مشهورات، استعداد جوان‌های ما را خراب می کند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳


مراسم تجلیل از اسماعیل امینی

مشهورات، استعداد جوان‌های ما را خراب می کند

در هفتمین شب شاعر جمعی از این شعرا و ادبا در باب شعر و طنز نثر و ویژگی های شخصیتی اسماعیل امینی سخنرانی کردند و در پایان لوح تقدیر و هدایایی از طرف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان سازمان هنری و رسانه ای اوج، دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، خانه ادبیات افغانستان و موسسه شهرستان ادب و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به اسماعیل امینی شاعر و طنزنویس اهدا شد.

 

 

 

 

IMG10084448راه‌نوا- هفتمین برنامه «شب شاعر»، ویژه تجلیل از اسماعیل امینی شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز به همت سازمان هنری و رسانه ای اوج و با حضور جمع زیادی از شاعران و پژوهشگران حوزه ادبیات عصر روز سه شنبه 25 آذربرگزار شد.

 

در این مراسم چهره هایی مانند محمدرضا زائری، مصطفی محدثی خراسانی، شهرام شکیبا، ناصر فیض، حسین اسرافیلی، محمد رضا سهرابی نژاد، علیرضا قزوه، محمد علی گودینی، مهدی قزلی، محمد علی مودب، کامران شرف شاهی، محمود عبدالحسینی، افشین علا، محمود دست پیش و حسین قرائی حضور داشتند.

 

در هفتمین شب شاعر جمعی از این شعرا و ادبا در باب شعر و طنز نثر و ویژگی های شخصیتی اسماعیل امینی سخنرانی کردند و در پایان لوح تقدیر و هدایایی از طرف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان سازمان هنری و رسانه ای اوج، دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، خانه ادبیات افغانستان و موسسه شهرستان ادب و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به اسماعیل امینی شاعر و طنزنویس اهدا شد.

 

اسماعیل امینی در این مراسم گفت: در هر جایگاهی که باشیم چه در شعر و چه در طنز، فرقی نمی کند اگر مهربان و انسان باشیم و بدانیم که دیگران هم هستند و حق اظهار نظر دارند کافی است.

 

وی افزود: بداخلاقی در عالم سیاست این است که کسی که موافق نظر دیگری باشد همه چیزش را انکار می کنند و حتی دیده ام اتهام اخلاقی هم به طرف مقابل می زنند خوشبختانه در حوزه هنر و علم هنوز این بداخلاقی فراگیر نشده است؛ کسانی هستند که صددرصد نظر مخالف دارند اما با هم کار می کنند و احترام هم را حفظ می کنند.

 

امینی گفت: دوستانی دارم که نظراتشان با من یکی نیست اما ارتباط دوستانه ای داریم.

 

شهرام شکیبا در این مراسم گفت: کسانی که اهل فکر هستند و می خواهند عصیان کنند به زبان طنز روی می آورند؛ طنز عصیان اهل فکر است و این اتفاق در دانشگاه های امروز نیست.

 

وی افزود: یکی از ویژگی های امینی نگاه آکادمیک او به حوزه ادبیات است؛ طنزهای او هیجان زده نوشته نمی شود؛ معقول است و این تاثیر کار دانشگاهی است؛ شعرها و طنزهایش مانند خودش است.

 

شکیبا گفت: امینی لازم است اما حس نمی شود؛ آرام می آید و آرام می رود؛ یکی از کارهای مهم او این بود که پایان نامه اش را با موضوع طنز انتخاب کرده است؛ شاعری آکادمیسین است و کسی است که بدی افراد را نمی گوید و بدی ها را گوش نمی دهد.

 

وی گفت: هیچ جمع و محفل روشنفکری ندیدم که با آهنگ های ویوالدی شروع نشود و انتهای جلسه به بابا کرمی ختم نشود.

 

AliMohammad Moaddab

 

علی محمد مودب، شاعر در این مراسم گفت: اسماعیل امینی و آثارش برای من به عنوان شاعر از معدود آدم های روزگار است که به مقابله با مشهورات ادبی می پردازد و تعهد راستین به انقلاب و اسلام دارد و با حوصله بودن از دیگر ویژگی های او است.

وی افزود: امیدوارم قدر کسانی چون جواد محقق و امینی که با مشهورات ادبی مقابله می کنند را بدانیم زیرا مشهورات استعداد جوان های ما را خراب می کند.

 

ناصر فیض، شاعر در این مراسم گفت: آشنایی من با آقای امینی از زمانی شروع شد که پیرمردها تصمیم گرفتند به دانشگاه بروند؛ هر دوی ما دیر تصمیم به ادامه تحصیل گرفتیم که امینی تا دکترا ادامه داد.

وی افزود: از ترم اول دانشگاه اسماعیل امینی وقتی وارد کلاس می شد استاد از حضور وی خوشحال می شد چرا که حضورش در کلاس به آنجا اعتبار می بخشید.

فیض گفت: بسیاری از کسانی که عنوان استادی را یدک می کشیدند از حضور وی ناراحت بودند چرا که علم او بالاتر از آنها بود.

 

این شاعر طنزپرداز گفت: آثار و پژوهش امینی کتاب سازی نیست بلکه ساختارمند و اصولی است؛ امینی از اولین کسانی است که به عنوان سرمایه اصلی طنز کشور محسوب می شود؛ نمونه بارز یک هنرمند شاعر و پژوهشگر طنزپرداز است و هیچ چیزی را سطحی نمی گیرد؛ نگاه عمیقی دارد. امینی نشان داده است که با زبان طنز بدون اینکه شخصی یا چیزی را زیر سوال ببرد کار کند.

 

همچنین محمدرضا سهرابی نژاد، شاعر در این مراسم گفت: امینی در حوزه شعرهای گوناگون آیینی طنز سیاسی انقلابی و اجتماعی ترانه ها و کتاب های مختلفی دارد و مدرس خوبی است.

 

وی افزود: شخصیت و حفظ حرمت دیگران برای او خیلی مهم است و به هیچ دسته و گروه خاصی وابستگی ندارد و انسانی آزاده است و ایشان را حق طلب یافته ام.

 

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...