توجه به محتوا در اشعار مداحان بیشتر شده است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵


حسین اسرافیلی:

توجه به محتوا در اشعار مداحان بیشتر شده است

متاسفانه چند سال قبل روند به گونه ای پیش رفته بود که مداحان، هر چه می خواستند می گفتند و اشعار نامناسبی در هیئت‌ها خوانده می شد که شاید آن فرد مداح، با برادر خود هم آن گونه نتواند صحبت کند. به هر حال این روند تغییر کرده و امروز، مداحان دقت بیشتری در این زمینه دارند.

 

 

۱۳۹۳۰۸۰۷۰۰۰۱۹۲_photoaراه‌نوا- حسین اسرافیلی، شاعر پیش‌کسوت آیینی با بیان اینکه در هیئت‌ها و عزاداری‌های حسینی کمتر از آثار ادبی عاشورایی کهن استفاده می‌شود، اظهار کرد: آثار عاشورایی شاعرانی همچون عمان سامانی، نیر تبریزی، فواد کرمانی، اوحد کرمانی و جیحون یزدی کمتر استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: جوانانی که سواد ادبی کمتری هم دارند، از شعرهایی برای مداحی استفاده می‌کنند که ارزش شعری ندارند، حتی به سلیقه خود کلمات اشعار را تغییر می دهند و باعث بر هم ریختن وزنی شعری آن می‌شوند. البته در این بین شاعرانی همچون علی انسانی، غلامرضا سازگار و سعید حدادیان و … به دلیل شاعربودن، ذوق ادبی و شعری دارند و اشعار مناسبی برای ایام عزاداری می‌سرایند و اگر هم بخواهند از شعر شاعری استفاده کنند، به سراغ اشعار کهن و فاخر کشورمان می روند.

 

این شاعر با اشاره به اینکه توجه به محتوای اشعار در یکی دو سال اخیر بیشتر شده است، گفت: متاسفانه چند سال قبل روند به گونه ای پیش رفته بود که مداحان، هر چه می خواستند می گفتند و اشعار نامناسبی در هیئت‌ها خوانده می شد که شاید آن فرد مداح، با برادر خود هم آن گونه نتواند صحبت کند. به هر حال این روند تغییر کرده و امروز، مداحان دقت بیشتری در این زمینه دارند.

 

اسرافیلی اظهار داشت: زمانی که کودک بودم، دسته‌های عزاداری با موسیقی حماسی در روزهای ابتدایی ماه محرم، حرکت می کردند و در روز عاشورا، این موسیقی حزن انگیز می شد و متوجه می‌شدیم که آن روز به خصوص، همه چیز تغییر کرده و فضای غمگین تری حاکم شده است. همچنین وقتی دسته های عزاداری از کنار یکدیگر رد می شدند، عزاداران حسینی با احترام با هم برخورد می‌کردند و با کم کردن صداها، تلاش می کردند و نظم عزاداری هیئت یا دسته مجاور خود را بر هم نزنند. متاسفانه امروز به نظر می رسد فضای رقابتی در این زمینه شکل گرفته و دسته های عزاداری با رسیدن به یکدیگر بیشتر و محکم تر بر طبل هایشان می کوبند.

 

این شاعر اهل بیت (ع) در پایان گفت: معتقدم حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای مداحان، وزن و قالب‌های شعری، مقتل خوانی، تاریخ و … را آموزش دهند و مداحان با گذراندن این دوره‌ها و پس از قبولی در یک آزمون، اجازه مداحی پیدا کنند. این گونه که هر شخصی از خانه و خیابان و بدون مطالعه خاصی مداح شود درست نیست.

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...