موسیقی محرم باید لحن حماسی و مذهبی داشته باشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳


گفت و گو با «متین رضوان‌پور»

موسیقی محرم باید لحن حماسی و مذهبی داشته باشد

متین رضوان‌پور گفت: در قدیم از موسیقی سنتی و موسیقی‌های با اصالت استفاده می‌کردند ولی امروزه به همه چیز به غیر از اصالت‌ها توجه می‌کنیم. همچنین موسیقی محرم و اشعاری که در این ایام استفاده می‌شود کاملا تحریف شده است.

 

 

 

1  sراه‌نوا- متین رضوان‌پور، پژوهش‌گر موسیقی درباره موسیقی محرم گفت: به طور کلی مداحان قشری نیستند که خلاقیت داشته باشند و بتوانند آثار هنری ویژه در زمینه موسیقی مذهبی خلق کنند در نتیجه به سراغ موسیقی‌های متداول و رایج جامعه می‌روند به همین دلیل است که موسیقی محرم مانند گذشته کاربرد ندارد.

 

رضوان‌پور در ادامه بیان کرد: امروزه در جامعه بیشتر از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند به همین دلیل مداحان فکر می‌کنند اگر از این نوع موسیقی استفاده کنند بهتر است در صورتی‌که این کار از پایه و اساس اشتباه است زیرا مداحان از الحانی الگوبرداری می‌کنند که مناسب موسیقی ایام محرم و صفر نیست.

 

این پژوهش‌گر با اشاره به اینکه اشعار و کلام مداحان بیشترین ضربه را به موسیقی محرم زده است، تاکید کرد: متاسفانه اشعار و کلام مداحان اصلا مناسب نیست و جوانان الگوبرداری می‌کنند که این موضوع سبب می‌شود در آینده موسیقی محرم از ذهن‌ها محو شود و جایش را به موسیقی‌های دم دستی دهد.

 

متین رضوان‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: در قدیم از موسیقی سنتی و موسیقی‌های با اصالت استفاده می‌کردند ولی امروزه به همه چیز به غیر از اصالت‌ها توجه می‌کنیم. همچنین موسیقی محرم و اشعاری که در این ایام استفاده می‌شود کاملا تحریف شده است.

 

این پژوهش‌گر موسیقی با اشاره به اینکه نباید از کلمات محاوره‌ای استفاده کنیم، افزود: در قدیم از کلماتی مانند سیدالشهدا، پادشاه کربلا و… استفاده می‌شد اما امروزه به جای استفاده از کلمات با معنی از کلماتی مانند داداش حسین استفاده می‌کنند که این موضوع سبب شده است کارشناسان هر سال به موسیقی محرم که چند سال است از مسیر خود دور شده است، اعتراض کنند.

 

رضوان‌پور در پاسخ به این پرسش که موسیقی محرم در چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شود، بیان کرد: موسیقی محرم باید لحن حماسی و مذهبی داشته باشد در نتیجه بهتر است از دستگاه‌های ابوعطا، دشتی، چهارگاه و همایون استفاده کنیم.

 

متین رضوان‌پور در پایان گفت: مهم‌ترین کاری که می‌تواند موسیقی محرم را نجات دهد این است که به آموزش کودکان و نوجوانان بپردازیم تا نسل آینده این نوع موسیقی را دوباره زنده کنند، همچنین باید کارگاه‌های موسیقی مذهبی برگزار شود و استعدادیابی کنیم تا به این افراد موسیقی مذهبی آموخته شود.

 

 

منبع: هنرآنلاین

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...