شهدا قهرمانان سرفراز تاریخ ایران اسلامی هستند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۷ تیر ۱۳۹۴


علیرضا قزوه در شب شعر «دریادلان خاموش»؛

شهدا قهرمانان سرفراز تاریخ ایران اسلامی هستند

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در حاشیه این برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان محافل ادبی در حوزه ایثار و شهادت گفت: شهدا قهرمانان سرفراز تاریخ ایران اسلامی هستند و اهالی شعر و ادب نیز با افتخار در مقام این مردان بزرگ شعرهای فراوانی سروده اند. این اتفاق بسیار خوبی است که به مناسبت های مختلف شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در این حوزه هستیم.

 

 

 

 

urlراه‌نوا- برنامه «حریر تحریر» از روز سوم ماه مبارک رمضان با حضور شاعران و اهالی فرهنگ و هنر آغاز شده و هشتمین شب این برنامه با عنوان «دریادلان خاموش» با موضوع شهدای غواص و خط شکنان دفاع مقدس در دهمین روز ماه مبارک رمضان همزمان با سالروز رحلت حضرت خدیجه و شب شهادت شهدای هفتم تیر، برگزار شد.

 

در این برنامه شاعرانی همچون حمیدرضا شکارسری، علیرضا قزوه، اسماعیل امینی، پرویز بیگی حبیب آبادی، مصطفی محدثی خراسانی، محمد سلمانی، احمد امیرخلیلی، علی محمد مسیحا، مجید معارف وند، فرید فردوسی، حامد عسگری، فریبا یوسفی، محمدحسن حسینی، کاظم جیرودی، مریم حائری، سینا علی محمدی و… و. اشعار خود پیرامون دفاع مقدس، ایثار و شهادت، خصوصا مظلومیت شهدای غواص عملیات کربلای ۴ را قرائت کردند.

 

اسماعیل امینی شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی پیش از شعرخوانی در این برنامه با انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیر اصولی و نگاههای غیر منصفانه به موضوع بازگشت پیکر مطهر شهدا اشاره کرد و گفت: شاید برخی فکر می کردند نسل امروز مثل نسل قدیم نیستند در حالی که مراسم تشییع پیکر این شهدا و حضور با شکوه جوانان امروز نشان داد که این نسل به باورها و ارزشهای خودش ایمان دارد. به سرزمینش عشق می ورزد و به قهرمانان وطن احترام می گذارد. در واقع همه ما نیازمند قهرمانان و الگوهای انسانی هستیم.

 

امینی اضافه کرد: در مورد این جوانانی که رفتند و خون خودشان را فدا کردند نیز تصورات نادرستی وجود دارد. بعضی ها فکر می کنند این نسل از لذت های جوانی بی خبر بوده اما این درست نیست. شهدای دفاع مقدس خودشان این راه را انتخاب کردند و با وجود لذتهای دنیایی این تصمیم خودشان بود که جانشان را برای دین و کشورشان فدا کنند. به هر ترتیب باید در مورد این عزیزان قضاوت درستی داشته باشیم که اگر اینطور نباشد در حق آنها ظلم کرده ایم. اینها قهرمانان تاریخ وطن هستند و همه نسل ها به این قهرمانان افتخار می کنند.

 

در ادامه محمدحسن حسینی قطعه شعری را با موضوع ۱۷۵ شهید غواص خواند که در بخشی از آن آمده است؛ نقشه کشورت عجیب شده، فهم این نکته سخت آسان است، ۱۷۵ اقیانوس زیر یک تکه خاک پنهان است.

 

1751449

 

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در حاشیه این برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان محافل ادبی در حوزه ایثار و شهادت گفت: شهدا قهرمانان سرفراز تاریخ ایران اسلامی هستند و اهالی شعر و ادب نیز با افتخار در مقام این مردان بزرگ شعرهای فراوانی سروده اند. این اتفاق بسیار خوبی است که به مناسبت های مختلف شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در این حوزه هستیم.

 

وی افزود: برنامه دریادلان خاموش از نظر محتوایی در سطح بسیار خوبی قرار داشت و من هم از حضور در این محفل لذت بردم. حقیقت این است که شهدا جانشان را در راه اسلام و انقلاب فدا کردند و ما نیز به عنوان فعالان حوزه فرهنگ و هنر باید نسبت به مقام این عزیزان ادای دین کنیم، هرچند انجام وظیفه ما بسیار اندک و ناچیز است اما باید به مقدار توان خودمان برای معرفی شهدا و فرهنگ شهادت تلاش کنیم. مراکز فرهنگی و فرهنگسراها در حد توان و وسع خود باید به این مقوله توجه داشته باشند و با هر برنامه و اقدام فرهنگی که می توانند در این مسیر گام بردارند. باید از مسئولین فرهنگسرای نیاوران هم تشکر کنم که در این حوزه فعالیت خوبی دارند و اینبار هم چنین برنامه ای را به احترام شهدای غواص برگزار کردند.

 

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران نیز در خصوص این برنامه اظهار داشت:باعث افتخار ماست که در این شب مبارک و در ایام ماه رمضان فرهنگسرای نیاوران میزبان چنین برنامه ارزشمندی بود. ابتدا باید از شاعران و ترانه سرایان عزیزی که به دعوت ما لبیک گفتند و با شور و اشتیاق در این برنامه حاضر شدند تشکر کنم. چنین اتفاقات فرهنگی اگرچه بسیار زیبا و دلنشین است اما در مقابل مقام شهدای دفاع مقدس و در برابر فداکاری آن عزیزان بسیار ناچیز محسوب می شود. با این وجود امیدواریم همواره مراکز فرهنگی در مسیر معرفی فرهنگ شهادت به درستی گام بردارند. ما از این فرصت مغتنم در طول برگزاری برنامه حریر تحریر به خوبی استفاده کردیم و خوشبختانه در این شب به یادماندنی شاهد برگزاری برنامه فاخری در حوزه ادبیات و شعر دفاع مقدس بودیم.

 

گفتنی است در بخش پایانی برنامه دریادلان خاموش، محمدهاشم احمدوند همراه با نوای نی به اجرای قطعاتی پیرامون ایثار و شهادت پرداخت که از آن جمله می توان به سروده جلیل صفربیگی اشاره کرد؛

دلم در جبهه سردشت گم شد / شبی با بچه های گشت گم شد

تنم در قصر شیرین رفت از دست/ سرم در کربلای هشت گم شد

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...