مسجد؛ سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴


محمد گلریز:

مسجد؛ سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی

گلریز به تبلیغات ضددینی دشمنان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط موجود اهمیت حضور در مسجد صدچندان شده است. مسجد بزرگترین و بهترین کانون جلوگیری از شکست در تهاجم فرهنگی بیگانه است.

 

 

 

 

 

44 راه‌نوا- محمد گلریز خواننده پرسابقه کشور با اشاره به دهه تکریم و غبارروبی مساجد ضمن بیان اینکه مسجد مهمترین پایگاه دینی و هنری جامعه ایرانی است، گفت: مردم ایران هر سلیقه و دیدگاه‌های که داشته باشند، همواره به اعتقادات خود پای‌ بند هستند.

 

وی با اشاره به جایگاه ویژه مسجد در جامعه، حضور جوانان و نوجوانان در مراسم مذهبی را سبب ارتقاء شخصیت اجتماعی آنان دانست و افزود: معمولاً افرادی که از آنان به نام «هیئتی» و «مسجدی» نامبرده می‌شود، در تعاملات و مناسبات اجتماعی افرادی موفق‌تر هستند، چرا که از جسارت بیشتری در برخورد با مسائل پیشرو بهره‌مندند.

 

گلریز به تبلیغات ضددینی دشمنان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط موجود اهمیت حضور در مسجد صدچندان شده است. مسجد بزرگترین و بهترین کانون جلوگیری از شکست در تهاجم فرهنگی بیگانه است.

 

وی با تأکید بر اینکه باید هنرمندانه در مسیر ترویج فرهنگ‌ مسجد گام برداشت، به ضرورت وجود زیبایی‌های بصری در مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از هنرهای اسلامی در معماری و تزئین فضای داخلی و همچنین راه‌اندازی کتابخانه غنی و فعالیت‌های هنری در مساجد از جمله مهمترین عوامل در جذب و حفظ مردم بخصوص جوانان در مسجد است.

 

گلریز ادامه داد: با رعایت رسالت و جایگاه مقدس مسجد، می‌توان کانون‌های فرهنگی و هنری را طبق زوایای تعریف شده و مطابق با آموزه‌های دینی و در راستای سلایق مختلف مردم، در مساجد راه‌اندازی و ترویج کرد.

 

وی در ادامه به ضرورت وجود کتابخانه غنی در مساجد تأکید کرد و افزود: مسجد از زمان پیامبر علاوه بر عبادت و رازونیاز، مکانی برای علم‌آموزی و تبادل اطلاعات بوده است؛ البته در ترویج این امر فرهنگیان و هنرمندان بیشترین سهم را دارند.

 

گلریز با بیان اینکه انجام فعالیت فرهنگی در فضای مذهبی موجب جلوگیری از انحراف مسیر خواهد شد، عنوان کرد: حضور در مسجد منشاء خیر و برکت است. در دوره کنونی که جوان از طرفی به لحاظ کالای هنری و فرهنگی سالم در مضیقه است و از طرف دیگر در معرض تبلیغات منفی و ماهواره‌ای قرار دارد، انجام فعالیت فرهنگی در مسجد می‌تواند خوراک روحی مناسب را تأمین و از انحراف او جلوگیری کند.

 

وی خاطرنشان کرد: تبلیغات رسانه‌ای با محوریت دین، بخصوص از طریق صداوسیما در نهادینه کردن فرهنگ حضور در مسجد نقش به‌سزایی دارد. حضور روشنفکران، هنرمندان خاصه افرادی که از محبوبیت و شهرت برخوردار هستند، مانند اهالی سینما و موسیقی و همچنین فعالان حوزه علم در مسجد نیز یکی دیگر از راه‎‌های تبلیغ دین و مسجد است.

 

گلریز با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تاثیرگذاری هنرمندان در فضای فرهنگی جامعه در دیدار با هنرمندان و اهالی موسیقی، ادامه داد: در سال ۹۳ برای اولین‌بار کنگره شهدای موسیقی برگزار شد. این قبیل برنامه‌ها و آشنا شدن مردم و خاصه جوانان با اعتقادات محکم دینی اهالی هنر، نوعی فرهنگ‌سازی عملی است.

 

گلریز در پایان با بیان اینکه در بسیاری از محله‌های تهران مسجد وجود ندارد، وجود مسجد در محله را مانند وجود مدرسه ضروری دانست و گفت: نام مسجد در هر محله‌ای با قداست همراه است. مسجد با ارتقاء هویت دینی شهر، سبب جلوگیری از شکست جامعه ایرانی در جنگ نرم خواهد شد.

 

 

 

 

 

منبع: فرهنگ نیوز

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...