انحلال «خانه موسیقی» بهترین هدیه برای اهالی موسیقی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶


درخواست اهالی موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انحلال «خانه موسیقی» بهترین هدیه برای اهالی موسیقی

با تغییر مدیریت دفتر موسیقی، پیشنهاد می شود «علی ترابی» به درخواست اهالی موسیقی در اولین فرصت جامه عمل پوشانده و نسبت به تعطیلی «خانه موسیقی» اقدام و صنفی سراسری برای اهالی موسیقی تاسیس نماید تا دغدغه های صنفی اهالی موسیقی در فضایی دور از رانتخواری مالی و صنفی، پیگیری شده و جامعه موسیقی به دور از حاشیه دوران جدیدی از فعالیت را آغاز نمایند.

راه نوا – پس از کشمکش های فراوان روز گذشته مراسم معارفه «علی ترابی»مدیریت جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. مراسمی که بدون حضور «فرزاد طالبی» مدیر سابق این دفتر به انتها رسید.

 

طی سال های گذشته با حضور «علی مرادخانی» در سمت معاونت هنری، انتقاد هایی از حضور یک محفل خاص در تمام پست های مدیریتی و تصمیمات کلان موسیقی کشور صورت پذیرفت، تصمیماتی که باعث ایجاد حاشیه های فراوان در موسیقی کشور می گشت. رانتخواری این جریان در حوزه موسیقی کشور تا جایی پیش رفت که قصد واگذاری برگزاری «جشنواره بین المللی موسیقی فجر» به عنوان مهمترین رویداد موسیقیایی کشور به «خانه موسیقی» را داشت.

 

«خانه موسیقی ایران» که اعضایش از نزدیکان به «علی مرادخانی» بوده و طی سالیات سال خود را به عنوان صنف اهالی موسیقی کشور معرفی می کند صرفا یه کانون غیر دولتی است که اعضای مجمع آن تعداد محدودی از اهالی موسیقی می باشند. برگزاری جشنواره توسط یک یک کانون خاص غیردولتی، باعث انتقادات بسیاری از اهالی موسیقی شد که در نهایت، ریاست جشنواره موسیقی فجر به «علی نوربخش» مدیرعامل «خانه موسیقی» به عنوان شخصیت حقیقی واگذار شد.

 

طی سه سال گذشته برگزاری جشنواره موسیقی فجر به ریاست «علی نوربخش» انتقادات فراوانی در پی داشت تا جایی که تعدادی از اهالی موسیقی این جشنواره تحریم کردند. انتقادات در حوزه مسائل مالی،بلیط فروشی، پشت پرده دستمزدها، انتخاب گروه های جهت اجرا و نحوه داوری ها بود، تا جایی که ۷۰۰ نفر از اهالی موسیقی برای قطع دست این جریان محفلی از جشنواره به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه ارسال کردند. مهمترین خواسته مطرح شده تصویب اساسنامه جشنواره بعد از گذشت سی سال از بزگراری جشنواره بود.

 

حاشیه های ایجاد شده توسط این محفل خاص طی سالیان گذشته ادامه داشت، حاشیه های که در حوزه موسیقی کلاسیک با دعوت «علی رهبری» به ایران برای رهبری «ارکستر سمفونیک تهران»،استعفای ایشان و نامه نگاری های قراوان آغاز و با اجرای «ارکستر ملی ایران» به رهبری «مهدی وجدانی» روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اوج خود رسید.

 

طی ماه های گذشته با تغییر «علی مرادخانی» و جایگزینی «سید مجتبی حسینی» د رمعاونت هنری، زمزمه های تغییر «فرزاد طالبی» مدیر دفتر موسیقی به گوش میرسید. که با مخالفت شدید خانه موسیقی همراه شد. مخالفتی که با جلسه تا «سید عباس صالحی» برای باقی ماندن «فرزاد طالبی» در مدیریت دفتر موسیقی هم پیش رفت.

 

مخالف این جریان با تغییر مدیریت دفتر موسیقی با انتشار نامه ای با امضا ۱۰۰ نفر از اهالی موسیقی از ادامه فعالیت «فرزاد طالبی» جنبه رسانه ای پیدا کرد.در پای این نامه امضا نام های معتبری از موسیقی ایران بود. تنها چند روز پس از انتشار تعدادی از این هنرمندان از جمله «محمد اصفهانی» و «سالار عقیلی» از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کردند.

 

پس از ایجاد این حاشیه ها «داود گنجه‌ای» قائم مقام خانه موسیقی اعلام میکند که «خانه موسیقی در انتخاب مدیر دفتر موسیقی دخالتی نداشته و همواره بی‌طرف بوده است»، اظهار نظری که با واکنش تند «علی رهبری» همراه بوده و بی طرفی خانه موسیقی را «دروغی بزرگ» اعلام میکند.

 

پایان زورآزمایی خانه موسیقی، انتصاب «علی ترابی» به سمت دفتر موسیقی و پایان سیطره اعضای نزدیک به «علی مرادخانی» و تیم خانه موسیقی بر مدیریت موسیقی کشور بود.حالا با تغییر مدیریت دفتر موسیقی، پیشنهاد می شود «علی ترابی» به درخواست اهالی موسیقی در اولین فرصت جامه عمل پوشانده و نسبت به تعطیلی «خانه موسیقی» اقدام و صنفی سراسری برای اهالی موسیقی تاسیس نماید تا دغدغه های صنفی اهالی موسیقی در فضایی دور از رانتخواری مالی و صنفی، پیگیری شده و جامعه موسیقی به دور از حاشیه دوران جدیدی از فعالیت را آغاز نمایند. قطعا این بهترین هدیه برای اهالی موسیقی در آستانه سال جدید خواهد بود.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...