درونمایه اصلی شعرهای سهرابی‌نژاد «حماسه» است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳


گزارشی از مراسم شب شاعر پاسداشت محمدرضا سهرابی‌نژاد

درونمایه اصلی شعرهای سهرابی‌نژاد «حماسه» است

آئین شانزدهمین شب شاعر پاسداشت محمدرضا سهرابی‌نژاد عصر دیروز و با حضور مشفق کاشانی، اسماعیل امینی، عباسعلی براتی‌پور، حجت‌الاسلام دعایی، حمیدرضا شکارسری، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، شیرین‌علی گل‌مرادی، کریم رجب‌زاده، کامران شرفشاهی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سازمان هنری ـ رسانه ای اوج برگزار شد.

 

 

 

 

راه‌نوا- آئین شانزدهمین شب شاعر پاسداشت محمدرضا سهرابی‌نژاد عصر دیروز و با حضور مشفق کاشانی، اسماعیل امینی، عباسعلی براتی‌پور، حجت‌الاسلام دعایی، حمیدرضا شکارسری، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، شیرین‌علی گل‌مرادی، کریم رجب‌زاده، کامران شرفشاهی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سازمان هنری ـ رسانه ای اوج برگزار شد.

 

 

13930610000125_PhotoA

 

 

اسماعیل امینی شاعر و استاد دانشگاه به عنوان سخنران ابتدایی این مراسم با بیان اینکه در گذشته جوانترها وقتی در جلسات شعر شرکت می‌کردند تا مدت‌ها به آنها اجازه داده نمی‌شد که حرف بزنند و نظری بدهند، اظهار کرد: جلسات شعر در گذشته به نوعی  به مانند خانقاه می ماند. به دنبال شعرایی بودم که شعرهایشان مانند صورتشان باشند، اما نمی یافتم. تا اینکه به فردی بزرگ، چون مشفق کاشانی استاد برجسته شعر و ادب رسیدم که شعرهایش همانند صورتش بود. امروز هم کسی اینجا حضور دارد که من شعرهایش را به مانند صورتش می شناسم.

 

وی افزود: سهرابی نژاد پر از شوق حسرت، غم ، خنده و… است که همه‌ی این عواطف، لبخنده و … را می توان در شعر او یافت.

امینی با اشاره به منش و تواضع سهرابی نژاد در عرصه ادبیات خاطر نشان کرد: او فردی است که من شعر را در حضور او یاد گرفتم، اما هیچ گاه ندیدم که خود را بی نیاز از آموختن بداند و دائم در حال پرسش و یادگیری و اموختن بود.

 

این استاد دانشگاه اذعان کرد: امروز در حضور کسی هستیم که علاوه بر تخصصی در عرصه شعر، در پژوهش و تحقیق هم دستی توانا دارد. هم چنین او بازنشسته صدا و سیما است و حدود 30 سال در این عرصه زحمت کشیده است.

 

امینی با خطاب به اهالی رسانه ادامه داد: امروز عنوانی داریم به نام “چهره مطرح” که در مشاغلی چون ورزش، سینما و… خلاصه می شود و اهالی رسانه بیشتر به این سمت کشیده می شوند، اما در حوزه های شعر، ادبیات و علم چنین تعریفی وجود ندارد. این دوربین‌ها، جنجال‌ها و هیاهوها را بگذارید برای همین مشاغل و این دوربین و … را به عرصه ادبیات سرایت ندهید. شاعر به دنبال چهره شدن نیست.

وی گفت: بعضی از شعرا با چاپ اولین دفتر شعر و یا چاپ یک پوستر حس می کنند که ” من آنم که جز من نبود”. در صورتی که سهرابی نژاد نمونه شاعری است که هنوز هم در حال آموختن است و در این مسیر گام بر می دارد.

 

 

1422

 

 

حمیدرضا شکارسری سخنران دیگر این مراسم  اظهار کرد: در سال‌های پیروزی انقلاب جریانی به عنوان جریان شعر انقلاب ایجاد شد که این جریان مدیون فضایی است که آن را می‌توان به جمهوری شعری تعبیر کرد. در دوره‌ای که این مردم توانسته بودند با دست خالی ژاندارم منطقه را بیرون کنند، تصمیم گرفتند وارد حوزه ادبیات شوند و همین شد که شاعرانی آمدند که بدون تجربه شعری شعر سرودند و زود هم ناپدید شدند.

وی افزود: بخش مهمی از جریان شعر انقلاب مدیون افرادی است که جوان بودند اما تجربه شعری داشتند و قبل از انقلاب شعر را شروع کردند. اما بعدها به جریان انقلاب پیوستند.  این افراد با پشتوانه شعری که داشتند به کمک شاعران انقلاب آمدند.

 

شکارسری با بیان اینکه در شعر انقلاب نام افرادی چون سهرابی نژاد از قلم افتاده است، ادامه داد: یکی از کارهایی که محققان پژوهشگران عرصه‌ی‌ ادبیات و شعر می توانند انجام دهند، شناسایی افرادی است که بر جریان شعر انقلاب تاثیر گذاشتند. اگر بپذیریم یکی از اثرات انقلاب احیای قالب‌های شعر کلاسیک بود نقش آقای سهرابی‌نژاد را باید در احیای قالب‌های دو بیتی و رباعی محفوظ نگه داریم. در آن سال‌ها وی تشخیص می‌دهد که قالب رباعی در عین کوتاهی می تواند ضربه کاری و نهایی را وارد کند.

 

این شاعر و منتقد ادبی اذعان کرد: برجستگی سهرابی نژاد باعث شده که ما از سایر مهارت های وی غافل بمانیم. سهرابی نژاد علاوه بر مهارت در شعر، روزنامه نگار قهاری نیز است. وقتی بحران و انقلابی پیش می آید این شاعران هستند که خود را به روزنامه و روزنامه نگاری نزدیک می کنند. چون یکی از وظایف شعر انقلاب رسانه ای است.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگاری می‌تواند یکی از محل‌های جذب  شاعران انقلاب باشد و بسیاری از شاعران معروف ما روزنامه‌نگار بودند. در سالهای بحرانهای اجتماعی و سیاسی شاعران می‌توانند نقش فعال‌تری داشته باشد.

 

شکارسری با اشاره به سروده های سهرابی نژاد در دوران انقلاب، اضافه کرد: در سالهای آغازین انقلاب، سهرابی نژاد شعرهای نو می سرود، یعنی زمانی که شعر نو در حاشیه و شعر کلاسیک در متن قرار داشت. این تجربه های نو سرایی منجر به انتشار مجموعه‌ای از شعر نو شد که حال و هوای حماسی داشت.

 شاعر و منتقد ادبی در پایان گفت: حماسه درونمایه اصلی شعرهای سهرابی‌نژاد و در هم رفتگی حماسه و عرفان نیز از مشخصه‌های بارز شعر وی است. توجه به ارمان‌های و نشانه‌های دینی و انقلابی و همینطور دفاع مقدس در شعر وی چشمگیر است.

 

 

142222

 

 

مشفق کاشانی مهمان بعدی شانزدهمین شب شاعر بود که روی صحنه حاضر شد. وی اظهار کرد: تا پیش از انقلاب سنت مرده پرستی رواج داشت و اگر بزرگان کاری می کردند، هیچ توجهی به آنها نمی شد. با پیروزی انقلاب بود که این سنت از بین رفت.

کاشانی در ادامه به آشنایی خود با سهرابی نژاد اشاره و تصریح کرد: این آشنایی به سالهای ابتدایی انقلاب بر می گردد. ابتدا با اشعار وی آشنا شدم و سپس در جلسه ای او را از نزدیک دیدم. از انجا بود که این دوستی دیرینه آغاز شد و تا به امروز در کنار یکدیگر هستیم.

 

این استاد برجسته ادبیات خاطرنشان کرد: همان طور که می گویند، آدمها را باید در سفر شناخت، من نیز سهرابی نژاد را در سفرهایی که با او داشتم شناختم. وی دارای شخصیتی منضبط، آرام و با محبتی است. هر کس لحظه‌ای با او هم صحبت می‌شد فکر می‌کرد سالهای بسیاری است که او را می‌شناسد.

وی گفت: سهرابی‌نژاد در همه قالب‌های شعر فارسی زبانزد بوده و اکثر آثار دوبیتی‌های وی در منزل همدم من است و این در حالی است که کمترین خودخواهی در وی وجود داشت.

 

در ادامه این پاسداشت، کریم رجب‌زاده اظهار کرد: آشنایی من با سهرابی نژاد به سالهایی دوری باز می‌گردد که من شعرهای او را در مجلات و روزنامه‌ها می خواندم، زمانی که وی در متن انقلاب حضور داشت.

وی  با بیان اینکه از میان آثار او رباعیات و دو بیتی ها ماندگارترین هستند، افزود: در کنار این موضوع، نباید فراموش کنیم که سهرابی نزاد از امکانات زبانی چون ضرب المثل ها و اصطلاحات فارسی استفاده کرد و شعر سرود.

 

رجب‌زاده ادامه داد: سهرابی نژاد در عین اینکه یک شاعر مردمی است، شیفته اهل بیت نیز است. اشعار و سروده‌های وی مصداق بارز این ادعاست. زیرا زیباترین رباعی‌ها و سروده‌ها را در وصف شهدای کربلا قلم زده است. وی از زاویه حماسه به عاشورا نگاه می‌کند و نگاهی از زاویه مظلومیت و ضعف ندارد. این شاعر انقلابی ادامه داد: سهرابی نژاد همیشه در حال اموختن بوده و از اینکه چیزی را بپرسد و یاد بگیرد هیچ ابایی ندارد. به گمانم سهرابی نژاد حافظ قرآن است و به خاطر تواضع و فروتنی که دارد بروز نمی دهد. زیرا در میان اشعارش آیات قرانی به چشم می خورد.

 

حسین اسرافیلی سخنران بعدی مراسم هم با اشاره به فروتنی سهرابی نژاد اظهار کرد: وی قدردان محبت ها بوده و هست و همیشه سعی کرده است از این محبت ها یاد کند. وی افزود: اندیشه وعقاید دینی در رفتار وی متجلی است و محبت ائمه و اهل بیت در اشعار او دیده می شود. اسرافیلی با اشاره به نگاه مذهبی سهرابی نژاد در اشعارش، ادامه داد: یک نگاهی از زاویه قرآن به آثار سعدی داشته است. این شاعر دارای دل عاشورایی است و در کنار این مسئله، نگاه طنز گونه نیز به مسائل دارد. شاعر انقلابی اضافه کرد: این نگاه طنز گونه در اشعاری که در دوران دفاع مقدس سروده بارز است. زمانی که در اشعارش با مایه های طنز، دشمن را تحقیر می کند. . پیش از آنکه ما به عنوان شاعر به جبهه برسیم، اشعار به جبهه‌ها رسیده بود و شعر سهرابی‌نژاد یکی از اشعاری بود که رزمنده‌ها می‌خواندند. تفکر سال پنجاه و هفتی در سهرابی‌نژاد باقی است و این در حالی است که امروز عده‌ای چهره عوض کرده‌اند اما وی هنوز بر مسیر سال 57 است.

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...