تقویت موسیقی انقلاب خواسته مقام معظم رهبری است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳


«رضا مهدوی» در گفت‌وگویی مطرح کرد

تقویت موسیقی انقلاب خواسته مقام معظم رهبری است

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: خواسته مقام معظم رهبری به این معناست که موسیقی ما دارای پتانسیل قوی است، موسیقی ما مثل چاه نفت کشف نشده‌یی است که امروزه با کمک تکنولوژی و جوانان نخبه در کنار اساتید دانشمند می‌توانیم فضای موسیقی ایجاد کنیم مبتنی بر تفکر هنر دینی که برخاسته از روح انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به هنرهای جدی دارند و به راحتی از موسیقی نمی‌گذرد.

 

 

 

 

47574_origراه‌نوا- «رضا مهدوی» کارشناس موسیقی در گفت‌وگویی با اشاره به تغیرات مدیریتی دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا وسیما و انتصاب “محمدباقر معلم” به عنوان مدیر جدید این دفتر، گفت: حوزه موسیقی یک از موضوعاتی است که همیشه به نوعی چالش برانگیز بوده است و دوست و دشمن از آن انتقاد دارند.

 

وی مدیر جدید دفتر موسیقی را فردی آشنا به موضوع موسیقی و از خانواده‌های فرهنگی دانست و تصریح کرد: امیدواریم آقای معلم به همراه شورای جدیدی که انتخاب می‌کند در تولیدات آثار ارزشی و فاخر مبتنی بر موسیقی اصیل ایرانی و نواحی ایرن اولویت ببخشد.

این کارشناس موسیقی کشور تولیدات گذشته دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا وسیما را ضعیف عنوان کرد و گفت: در گذشته در دفتر موسیقی و سرود تولیدات پاپ سطح پایین و اسطلاحا موسیقی‌های روزآمد و مناسبتی تولید می‌شد که گاهی اوقات ارزش یک بار شنیدن هم نداشت.

 

مهدوی کوچک سازی مجموعه دفتر موسیقی و سرود صدا سیما را یکی از اولویت‌های این دفتر دانست و افزود: برای چابک سازی دفتر موسیقی لازم است این مجموعه کوچک سازی شود که خوشبختانه رئیس جدید سازمان در عرصه رادیو و تلویزیون این سیاست را در پیش دارد. اصلاح این بزرگی بی جهت بیان‌گر این نکته است که مسئولین می‌خواهند از نیروهای و پتانسیل قوی هنرمندان خارج مجموعه استفاده کنند و قطعا موفقیت‌های خوبی حاصل خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: بدون شک موسیقی که از صدا و سیما تولید و عرضه می‌شود سیاست گذار موسیقی کشور است، وزارت ارشاد تا به حال در طول 35 سال نتوانسته چنین شرایطی را علیرغم اینکه قانون اساسی این وظیفه را بر دوشش گذاشته ایفا کند.

 

این کارشناس موسیقی در ادامه گفت: موسیقی صدا و سیما به عنوان تنها ارگان و رسانه ملی و سازمانی که خواه و ناخواه مردم آن را می‌شنوند الگو برداری می‌شود و می‌تواند در شکل دهی آینده و افق موسیقی ایرانی موثر باشد. مسولین باید با بهره گیری از کارشناسان خبره و کسانی که بینش وسیعی در کنار علم و دانش و تجربیات دارند خواسته‌های مردم انقلابی را براساس تفکر آئینی، دینی، ملی و شرایط انقلابی کشور بسنجند و آثاری تولید کنند که درصد بالای از مردم را راضی کند.

 

47569_orig

 

مهدوی در پاسخ سوالی مبنی بر وضعیت موسیقی انقلاب و لزوم اولیت‌ بخشیدن به آن در صدا و سیما نیز گفت: تقویت موسیقی انقلاب خواسته مقام معظم رهبری است، ایشان در جلسه‌ای خواستار احیای موسیقی انقلاب و حال و هوای آن زمان شدند و فرمودند اینقدر از موسیقی قبل از انقلاب استفاده نکنید.

 

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: خواسته مقام معظم رهبری به این معناست که موسیقی ما دارای پتانسیل قوی است، موسیقی ما مثل چاه نفت کشف نشده‌یی است که امروزه با کمک تکنولوژی و جوانان نخبه در کنار اساتید دانشمند می‌توانیم فضای موسیقی ایجاد کنیم مبتنی بر تفکر هنر دینی که برخاسته از روح انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به هنرهای جدی دارند و به راحتی از موسیقی نمی‌گذرد.

 

وی در ادامه گفت: همان موسیقی که خانه چاوش در اوایل انقلاب با سردمداری “حسین علیزاده”، “محمدرضا لطفی” و “پرویز مشکادیان” موسیقی موفق را برای دهه شصت رغم زدند که به واسطه جریان انقلاب و 8 سال دفاع مقدس انجام شد و از دهه هفتاد به بعد رنگ باخت و غرب زده شدیم.

 

مهدوی اعمال سیاست الگو برداری از موسیقی غیر بومی را تدبیر برخی از مدیران فرهنگی برای جذب مخاطب عنوان کرد که با شکست مواجه شد و گفت: برخی از مدیران فرهنگی حمایت خود را به این دلیل که مردم را جذب کنند از موسیقی اصیل ایرانی برداشتند و باعث شد مردم بیشتر به طرف موسیقی آن طرفی ترغیب شدند.

 

این کارشناس موسیقی در ادامه خاطر نشان کرد: رویکرد حمایت از موسیقی غیر ایرانی امروز نیز در جشنواره فجر همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که بهترین ساعات، سالن‌ها و روزها جشنواره موسیقی فجر همچنان به پاپیست‌ها اختصاص داده شده است و حجم گروه‌های پاپ از سایر گروه‌ها بیشتر است که نشان می‌دهد مسئولین دنبال سرگرم سازی هستند.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...