فضای شعر انقلاب اسلامی یک جریان است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳


علیرضا قزوه در آیین بزرگداشت خلیل عمرانی:

فضای شعر انقلاب اسلامی یک جریان است

وی با بیان این که فضای شعر این درگیری ها را دارد، خاطرنشان کرد: فضای شعر انقلاب اسلامی یک جریان است. جریانی که تنها یک یا دو نفر نیستند بلکه صد نفر هستند. برخی می‌خواهند شاعران نسبت به نهضت امام خمینی بی تفاوت باشند. آنها شعر ولایی را نمی‌پسندند و تلاش دارند برخی شاعران انقلاب همچون قیصر امین پور را مصادره کنند.

 

 

 

 

alireza-ghazveراه‌نوا- آیین بزرگداشت مرحوم خلیل عمرانی با عنوان اطاعت به ساحت گل سرخ عصر امروز با حضور اهالی شعر و ادب در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری دراین مراسم با اشاره به صحبت های خود در دومین سالگرد مرحوم عمرانی در سال گذشته در رابطه با دفاع از فضای ادبیات و شعر انقلاب اسلامی گفت: سال پیش وارد فضایی شدم که به جهت دفاع از شعر انقلاب و مقابله با کسانی که با زبان درشت سخن می گفتند درگیر شدم و کار به دادگاه کشید که دادگاه حکم به تبرئه من داد.

 

وی با بیان این که فضای شعر این درگیری ها را دارد، خاطرنشان کرد: فضای شعر انقلاب اسلامی یک جریان است. جریانی که تنها یک یا دو نفر نیستند بلکه صد نفر هستند. برخی می‌خواهند شاعران نسبت به نهضت امام خمینی بی تفاوت باشند. آنها شعر ولایی را نمی‌پسندند و تلاش دارند برخی شاعران انقلاب همچون قیصر امین پور را مصادره کنند.

 

علیرضا قزوه در ادامه تصریح کرد: خلیل عمرانی شاعر شناسنامه دار و دغدغه مند انقلاب است. امروز شاعران انقلاب غریبه نیستند خیلی ها شاید سبک ادبیات انقلاب اسلامی برایشان مهم نباشد اما پس از چهار دهه میوه‌های این سبک در حال چیده شدن است.

 

وی با انتقاد از کسانی که تلاش دارند فضای شعر آیینی را دو دسته کنند، تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند در مجالس عزاداری حرفی از انقلاب و نهضت های بیداری زده نشود آنها تلاش دارند ارزش های ما را کم رنگ کنند اما شاعران انقلاب به قدری هستند که می توانند اعلام موضع کنند و بگویند شعر انقلاب وجود دارد.

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان این که می‌توانیم از تلاش شاعران پیش از انقلاب همچون اخوان ثالث، گرمارودی و صفارزاده برای اتصال به جریان شعر انقلاب استفاده کنیم تاکید کرد: شعر انقلاب بین هفت هنر از همه جلوتر است شعر از سینما، موسیقی و همه هنرها جلوتر و خط شکن است. هر چه سبک در ادب فارسی ایجاد شده محصول شعر بوده است و عصای دست سایر هنرها شعر است.

 

وی با بیان این که امروزه بیش از 500 رساله در رابطه با شعر انقلاب نگاشته شده است گفت: شاعرانی همچون خلیل عمرانی و استاد ایشان نصرالله مردانی و محمدرضا آقاسی به حرکت جمعی شعر انقلاب کمک کردند. خلیل عمرانی معلم و جریان ساز بود و اکنون شاگردان ایشان در خط انقلاب هستند ما وظیفه داریم برای شعر انقلاب کار کنیم و از شاعر انقلابی تجلیل کنیم محل تجلیل از این شاعران نیز حوزه هنری است.

 

علیرضا قزوه در ادامه افزود: ما باید پای موازین شعر انقلاب بایستیم و کوتاه نیایم، همه ما شاعران یا مشق هایمان نیز برای شهدا و انقلاب بوده است. اکنون وقت آن است که سبک ادبیات انقلاب اسلامی را مطرح کنیم و من با توجه به داشته هایمان می گویم که این سبک باید ثبت شود.

 

علیرضا قزوه در پایان با انتقاد از کسانی که در روزنامه‌هایشان منکر وجود ادبیات انقلاب اسلامی می‌شوند، گفت: برخی می‌نویسند که بزرگ شعر انقلاب قیصر امین پور بود که او هم در آخر شعر ضد جنگ گفت در صورتی که اصلا این گونه نبوده است، او شاعر جنگ و انقلاب بوده است.

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...