگ سالار عقیلی به اتفاقات اخیر پیرامون این خواننده کشورمان واکنش نشان داد. ضرغامی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «سالار عقیلی، آن‌قدر به کشور و موسیقیِ متعهد و انقلابی خدمت کرده که اشتباه اخیر او مورد اغماض قرار گیرد. خواننده سرود «نام جاوید وطن» نسبتی با وطن‌فروشان خارج‌نشین ندارد. همسر ایشان هم نوازنده‌ای ماهر و مورد احترام است. لایه دوم این اتفاق، درماندگیِ مجریان و عوامل شبکه‌های ماهواره‌ای است که عکس گرفتن با خواننده سرودهای انقلابی ایران را برای خود افتخار می‌دانند و آن را به سرعت نشر می‌دهند.»
 

* سیروان خسروی: چرا بايد «سالار عقيلى»ها از چنين مصونيتى برخوردار باشند؟

خواننده و تنظیم‌کننده مطرح موسیقی پاپ اولین کسی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود خطاب به وزیر ارشاد نوشت: «در ابتداى پائيز كه تمامى خواننده‌هاى مطرح پاپ كشور ممنوع‌الفعاليت بودند، آيا واكنشى به اين موضوع نشان داديد؟ حتى اگر اين موضوع شايعه‌اى بيش نبود، آيا فكر نمي‌كنيد نيازمند دخالت و اظهار نظر رسمى شما، به عنوان بلندپايه‌ترين مقام دولتى كشور در امر هنر بود؟»

 
سیروان خسروی ادامه داده بود: «چگونه است كه در مورد آقاى سالار عقيلى كه براى چندمين بار، آگاهانه خلاف خط‌قرمزهاى بسيار مشخصِ نظام، از جمله موضوع حجاب و مصاحبه با شبكه‌هاى ماهواره‌اىِ معاند عمل كرده‌اند، سريعاً و شخصاً واكنش نشان داده‌ايد؟ نكته جالب اين است كه هيچ اظهار ندامتى نيز از سوى ايشان انجام نشده، ولى با اينكه خوانندگان پاپ طى يك نامه رسمى و سرگشاده از شخص رئيس‌جمهور و شما تقاضاى دادخواهى كردند، هيچ‌گونه واكنشى نشان نداديد. چرا بايد امثال «سالار عقيلى»ها از چنين مصونيتى برخوردار باشند كه طبق قانون كشور فرانسه با آنها برخورد شود و با امثال «زانيار خسروى»ها نه طبق قوانين كشور عزيزمان، بلكه طبق سليقه مسئولين رفتار شود؟»سیروان در پایان تأکید کرده بود که منتظر پاسخ صریح و روشن وزیر ارشاد است!
 
* زانیار خسروی: با تبعيض به اين وضوح مشكل دارم، حتى اگر برادر خودم باشد
زانیار خسروی پس از یادداشت پر سر و صدای برادرش «سیروان»، نسبت به آنچه از سوی او «تبعیض» خوانده شده، واکنش تندی نشان داد و در متنی که در صفحات شخصی‌اش درج کرد و البته پس از ساعاتی حذف شد، نوشت: «جالبه كه پس از حضور سالار عقيلى در شبكه من و تو مسئولين اعلام كردن كه ايشون غافلگير شدن و عدم آشنايى ايشون با اين شبكه باعث شده ايشون برن و گفتگو داشته باشن. جالب‌تر اينه كه ايشون پنج سال پيش هم با شبكه «صداى آمريكا» گفتگو داشتن. تو همين سفر به لندن هم با يكى از مجريان «بى‌بى‌سى» عكس دارن. كلاً انگار ايشون تو كشورى كه ما زندگى مى‌كنيم، زندگى نمى‌كنن. نه «صداى آمريكا» رو مي‌شناسن، نه «من و تو» نه «بى‌بى‌سى».
 
حالا اينكه ايشون غافلگير شدن رو من نفهميدم يعنى چى. يعنى ايشون رفتن تو صداوسيماى خودمون ولى يهو و به صورت كاملاً غافلگيرانه‌اى سر از استوديو «من و تو» در آوردن؟ آيا ايشون از اينكه مجرى اون برنامه دامن كوتاه پوشيده بودن و حجاب نداشتن هم تعجب نكردن؟ آيا ايشونو با مجرى‌هاى داخلى اشتباه گرفتن؟ تو پروفايل رسمى خودشون هم عكس با خانم‌هاى بى‌حجاب مي‌ذارن. يعنى كلاً ايشون خيلى انسان ساده‌اى هستن و از هيچى هم اطلاع ندارن و چون خيلى انسان بى‌اطلاعى هستن، هيچ‌وقت هم هيچ مشكلى براشون پيش نمياد.
 
ولى من الان ممنوع‌الکارم؛ چون يك سايت آهنگامو بدون اجازه پخش كرده يا يك شبكه كليپامو بدون اجازه پخش كرده و جرم من هم شده همكارى آگاهانه با شبكه‌هاى ماهواره‌اى! چون من مثل سالار عقيلى انسان ساده و از همه‌جا بى‌خبرى نيستم كه غافلگير شم؛ بلكه بسيار باهوشم و هر اتفاقى هر جا بيفته، حتماً زير سر من بوده، اونم عمداً و آگاهانه! هيچ كسى هم نيست كه حتى حرفامو گوش بده. ولى خب سالار عقيلى چون خيلى خجالتى هستن و خيلى ساده هستن، تمام مسئولين به جاشون حرف مي‌زنن و خود ايشون اصلاً لازم نيست حتى دفاع كنن از خودشون يا حتى يه كلمه توضيح بدن. ولى من بايد ممنوع‌الكار بشم و اين منم كه بايد ثابت كنم كه كارهاى من بدون اجازه داره پخش ميشه از يك سايت.»
 
زانیار در پایان یادآور شده بود که: «بنده نه با سالار عقيلى و نه با هيچ‌كس ديگرى خصومت ندارم، بلكه با تبعيض به اين وضوح مشكل دارم، حتى اگر برادر خودم باشه. اين متن هم خراب كردن وجهه و بر ملا كردن اسرار خصوصى يك شخص نيست؛ بلكه اتفاقيه كه جلوى چشم همه و به صورت كاملاً علنى اتفاق افتاده و بنده هم چون نابينا نيستم، نتونستم ديگه هيچى نگم.»
 
 
*کیوان ساکت: به هیچ عنوان با سیاست حذف در هر ژانری موافق نیستم
کیوان ساکت نوازنده تار و سرپرست گروه «وزیری» که اجرای سالار عقیلی در جشنواره با گروه او انجام می‌شود، عقیده دارد که تفاوتی بین هنرمندان خوب سنتی و پاپ نیست: «خود من عملاً بین هنرمندان خوب موسیقی ملی و هنرمندان خوب موسیقی پاپ هیچ تبعیضی قائل نیستم و به هنرمندان خوب و تأثیرگذار موسیقی پاپ احترام می‌گذارم.»
 
او در مورد اتفاقات پیش‌آمده می‌گوید: «من کلاً با حذف هنرمندان به دلیل یک مصاحبه -که موضع‌گیری سیاسی هم ندارد- موافق نیستم و برای همه هنرمندان در هر ژانر و رشته هنری بسیار احترام قائل‌ام. از نظر من، ممنوع‌الفعالیت کردن هنرمند به دلیل یک مصاحبه یا پخش آثارش از یک شبکه دیگر، یک راه‌حل نیست و معتقدم بهتر آن است که مسئولان، هنرمندان شاخص و تأثیرگذار هر ژانری را از دیگران جدا کنند و ضمناً یک‌مقدار آزادی عمل بیشتری برای هنرمندان قائل شوند. در کنار این موضوع، سطح آگاهی و شنیداری جامعه را هم بالا ببرند و به این ترتیب اجازه دهند مردم خودشان انتخاب کنند.»
 
کیوان ساکت در پایان گفت: «در کل با سیاست حذف به هیچ عنوان موافق نیستم و آرزومندم روزی فرا رسد که هنرمندان بتوانند با سربلندی، آزادی و کارهایی که متضمن یک فعالیت بسیار خوب هنری است، در کنار هم رشد کنند و در نگاه هیچ‌یک از ما، تفاوتی بین هنرمندان شایسته و تأثیرگذار و متعهد رشته‌های مختلف وجود نداشته باشد.»
 
*علی قمصری:ارشاد با اعلام اينكه يك نفر با بقيه فرق مى‌كند، عدالت را زير سوال مى‌برد
آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی ایرانی در گفتگویی تبعیضی که این روزها میان هنرمندان وجود دارد را حقیقتی انکارناپذیر دانست و گفت: «اما این تبعیض صرفاً میان خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ نیست، میان هنرمندانی است که به اصطلاح جزو مقربان به حساب می‌آیند.»
 
علی قمصری ادامه داد: «در واقع تعدادی از هنرمندان -از ژانرهای گوناگون- که سرسپردگی بیشتری به دولت دارند، می‌توانند از برخی مواهب برخوردار باشند و در این میان، برخوردهای سلیقه‌ای با هنرمندان به یک ژانر خاص وابسته نیست و در تمامی ژانرها از هنرمندان عرصه‌ی کلاسیک گرفته تا هنرمندانی که در زمینه‌ی موسیقی پاپ و همچنین ایرانی فعالیت می‌کنند، مشاهده می‌شود. گاه حتی این سخت‌گیری‌ها درباره‌ی هنرمندان موسیقی سنتی بیشتر هم می‌شود و هنرمندان مستقل برای گرفتن اشعار شاعرانی چون مولانا، حافظ و سعدی هم به مشکل برمی‌خورند.»
 
قمصری با اشاره به اهمیت استقلال یک هنرمند می‌گوید: «وزارت ارشاد با اعلام اينكه يك نفر با بقيه فرق مى‌كند، نه تنها عدالت را زير سوال مى‌برد بلكه با نوعى تحسين از وابسته بودن يك هنرمند، استقلال هنرى او را با چالش مواجه مى‌كند و اتفاقاً اين نوع تحسين‌ها به ضرر هنرمند است. اما این‌که بخواهیم ژانر موسيقى پاپ و سنتى را در مقابل همديگر قرار دهیم، یک فرافكنى اشتباه است.»
 
*دکتر محمدرضا چراغعلی: مگر ما چند نفر مثل «سالار عقیلی» داریم که از خیرشان بگذریم؟
یکی از آهنگسازان قدیمی و باسابقه موسیقی پاپ هم درباره این موضوع، یادداشتی منتشر نمود: «کجا دیده شوید؟ کجا دیده نشوید؟ چه کسی دیده شود؟ چه کسی دیده نشود؟ چگونه دیده شوید یا نشوید؟ کِی دیده شوید یا نشوید؟ همه اینها ابتدایی‌ترین سوالاتی است که در پی نداشتن تریبون و آنتن برای عرضه یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین شاخه‌های هنر یعنی موسیقی به وجود می‌آید که اگر چنین مجالی بود، چه‌بسا هرگز بحث‌های هنر صادراتی و وارداتی، زیرزمینی و روزمینی و… پیش نمی‌آمد. اگر پهنای باند خط‌قرمز در موسیقی این‌قدر ضخیم نبود، حق شنیدن و در پی آن انتخاب صحیح وجود داشت، چه بسا خیلی از نابسامانی‌های عرصه موسیقی این روزها هم وجود نداشت. در شرایطی که امروزه عرضه آثار فرهنگی در قالب‌های شکیل و اشکال مختلف مدیای صوتی و تصویری، همپای بحث تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هنرمند این دوره کدام رسانه یا مدیا را در اختیار دارد برای عرضه اثری که برای تولیدش هزینه مادی و معنوی زیادی شده است؟»
 
دکتر محمدرضا چراغعلی در ادامه این یادداشت آورده است: «اگر سال‌ها بحث مقابله با تهاجم فرهنگی را داریم، کدام بستر را برای مقابله آماده کرده‌ایم که اکنون ناخشنود از عملکرد گذشته خود هستیم؟ با چه سلاحی به نبرد این مهاجم پرداختیم که توقع افزایش فرهنگ عمومی جامعه را داریم. با این حساب، دوستانی که صادرات فرهنگی انجام می‌دهند -اعم از ترانه‌سرا و آهنگساز- در حقیقت ناخواسته در خط مقدم این جبهه قرار دارند و به‌جای تهدید و تحریم و ممنوعیت، می‌بایست مورد تقدیر قرار گیرند که توانسته‌اند از داخل کشور بخشی از زمان و فضای رسانه بیگانه را به خود اختصاص دهند. مگر ما چند نفر مثل «سالار عقیلی» داریم که به واسطه حضور در یک برنامه تلویزیونی، آن هم با رعایت تمام موازین انسانی و هنری، به راحتی از هنر و تعهد و حضور پررنگ و تأثیرگذارشان بگذریم؟ خاطرم هست رئیس‌جمهور می‌گفتند ما نگاه امنیتی را از هنر دور می‌کنیم و هنرمند نباید دغدغه و نگرانی در ابراز هنر وجودی خودش داشته باشد و بدون نگاه ممیزی و سانسوری بالادستی، آزادانه به خلق هر آنچه از درونش می‌جوشد بپردازد.»
 
 *سینا حجازی: یه وقت منم گول نخورم؟!
در این میان، بامزه‌ترین واکنش را سینا حجازی در صفحه اینستاگرام‌اش داشت و با انتشار ویدئوی بخشی از گفتگوی دو مجری معروف شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» که در حال صحبت درباره یکی از مصاحبه‌های سینا حجازی بودند، نوشت: «دوستان این مال کدوم کاناله؟ یه وقت منم مثل استاد گول نخورم!»البته این ویدئو ساعاتی پس از انتشار از اینستاگرام سینا حجازی حذف شد.
 
 
 
 
 
 
 
منبع: موسیقی ما
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...