شعر: پیونددهنده فرهنگ‌ها
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳


مدیرکل یونسکو:

شعر: پیونددهنده فرهنگ‌ها

ایرینا بوکووا به مناسبت روز جهانی شعر در پیامی آورده: شعر یک ترانه جهانی انسانی است که بیانگر نحوه نگرش هر زن و مردی به جهان و به اشتراک گذاردن درک آنان از جهان با دیگران است.

 

 

 

 

13931223000630_PhotoAراه‌نوا-  ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو به مناسبت «روز جهانی شعر»، 21 مارس 2015 (اول فروردین 94) پیامی به شرح زیر ارسال کرده است:

 

جان بارن‌ساید شاعر چنین می‌نویسد:

«اگر پاسخ سرنوشت در مقابل آنچه که از آن می‌خواهیم توجیه ناشدنی است فقط به این خاطر است که ما قادر به تصور بهترین‌ها برای روشنایی‌بخشی به سرنوشتمان با چیزی بهتر از نا امیدی نیستیم».

 

و قدرت شعر یعنی همین یعنی روشنایی‌بخشی به حقیقت، یعنی الهام‌بخشی به افکارمان با چیزی خلاقانه‌تر و بدیع‌تر از ناامیدی.

 

شعر یک ترانه جهانی انسانی است که بیانگر نحوه نگرش هر زن و مردی به جهان و به اشتراک گذاردن درک آنان از جهان با دیگران است که از طریق مرتب کردن واژه‌ها با وزن و قافیه‌ای خاص امکان‌پذیر می‌شود. شاید چیزی لطیف‌تر از شعر وجود نداشته باشد و در عین حال بسیار هم مقاوم است چون تمام قدرت ذهن بشر را به یک جا نمایان می‌کند.

 

شعر به قدمت نوع بشر و به همان اندازه هم متنوع است. اشعار در واقع به آداب و سنت‌ها، اعم از آداب نوشتاری و گفتاری، جان می‌بخشد و به همان اندازه که انسان‌ها در ظاهر و شکل با هم تفاوت دارند، اشعار هم با هم تفاوت دارند. همه آنها بیانگر عمق احساسات، افکار و آمال و آرزوهایی هستند که الهام‌بخش زنان و مردان در خلق آنها بوده است.

 

شعر نوعی گفتار صمیمی است که پنجره‌ها را به روی افراد می‌گشاید و به این سبب به غنای گفت‌وگویی که تسهیل‌گر همه پیشرفت‌های انسانی است منجر می‌شود و فرهنگ‌ها را به هم پیوند می‌دهد و افراد را از سرنوشت مشترکشان آگاه می‌سازد و آنان را به آن یادآور می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که شعر بیانی بنیادین از صلح است. به گفته شریف خزندار(Cherif khaznadar)، برنده جایزه یونسکو- شارجه در حوزه فرهنگ عربی، «شناخت دیگر دروازه ورود به وادی گفت‌وگو است و گفت‌وگو فقط در سایه پذیرش تفاوت‌ها و احترام به تفاوت‌ها امکان‌پذیر است». در عالم اتحاد، شعر بیان نهایی تفاوت‌ها در گفت‌وگو است.

 

شعرها به خودی خود منحصر به فردند، اما هر یک بیانگر تجارب انسان‌هاست که به صورت جهانی به اشتراک گذارده می‌شود. شعر را همچنین می‌توان الهام‌بخش خلاقیت دانست که نه تنها از مرزهای مکان بلکه از مرزهای زمان هم فراتر می‌رود و همیشه یادآور وحدت نوع بشر در قالب یک خانواده است.

 

اصل و اساس روز جهانی شعر به آنچه بیان شد استوار است و این همان عنصری است که زیربنای همه فعالیت‌های یونسکو برای تقویت بشریت به عنوان یک جامعه واحد است و یونسکو این هدف را به کمک حفاظت از میراث مستند منظوم در چارچوب برنامه حافظه جهانی خود و همین طور به واسطه حفظ میراث معنوی (ناملموس) بشری تحقق می‌بخشد. از شاهدهای این مدعا ثبت اخیر منظومه الزجال (AL-ZAJAL) در فهرست میراث معنوی یونسکو است این کتاب که یک کتاب شعر سنتی لبنانی است بردباری و گفت‌وگو را به عنوان دو عنصر مهم در حل مخاصمات و تقویت انسجام معرفی کرده است و در کنار هم قرار می‌دهد.

 

در شرایط عدم قطعیت و تشویق، شاید امروز بیش از هر زمان دیگری به توان شعر برای برقراری پیوند میان زنان و مردان، برای تدوین اشکال‌نوینی از گفت‌وگو و بسترسازی برای خلاقیتی که همه جوامع امروز به آن محتاجند، نیازمند باشیم. این است پیام یونسکو در روز جهانی شعر.

 
منبع: خبرگزاری نسیم
 
 
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...