ذکرخوانی باید براساس اصل عاشورا باشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳


رضا مهدوی، گفت‌و‌گویی مطرح کرد؛

ذکرخوانی باید براساس اصل عاشورا باشد

مهدوی با اشاره به اینکه ذاکران حسینی از خانواده‌های مذهبی بودند، تاکید کرد: ذاکران حسینی پای وعظ بزرگان می‌نشستند و براساس اصل عاشورا، ذکرخوانی و موعظه می‌کردند به همین دلیل مردم همیشه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردند زیرا بیانگر فرهنگ و مذهب بوده است.

 

 

 

 

50134_63550  0926413041625_mراه‌نوا- رضا مهدوی، موسیقی‌دان در گفت‌و‌گویی درباره موسیقی محرم گفت: به طور کلی واژه مداحی اشتباه است، زیرا این واژه به معنای ستایشگری است و بیشتر برای منقبت‌خوانی و نعت‌خوانی ائمه اطهار استفاده می‌شود.

 

مهدوی در ادامه بیان کرد: در ایام محرم و صفر ذکرخوانی باید انجام شود و به افرادی که ذکر می‌خوانند ذاکران حسینی می‌گویند در نتیجه زمانی‌ که کسی ذکر تاریخی می‌خواند در واقع موعظه می‌کند و روضه می‌خواند.

 

این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه موسیقی محرم از مسیر اصلی خود دور شده است، افزود: موسیقی محرم در گذشته یعنی از اوایل انقلاب تا پایان دهه 60 سیر اصولی و صعودی داشت که برگرفته از فرهنگ و مذهب ما بود. نمونه‌های فاخری وجود دارند مانند میرزا حسین بابا مشکین، عارف قزوینی، حسین قوامی، مرحوم سیدجواد بدیع زاده و…. که ذاکران حسینی بودند و موسیقی محرم را به اوج رساندند.

 

مهدوی با اشاره به اینکه ذاکران حسینی از خانواده‌های مذهبی بودند، تاکید کرد: ذاکران حسینی پای وعظ بزرگان می‌نشستند و براساس اصل عاشورا، ذکرخوانی و موعظه می‌کردند به همین دلیل مردم همیشه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردند زیرا بیانگر فرهنگ و مذهب بوده است.

رضا مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال استاد صبا در ایام محرم و صفر همیشه از شاگردان خود می‌خواست که به احترام امام حسین (ع) پای منبرها بنشینند و وعظ‌ها را بشنوند و بهره بگیرند به همین دلیل استاد تجویدی و یا همایون خرم آثار فاخری در این زمینه ارائه کرده‌اند که ماندگار شده است.

 

این نوازنده گفت: قطعه “عاشورا” جواد معروفی با اینکه بی‌کلام است ولی زمانی‌که می‌شنویم تداعی‌کننده دشت نینوا است و یا اثر “نینوا” حسین علیزاده بسیار تاثیرگذار است که به “نینوای کربلا” مشهور شده است.

این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه نگاه مداحان بعد از دهه 60 مدرن شده‌اند، افزود: برخی مداحان امروز موسیقی آن ور آب را گوش می‌کنند و از اشعار ناب کاملا دور شده‌اند. بهتر است بگوییم مداحان امروزی بیشتر شبیه خوانندگان پاپ هستند. همچنین نوع حسین گفتن‌های این افراد خیلی بد است و اصلا در شان و مقام امام حسین (ع) نیست.

 

مهدوی بیان کرد: متاسفانه کسانی‌که به خیال خودشان مداحی می‌کنند با امامان بسیار خودمانی شده‌اند که این کار اشتباه است، مثلا از الفاظ “امام جون” استفاده می‌کنند که در قرآن آمده است پیامبر را با هر اسمی نباید صدا بزنیم در نتیجه این مشکلات و بی‌توجهی‌ها موسیقی محرم را از مسیر اصلی خود دور کرده است.

 

رضا مهدوی در پایان گفت: ما باید براساس فرهنگ دینی نام‌ها را درست ادا کنیم در صورتی‌که افراد به اصطلاح مداح از الفاظی استفاده می‌کنند که در شان فرهنگ عاشورایی نیست.

 

 

منبع: هنرآنلاین

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...