مکتب ادبی امروز ما مدیون شهداست
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴


علیرضا قزوه در مراسم «ترنم پرواز»:

مکتب ادبی امروز ما مدیون شهداست

علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، گفت: اگر امروز ادبیات دفاع مقدس اینطور بالنده شده، باید بدانیم معمار این تفكر، شهید احمد زارعی بوده است.

 

 

 

 

20160114213121gb-MO3N5970راه‌نوا- پنجشنبه 24 دی ماه، كنگره تخصصی شعر و ادبیات كنگره سراسری 2000 شهید هنرمند به نام «ترنم پرواز» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

 

این مراسم به پاسداشت هنرمندان شهید شعر و ادب؛ احمد زارعی، علیرضا شاهی، حسن جعفربیگلو، مجید حداد عادل، احمدرضا احدی و یوسف ملك شامران و همچنین تقدیر از هنرمندان فعال در عرصه ایثار و شهادت؛ استاد حمید سبزواری، مرتضی امیری اسفندقه، هادی خورشاهیان و حمیدرضا حامدی و همچنین روانشادان نصرالله مردانی، ابوالفضل سپهر، قاسم سرویها و حبیب الله معلمی اختصاص داشت.

 

علیرضا قزوه، دبیر كنگره تخصصی شعر و ادبیات كنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در این مراسم اظهار كرد: از من سوال شد كه چه تعداد هنرمند شهید داریم، پاسخ دادم به تعداد شهدا. اگر به این گفتار عمیق حضرت امام(ره) دقت كنیم كه شهادت هنرِ مردان خداست و بدانیم كه هنر آنها گذشت از خویش است، میفهمیم كه همه آنها هنرمند هستند. گذشتن از خویش و به مقام والای شهادت رسیدن، هنر اصلی است و هنرهای دیگر عرضی محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به این كه در باغ شهادت بسته نیست، افزود: امروز نیز یكی از شهیدان مدافع حرم را آوردند و با این كه در بدنش تركشهای زیادی بود و بالای شصت سال سن داشت، به سمت شهادت شتافت.

 

مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری درباره شهید احمد زارعی نیز اظهار كرد: اولین كنگره شعرهای جنگ را شهید احمد زارعی برگزار كرد او به حضور شاعران بسنده نمیكرد بلكه میگ‌فت استادان بزرگ دانشگاه هم باید در چنین مراسمی حاضر باشند و لازم است كه دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس حمایت كند. اگر امروز ادبیات دفاع مقدس اینطور بالنده شده و در دانشگاه نیز رساله‌های زیادی درباره شعر انقلاب و ادبیات دفاع مقدس می‌نویسند، معمار این تفكر احمد زارعی بود.

 

قزوه با تاكید بر این كه خاطرات زیادی از شهید زارعی دارد، گفت: من دانش آموز دبیرستانی بودم كه شعرهایم را برای مجله می‌فرستادم و بعد فهمیدم كسی كه شعرهای من را چاپ می‌كند، احمد زارعی است.

 

وی در پایان سخنانش تاكید كرد: امروز یك مكتب ادبی داریم و به آن می بالیم كه آن را مدیون امثال احمد زارعی، استاد سبزواری، قاسم سروی و دیگرانی هستیم كه در این كنگره از آنها تجلیل می‌شود و خوشبختانه این كنگره، ادامه دارد و سال‌های بعد هم از چنین شهدایی سخن خواهیم گفت.

 

گفتنی است پس از صحبت‌های علیرضا قزوه، با حضور او و همچنین مجتبی رحماندوست، از خانواده شهید احمد زارعی تقدیر به عمل آمد.

 

20160114213345gb-MO3N6090

 

مرتضی امیری اسفندقه شاعر و پژوهشگر شعر كه در بخش تقدیر از شاعران خانواده شهدا، از چهره‌های تجلیل شده این مراسم بود در سخنانی كوتاه اظهار كرد: بسیار خوشحالم كه پس از چندین سال شكیبایی، فرید عزیز(قادر طهماسبی) را در جمع شعرا می‌بینم و اتفاق بهتر این است كه فرید در محفل و جمعی حاضر شده است كه به نیت پاسداشت شهداست، زیرا او از فعالان و چهره‌های تاثیرگذار عرصه ادبیات ایثار و شهادت است.

 

امیری ادامه داد: منظومه بلند شهادت فرید و آموزگاری و تدریس او در این عرصه از كارهای بزرگی است كه او انجام داده و باعث رشد ادبیات ایثار و شهادت شده است.

 

این شاعر و پژوهشگر شعر اظهار كرد: هادی خورشاهیان و حمیدرضا حامدی كه قرار است مورد تجلیل قرار بگیرند، از شاگردان فرید هستند و از دو دهه پیش زیر نظر او الفبای شعر ایثار و شهادت را آموخته‌اند.

 

امیری اسفندقه در ادامه اشعاری را از غلام‌عباس سودایی، هادی خورشاهیان و حمیدضا حامدی با موضوع ایثار و شهادت خواند. 

 

مرتضی امیری اسفندقه كه برادر دوشهید است در پایان یك رباعی از سرود‌هایش را كه به شهدا تقدیم كرده است، قرائت كرد.

 

20160114213130gb-MO3N6053

 

علی موسوی گرمارودی شاعر پیشكسوت و پژوهشگر برجسته ادبیات در این مراسم درباره شهید مجید حداد عادل گفت: شهید مجید حدادعادل علاقه شدید به حافظ داشت و این بی‌سبب نیست كه همه بزرگان شهید از شهید مطهری گرفته تا دیگران همه به حافظ ارادت داشته‌اند؛ زیرا حافظ بیان قرآن است.

 

موسوی گرمارودی با بیان اینكه در قرآن دو آیه برای شهدا داریم، توضیح داد: كه در هر دوی این آیات شریف آمده است كه شهدا زنده است و نزد خداوند روزی می‌برند و روزی می‌خورند. 

 

وی ادامه داد: حافظ هم كه متاثر از قرآن است درباره شهید اینگونه سروده است: «زیر شمشیر غمش رقص كنان خواهم رفت/ آنكه شد كشته او نیك سرانجام افتاد». ضمیر متصل‌ش در انتهای شمشیر به خدا برمی‌گردد و اگر كسی كل این غزل را بخواند نمی‌تواند مرجع ضمیری غیر از خداوند را در این بیت بیابد.

 

این شاعر پیشكسوت كه آشنایی نزدیكی با شهید مجید حداد عادل داشته است درباره او گفت: من این افتخار را داشتم كه در مدرسه علوی خدمت این شهید برسم  و امروز افسوس می‌خورم كه من چقدر بی‌سعادت بودم كه دوستانم رفتند و من بی‌نصیب ماندم.

 

وی در پایان سخنانش شعری با عنوان «از شهاب تا كهكشان» كه برای شهید مجید حدادعادل سروده بود قرائت كرد. 

 

 

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...