خواهرم همیشه محکم باش
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۳


نگاهی به قطعات موسیقی ویژه عفاف و حجاب

خواهرم همیشه محکم باش

علیرضا بهمیاری
طی سه‌دهه و نیم گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از موضوعاتی که مورد توجه دشمنان این سرزمین قرار گرفته ، بدون شک مساله حجاب و عفاف بانوان مسلمان ایرانی است. برخی از خواننده‌های موسیقی ایرانی مقیم خارج از کشور طی 35 سال گذشته به اجرای آثاری پرداخته‌اند که حمله مستقیم به حجاب و عفاف بانوان هموطن بوده است. حجاب زنان یکی از خطوط قرمز آنان است و تا به امروز ده‌ها قطعه موسیقی با این موضوع اجرا کرده اند و کماکان نیز این روند را ادامه می‌دهند.

یک: امروز بیست و یکم تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز “عفاف و حجاب”  نام گذاری شده است.

گفتنی است ، شورای فرهنگ عمومی كشور ، سالروز قیام مردم مشهد و واقعه مسجد گوهر شاد را علیه كشف حجاب رضاخانی که در روز 21 تیرماه 1314 خورشیدی رخ داد ، به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌‌گذاری كرده است.

 
قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد

 
دو: وب سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی می نویسد: روز 21 تیر 1314 قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست‌های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد سركوب شد.این قیام زمانی شكل گرفت كه رضاخان دین‌ستیزی را به اوج خود رسانده و درصدد بود تا سنت‌های مذهبی وقوانین اسلامی رامحو و نابود كند و فرهنگ غربی رابه جای آن بنشاند.
رضاخان در پیگیری این سیاست دستور داده بود تا حجاب از سر زنان مسلمان برگیرند، مردان كلاه غربی به سر كنند، روحانیون لباس روحانیت را از تن بیرون كنند و…
در واكنش به این سیاست، روحانیون و مردم مسلمان در هر نقطه‌ای به مخالفت برخاستند ولی در این ماجرا مشهد پیشقدم‌ شد و قیام شكوهمندی در دل تاریخ به ثبت رسید.

 

علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند بااین حركت رضاخان مقابله كنند و او را از این كار بازدارند. در یكی از این جلسات پیشنهاد شد آیت الله حاج آقا حسین قمی به تهران برود و در مرحله اول با رضاخان مذاكره نماید تا شاید بتواند او را از اجرای تصمیماتش باز دارد. وقتی آیت الله قمی به تهران آمد، بلافاصله از سوی حكومت دستگیر و ممنوع‌الملاقات شد. سایر روحانیون نیز در مساجد و مجالس‌، به آگاه كردن مردم پرداختند. مسجد گوهرشاد از جمله مكان‌های تجمع مردم بود. اجتماعات مردم در این مسجد هر روز بیشتر می‌شد و شهر حالت عادی خود را از دست می‌داد وسخنرانان نیز به ایراد بیانات آتشین می‌پرداختند.

 

همزمان با بازداشت حاج آقا حسین قمی‌، در مشهد نیز به دستور حكومت‌، روحانیونی همچون شیخ غلامرضا طبسی و شیخ نیشابوری دستگیر شدند. صبح روز جمعه 20 تیر 1314 نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را كشتند و زخمی كردند، ولی مردم مقاومت كرده و سربازان نیز بنا به دستوری كه به آنها رسیده‌، مراجعت كردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و … به سوی مسجد حركت كردند.

 

فردای آن روز جمعیت زیادتری در مسجد گوهرشاد تجمع كردند وعلیه اقدامات دولت اعتراض نمودند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات كامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگها، سلاحهای خودكار و حتی توپها را به منظور سركوب مردم به میدان آوردند. در حوالی ظهر مأمورین نظامی وانتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به كشتار آنان پرداختند. در این واقعه تعداد بسیاری شهید، مجروح و بازداشت شدند.
كشتار مردم در این مسجد به اندازه‌ای بود كه به نقل از شاهدان عینی چند كامیون جنازه از صحنه كشتار خارج كردند. یك روز پس از این فاجعه عملیات دستگیری علما و روحانیون آغاز شد و تعداد كثیری از آنان بازداشت و روانه زندان شدند.
قیام مسجد گوهرشاد برای همیشه در دفتر اقدامات سلسله پهلوی ثبت شد. گفتنی است ، این قیام یك سال پس از بازگشت رضاخان از سفر به تركیه و در پی مشاهده بی بند و باری و بی حجابی زنان تركیه توسط وی، به وقوع پیوست.

 

 
***        

سه: طی سه دهه و نیم گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از موضوعاتی که مورد توجه دشمنان این سرزمین قرار گرفته ، بدون شک مساله حجاب و عفاف بانوان مسلمان ایرانی است. کشورهای غربی با تمام ابزارهای خود سعی کرده اند که به حجاب زن ایرانی حمله کنند ، به باورهای بانوان ایرانی خدشه وارد نمایند و از هر راهی برای ضربه زدن و رسیدن به اهداف شوم خود استفاده نمایند.

 

برخی از خواننده های موسیقی ایرانی مقیم خارج از کشور طی 35 سال گذشته به اجرای آثاری پرداخته اند که حمله مستقیم به حجاب و عفاف بانوان هموطن بوده است. حجاب زنان یکی از خطوط قرمز آنان است و تا به امروز ده ها قطعه موسیقی با این موضوع اجرا کرده اند و کماکان نیز این روند را ادامه می دهند.

اما جالب است که حمله به باورها و ارزش های زنان محجبه داخلی تنها در میان آثار موسیقی خواننده های لس آنجلسی دیده نمی شود و حتی کار به جایی رسیده است که طی چند سال اخیر برخی خواننده های غیرمجاز داخلی ، موزیک ویدئوهایی را به صورت غیرقانونی در داخل کشور تهیه و تولید می کنند که در این گونه آثار بارها اقدام به کشف حجاب شده است و همچنین برخی از این کشف حجاب کرده ها به رقاصی نیز می پردازند!
گفتنی است، این آثار با حمایت برخی شرکت های موسیقی لس آنجلسی از طریق چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان به روی آنتن می روند و این گونه بی حجابی و کشف حجاب ترویج و تشویق می شود. در واقع باز هم در پشت این آثار می توان ردی از لس آنجلسی های مخالف نظام را مشاهده کرد.
متاسفانه روز به روز بر تعداد چنین موزیک ویدیوهای مبتذل افزوده می شود و متاسفانه این خواننده ها و موزیک ویدئوسازان متخلف با چنین اقدامات نابخردانه ای شرع ، عرف و قانون را به سخره گرفته اند و بر انجام رفتارهای هنجارشکن خود تاکید می کنند و رسانه های داخلی نیز در قبال آنان سکوت مرگبار گرفته اند.

 

در کنار این موارد باید به موج های بدحجابی که هرازگاهی به خصوص در ایام تابستان در برخی شهرهای بزرگ رخ می دهد نیز اشاره کرد و همچنین اعلام فرخوان هایی برای کشف حجاب در برخی شبکه های اجتماعی و مجازی و همچنین ناهنجاری هایی که بعضا در سطح جامعه قابل مشاهده است ،از دیگر اقداماتی است که حجاب و عفاف بانوان مسلمان ایرانی را مورد هجمه قرار داده است.

 

***

چهار : طی سالیان اخیر در رابطه با موضوع عفاف و حجاب ، تعدادی قطعه موسیقی با صدای خواننده های داخلی تهیه ، تولید و منتشر شده است که اگر چه تعداد این آثار چندان قابل توجه نیست و باید آثاری بیشتری دراین باره ارائه گردد ولی تهیه و تولید همین قطعات معدود هم در برابر هجمه های خارجی قابل تقدیر است.
در ادامه به چند اثر شاخص موسیقی که با موضوع عفاف و حجاب اجرا شده می پردازیم و سپس سایر قطعات را نیز معرفی می نماییم:

 

***
 

کاشکــی هیــچ گلی برای دلبری ، عطــــرشـــو حـــراج دنیـــا نکنـــه
«زیبایی عشق» : حامد زمانی
 
 
 
پنج : “حامد زمانی” ، خواننده جوان ارزشی موسیقی پاپ در سال 1391 قطعه ای با عنوان “زیبایی عشق” که به نام رخ مهتاب نیز نامیده می شود را در موضوع عفاف و حجاب اجرا نموده است. ملودی این اثر ساخته حامد زمانی است و تنظیم آن بر عهده امید رهبران بوده است. ترانه سرای این اثر میلاد عرفان پور است.

 

 

IMG15111720

 

 

این قطعه پاپ یکی از آثار شاخص موسیقی است که با مضمون حجاب و عفاف اجرا شده است. ملودی روان و تنظیم مناسب در پیوند با کلام قابل اعتنا و اجرای تاثیرگذار خواننده موجب پدید آمدن اثری شنیدنی و گیرا در عرصه موسیقی کشور شده است.
گفتنی است ، این قطعه به عنوان نخستین سرود ملی عفاف و حجاب در سال 1391 تولید و معرفی گردید.
 
متن ترانه زیبایی عشق:

 
مــاه اگــه نــــور خـــدا رو بگیـــره               تــا همیشـــه زینـــت آســمونــه
مــاه اگـــه کـــه خودنمــایی نکنه               همیشه روشن و کامل می مونه
کاش ستـــاره ی نجیــب آسمون               گــــره روســـــری شــو وا نکنـــه
کاشکــی هیــچ گلی برای دلبری              عطــــرشـــو حـــراج دنیـــا نکنـــه
تــــوی بــــازار کســــاد روشـــنی              کســی خورشیـدو کنـار نمی زنه
هر کی می رسه به زیبایی عشــق            دیگه زیبایـــی شـــو جار نمی زنه
دنیا نیــرنگ و رنگــــه بازی هـــاش             چشـــم نـــداره رنـگ عشقو ببینه
تو ولــی آئینـــه ای و حیفـــه کـــه              روی آئیــنــــه غـــبــاری بشیــنــه
آی گــــل محمـــدی کـاش بدونی              چـــه قشنگـــه جامـه ی حیای تو
تــــو دلـــت دریـــایـــی از محبتـــه              دنیـــا خیلـــی کوچیکـــه بــرای تو
آی گـــل محمــــدی کــاش بدونی              دنیـــا تشنـــه ی نجابتـــت شــده
طعنـــه ها مشتــی حباب روی آب             تـــازه وقــت استقـــامتــت شــده
تــــوی بــــازار کســــاد روشـــنـی              کســی خورشیـدو کنـار نمی زنه
هر کی می رسه به زیبایی عشــق              دیگه زیبایـــی شـــو جار نمی زنه
 
 
***

 
عروس شهرآينه ،عروسك كوكي نمي شه
«دختر مشرق یقین» : حمید حامی

 
شش : “حمید حامی” ، خواننده توانمند پاپ – کلاسیک کشور در سال 1389 قطعه “دختر مشرق یقین” را در واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و با مضمون عفاف و حجاب اجرا نموده است. ملودی ساز و تنظیم کننده این اثر بابک زرین است و ترانه آن توسط اسماعیل فرزانه سروده شده است.

 

 

url

 

 

موسیقی آکوستیک در فضایی پاپ – کلاسیک به صورتی شایسته و شنیدنی ساخته شده و کلام آن نیز دارای قوت لازم می باشد. در مجموع این اثر که دارای اجرایی تحسین برانگیز از سوی خواننده است ، جزو آثار موفق و معتبر حمید حامی به شمار می رود.

متن ترانه دختر مشرق یقین:

 

حصار پناهه واسه باغ ، خاك واسه ريشه جز نفس نيست
صدف براي مرواريد ،غنچه براي گل قفس نيست
ماه قبيله ي سحر، ازشب و سايه رو مي گيره
تو سايه سار آرزو، با عطر گل وضو مي گيره
اونكه اصالتش نجيب، اونكه نجابتش اصيله
وارث پاكي بهار ، دختر باوقار ايله
عروس شهر آينه ها، بهار پاكي رو زمينه
غروب نداره باورش ، دختر مشرق يقينه
عروس شهرآينه ها، عروسك كوكي نميشه
مثل خودش مي خواد باشه ، شبيه ديروز و هميشه
اسير مرداب نمي شه ، مسافر چشمه ي خورشيد
تشنه نموند اون گلي كه، چشماشو به سراب نبخشيد

***
 
 
 
هفت : علاوه بر دو قطعه موفق فوق که با موضوع حجاب و عفاف طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی کشور اجرا شده است قطعات دیگری نیز موجود می باشند که در ادامه به معرفی این آثار می پردازیم:

 

گروه سرود “بچه های آباده” مشهورترین گروه سرود کشور می باشد که طی دهه های 50 تا70 در موسیقی کشور حضور برجسته و ممتازی داشت.
در سال 1360 این گروه به سرپرستی احمد توکلی قطعه ای با عنوان “خواهرم حجابت سنگر است” را اجرا کردند. این قطعه یکی از نخستین آثار این گروه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و همچنین جزو نخستین قطعاتی است که با موضوع حجاب و عفاف در عرصه موسیقی کشور اجرا شده است.

 

محمد گلریز” ، خواننده مطرح موسیقی اصیل قطعه ای با عنوان “حجاب” را به آهنگسازی رمضان عظیمی اجرا نموده است. شاعر اثر محمود شاهرخی است و قطعه با ساختار ارکسترال به صورت ملایم ارائه شده است.

 

222

 

از دیگر قطعات اجرا شده موسیقی با مضمون عفاف و حجاب می توان به قطعه “راز غنچه” که با عنوان عفاف نیز شناخته می شود اشاره کرد. “فرامرز نصیری” خواننده پاپ صدا و سیما خواننده این اثر است. موسیقی این قطعه توسط محمد مهدی گورنگی ساخته و تنظیم شده و سعید میرزایی هم شعر آن را سروده است.

بخش از متن ترانه :

راز زیبایی غنچه ، جز نجابت و حیا نیست / همه غنچه ها بدونن ، صحبت شما و ما نیست

 

علیرضا افتخاری” ، خواننده مشهور موسیقی اصیل کشور قطعه “چشمه مهر” را با موضوع عفاف و حجاب در سال 1391 اجرا نموده است. ملودی این قطعه توسط آوا افتخاری ساخته شده و محسن حسینی نیز به تنظیم آن پرداخته است. شاعر این قطعه سعید بیابانکی است.

 

eftekhari2

 

بخشی از متن این شعر:

ای که راز سربه مهر خلقتی / راز پنهون شده ی باغ عفاف
تویی سرچشمه ی مهربون مهر / قرص ماهی توی آسمون صاف
تو گلی وقتی که غنچه باشی / از گلای باغچه دلخواه تری
تو مث ماهی که تو چادر / به خدا خوبتری ماه تری

 

نادر اسماعیل زاده” خواننده پاپ – سنتی باسابقه صدا و سیما اثری تحت عنوان “پرچین عفاف” را اجرا نموده است. موسیقی این اثر ساخته میلاد موحدی است و کلام آن نیز سروده مصطفی محدثی خراسانی است.

بخشی از متن ترانه :

 

مث صبح آفرینش ، دل تو ساده و صافِ / جای این آیینه روشن ، پشتِ پرچین عفافِ

 

 

غنچه های گل سرخ” عنوان  قطعه ای است که با صدای “میثم ابراهیمی” ، خواننده پاپ اجرا شده است. شاعر این قطعه عبدالجبار کاکایی است و محمدرضا چراغعلی آهنگساز و تنظیم کننده اثر می باشد. این قطعه دارای نماهنگی است که درباره قانون منع حجاب در دانشگاه ها و مدارس کشور فرانسه تولید شده و توسط احمدرضا داوری کارگردانی شده است و ابراهیم جاهد هم به عنوان تهیه کننده نماهنگ می باشد.

 

بخشی از متن ترانه :

آی فرشته ، کوچه ها پر از گلای پرپره / گل اگه باشی عطر تو ، تو غنچه موندنی تره
ماهی که آسمونی شد ، چشم و چراغ مردمه / وقتی که رو زمین میاد ، تو قاب چشم ما گمه

 

پرچین عفاف” عنوان قطعه ای است که توسط “رضا وطن خواه” اجرا و ملودی سازی شده و مصطفی محدثی خراسانی هم کلام آن را سروده است.

 

حسین صفامنش” خواننده ای است که قطعه ای با عنوان “نجابت” را اجرا نموده است و سازنده ملودی آن نیز خود وی می باشد. همچنین شاعر این اثر امین شیرزادی است.

 

حجاب“عنوان قطعه ای است که با گویش کردی توسط “بهرنگ جباریان” اجرا شده است. ملودی قطعه توسط شهاب متقی فر ساخته شده و یداله رحمانی نیز شعر آن را سروده است.

 

یکی از خواننده های تازه کار و جوان پاپ “مهران میرزایی” است که امسال قطعه ای با عنوان “حجاب” را با صدای خود منتشر ساخت. احسان احمدی در مقام ملودی ساز و تنظیم کننده و عبدالرسول آقایی در جایگاه ترانه سرا عوامل خلق این اثر موسیقایی هستند.

 

بخشی از متن ترانه:

واسطه ی امن خدا / نزار هوا هوس بشه
حریم عشق و زنده کن/ یکم هوا عوض بشه
تو روشنیت بال خداست / قرارمون که یادته
تو آیه ای تو دل نور/ من می دونم حواسته
به پشت سر نگاه نکن / سیاهی هارو جا بزار
کنایه هارو پس بزن / رو رسم دنیا پا بزار

 

ستار سهرابی” خواننده پاپ نیز قطعه “نجابت گل” را در موضوع حجاب و عفاف به تازگی در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما اجرا نموده است. ملودی ساز و تنظیم کننده این قطعه امیرهوشنگ شاهرخی است و پونه نکویی نیز ترانه اثر را سروده است.

 

گروه سرود پسران “نسیم قدر” هم قطعه ای با عنوان “حجاب” را در موضوع عفاف و حجاب اجرا نموده اند.

 

***
 

رونمایی نمایشی؛
«بانو» ؛ آلبومی که هرگز منتشر نشد!
 
 

هشت: دو سال پیش دقیقا در چنین روزی آلبوم موسیقی «بانو» که با مضمون عفاف و حجاب تولید شده بود با حضور وزیر ارشاد وقت رونمایی شد.

 

در همان مراسم رونمایی اعلام شد که آلبوم «بانو» حاوی هشت قطعه است و با صدای خواننده های پاپ کشور، رضا صادقی، محسن یگانه، علی لهراسبی، حمید عسکری، علی اصحابی، قاسم افشار، چنگیز حبیبیان و شاهین رامین اجرا شده است.

 

آلبوم «بانو» را دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید کرده بود و در مراسم رونمایی آن اعلام شد که به زودی این اثر به بازار موسیقی کشور عرضه خواهد شد. اکنون دو سال از وعده داده شده می گذرد ولی این آلبوم هرگز راهی بازار موسیقی کشور نشد!

 

جالب است که در همان روزها یکی از خوانندگان این آلبوم اعلام کرد که قطعه ای که وی در این مجموعه اجرا کرده ارتباطی با حجاب ندارد و با موضوعی دیگر ساخته شده است.
به هر روی ، تا به امروز نه آلبوم بانو منتشر نشده و نه هیچ کدام از قطعات آن ارائه شدند تا متوجه شویم قطعات این مجموعه دقیقا با چه مضامینی اجرا شده اند و چند اثر دارای مضمون حجاب و عفاف است.

 

***

 

سامی یوسف و ترانه ای درباره حجاب و عفاف ؛
خواهرم همیشه محکم باش
 
نه: “سیامک برنجان” خواننده ایرانی که در کشور انگلیس سکونت دارد و در جهان با نام هنری “سامی یوسف” شناخته می شود ، قطعه ای با عنوان “آزادی(free) را در آلبوم امت من اجرا نموده است. گفتنی است، این اثر برای دفاع از حجاب دختران مسلمان سروده شده است.

 

 

Sami Yousof

 

این قطعه درباره رنج بسیاری از مسلمانانی است که در غرب زندگی می کنند و به خاطر حجاب و عفتشان مورد توهین قرار می گیرند؛ سامی یوسف در این ترانه قصد تسلی دادن به این زنان مسلمان را دارد.

متن ترانه:

What goes through your mind
در ذهن تو چه می گذرد؟

 

As you sit there looking at me
وقتی آنجا نشسته‌ای و به من می‌نگری

 

Well I can tell from your looks
من از نگاهت می‌توانم بخوانم

 

That you think I’m so oppressed
که تصور تو این است که من خیلی تحت فشار هستم!

 

But I don’t need for you to liberate me
اما من از تو نمی‌خواهم تا مرا آزاد کنی

 

My head is not bare
سر من برهنه نیست

 

And you can’t see my covered hair
و تو نمی‌توانی موهای پوشیده مرا ببینی

 

So you sit there and you stare
برای همین تو آنجا می‌نشینی و خیره نگاهم می‌کنی

 

And you judge me with your glare
و درباره من به روشنی قضاوت می‌کنی!

 

You’re sure I’m in despair
تو مطئنی که من مأیوسم!

 

But are you not aware
اما آیا تو آگاه نیستی؟

 

Under this scarf that I wear
در پس این روسری که پوشیده‌ام

 

I have feelings, and I do care
من احساساتی دارم و مواظب‌ام

 

So don’t you see
پس آیا تو نمی‌بینی؟

 

That I’m truly free
که من به راستی آزادم

 

This piece of scarf on me
این تکه روسری بر سرم را

 

I wear so proudly
با غرور می‌پوشم

 

To preserve my dignity…
تا از شأن خودم محافظت کنم

 

My modesty
عفت ام

 

My integrity
کمالاتم

 

So don’t judge me
پس قضاوت نکن

 

Open your eyes and see
چشمانت را باز کن و ببین

 

“Why can’t you just accept me?” she says
چرا نمی‌توانی فقط خود من را بپذیری؟

 

“Why can’t I just be me?” she says
چرا من نمی‌توانم فقط خودم باشم؟

 

Time and time again
بارها و بارها

 

You speak of democracy
تو از دموکراسی صحبت می‌کنی

 

Yet you rob me of my liberty
اما تو آزادی مرا می‌دزدی!

 

All I want is equality
همه آنچه من می‌خواهم برابری است

 

Why can’t you just let me be free
چرا نمی‌توانی فقط به من اجازه دهی که آزاد باشم؟

 

For you I sing this song
من این سرود را برای تو سرودم

 

My sister, may you always be strong
خواهرم! همیشه محکم باش!

 

From you I’ve learnt so much
من از تو درسهای بسیاری آموخته‌ام

 

How you suffer so much
چه رنجهای بسیاری که دیدی

 

Yet you forgive those who laugh at you
بیا و آن کسانی را که به تو خندیدند را ببخش!

 

You walk with no fear
تو بدون هراس قدم می‌زنی

 

Through the insults you hear
از میان ناسزاهایی که می‌شنوی!

 

Your wish so sincere
مخلصانه آرزو کن

 

That they’d understand you
تا آنها تو را بفهمند

 

But before you walk away
اما قبل از آن که بروی

 

This time you turn and say:
این بار برگرد و بگو!

 

But don’t you see
آیا نمی‌توانی ببینی

 

That I’m truly free
که من به راستی آزادم

 

This piece of scarf on me
این تکه روسری بر سرم را

 

I wear so proudly
با غرور می‌پوشم

 

To preserve my dignity…
تا از شأن خودم محافظت کنم

 

My modesty
عفت ام

 

My integrity
کمالاتم

 

So let me be
پس به من اجازه بده

 

She says with a smile
او با خنده‌ای می‌گوید

 

I’m the one who’s free
آن کسی باشم که آزاد است

 

***
 

 

به امید انتشار آثار بیشتر …

 
ده: درباره موضوع مهم و حساس عفاف و حجاب در عرصه موسیقی کشور طی سالیان گذشته به اندازه کافی فعالیتی صورت نگرفته است. انتظار می رفت حداقل یک آلبوم موسیقی با این موضوع تا کنون منتشر می شد که با کمال تاسف باید عنوان کرد تا به امروز حتی یک مجموعه موسیقی نیز در این زمینه ارائه و عرضه نشده است.
این انتقاد به خود خواننده های عرصه موسیقی نیز وارد است که چگونه حاضرند بعضا هر کلام سخیف ، نازل ، سطحی و مبتذل را اجرا نمایند ولی درباره چنین موضوع مهم و تاثیرگذاری سکوت کرده اند و کارنامه هنری آنان خالی ازاین موضوع است. البته خطابمان نسبت به خواننده های متعهد و جدی عرصه موسیقی است که نامشان جزو معدود خواننده های فهرست فوق که به نام و آثار آنها اشاره کرده ایم ، نیست.

 

همچنین از صدا و سیما ، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مراکز مهمی که متولی موسیقی کشور هستند و همچنین مراکزی دیگر که نسبت به تولید قطعات و بعضا آلبوم های موسیقی اقدام می کنند این انتظار وجود دارد درباره عفاف و حجاب به نحوی شایسته و متعهدانه عمل کنند.

 

این مساله اصلا قابل پذیرش نیست که برخی خواننده های ایرانی خارج از کشور در موزیک ویدیوهای خود با تبلیغ و ترویج فرهنگ برهنگی و همچنین هجمه علیه پوشش بانوان ایرانی مشغول به فعالیت مستمر باشند آن گاه هنرمندان و متولیان موسیقی در داخل کشور نسبت به این امر کم توجه باشند و فقط چند اثر محدود که به جز دو سه قطعه ، سایر آثار اجرا شده قطعات شاخصی نیز نیستند تهیه و ارائه نموده باشند.

 

در پایان از صدا و سیما به عنوان گسترده ترین رسانه کشور انتظار می رود همین چند قطعه معدود که با مضمون عفاف و حجاب تولید شده است را به شکلی گسترده همراه با نماهنگ هایی جذاب و مناسب در ایام مختلف سال پخش نمایند. آیا واقعا تا کنون در برنامه های موسیقی محور صدا و سیما که مخاطبان گسترده ای نیز دارند هرگز قطعات مورد نظر پخش شده اند؟! چرا به تدریج موسیقی های با مضامین عاشقانه سطحی حتی در صدا و سیما نیز جای قطعات موسیقی با مضامین ارزشمند را گرفته است و فقط در مناسبتها به ناچار برخی کارها به روی آنتن می روند. آیا غفلت درباره این موضوع دیگر کافی نیست؟!

 

 

نظرات

    Ermia
    چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    ترانه سامی یوسف خیلی زیبا بود علی الخصوص وقتی تو کنسرت امریکاش خیلی محکم اجراش کرد…

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...