تربیت شنیداری باید از همان دوران کودکی آغاز شود
راهنوا- امروز دوشنبه نشستی مطبوعاتی در غرفه سوره مهر با حضور رضا مهدوی و علیرضا میرعلی نقی برگزار شد.
ابتدا میرعلی نقی به تشریح تنوع فرهنگی ایران زمین در عین وفاق و وحدت ملی پرداخت و رضا مهدوی نیز در ادامه این نشست به ذکر سیاستها و برنامههای سوره مهر در زمینه تولید آثار مکتوب موسیقایی در عرصهها و حوزههای مختلف پرداخت. در زیر گزیدهای پرسش و پاسخهای خبرنگاران و رضا مهدوی و علیرضا میرعلی نقی ارائه میگردد:
از علیرضا میرعلی نقی در مورد تنوع موسیقایی کشور و چگونگی اشاعه فرهنگهای بومی هر استان پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: موسیقی ایرانی با استقلالی که الان دارد، برگرفته از تمام فرهنگها و آیینها و موسیقی شهرهای ایران زمین است و این تقابل، دوسویه است، به عنوان مثال؛ یک آذری هم آذری است، هم ایرانی و یک کرد، هم کرد است و هم یک ایرانی، و این نگرش و اینکه فرهنگهای هر منطقه مرتبط با دیگر مناطق است و همه دارای ریشه های مشترک هستیم، پایه وفاق و وحدت ملی است.
میرعلی نقی افزود: موسیقی هنر صوت است و بدون هیچ وابستگی دیگری، به طور کامل میتواند ارتباط برقرار کند. موسیقی خود به تنهایی گویاست و انسان را به تخیل و اندیشه وامیدارد. ریشه موسیقی اقوام همچون بقیه جوانب فرهنگی دارای اشتراکاتی است. طبق تحقیقات یکی از دوستان محقق، ریشههای موسیقی مازندران و دزفول با اینکه یکی در شمال و دیگری در جنوب کشور است، دارای اشتراکاتی با هم است و این مثال مبین همین اشتراک ریشهها و وفاق ملی است.
از میرعلی نقی سؤال شد که چطور باید کودکانمان را آموزش دهیم که موسیقی خوب گوش دهند، یا آموزش ببینند و سراغ موسیقیهای سطحی و مبتذل و مخرب نروند، که میرعلی نقی در پاسخ گفت: تربیت شنیداری باید از همان دوران کودکی آغاز شود و اگر کودک موسیقی گوش میدهد، موسیقی خوب باشد، چه موسیقی اصیل ایرانی، چه موسیقی کلاسیک غربی.
وی در ادامه افزود: در گذشته که بیشتر موسیقی سنتی در دسترس عموم بود و بیشتر رادیو گوش میدادند، به طور عادت، موسیقی خوب گوش میدادند و کمتر سراغ موسیقیهای سطحی میرفتند. متأسفانه امروزه آنقدر موسیقی بد وجود دارد، البته من اینها را موسیقی نمیدانم، بلکه اینها یک سری اصوات به اصطلاح نویز (سر و صدا) و آلودگی صوتی هستند، نه موسیقی، و این اصوات ناهنجار که به اسم موسیقی شیوع پیدا کرده، بر گوش و شیوه تفکر موسیقایی کودک اثر گذاشته و کودک گوشش به این موسیقی بد عادت میکند؛ والدین باید با استفاده از موسیقیهای فاخر، کودکان را به شنیدن که تفکر سالم نیز از آن متبادر میشود، تربیت کنند و اگر این کار انجام نشود، در بزرگسالی دیگر نمیتوان کاری کرد.
در این نشست از آقای مهدوی پرسیده شد که آیا درصدد ایجاد مجموعهای آموزشی برای کودکان هستید؟ و وی در پاسخ گفت: یکی از اهداف اصلی ما، کار آموزشی برای کودکان است. ما در کنار تألیف کتب جبهه و جنگ تحمیلی، به کودکان و موسیقی و فرهنگسازی در این راستا اهتمام میورزیم و قصد داریم در آینده مجموعهای آموزشی، موسیقایی مختص کودکان ارائه دهیم. در این راه دو تا از مراکز مهم کشور باید در ارتقای سطح آموزشی کودکان کمک کنند. اول؛ رسانه ملی است که باید شبکه مختص کودکان افتتاح کند تا در کنار برنامههای سرگرمکننده، مباحث پژوهشی برای کودکان پخش کند و همچنین روی تمام اقوام ایران کار کند و فقط ملی نباشد. دوم؛ وزارت آموزش و پرورش است که بایستی فرهنگ شنیداری را به اشکال مختلف ارتقاء دهد که بچهها بتوانند خوب و بد موسیقی را دریابند.
وی در ادامه افزود: اشتباه است از بزرگسالی روی نگرش موسیقایی کار کرد و این فرایند باید از دوران کودکی آغاز شود و امیدواریم که سوره مهر و حوزه هنری این امکان را به ما بدهد که در این راستا گامهای بلندتری برداریم.
سوره مهر اقدامات بسیار زیادی در زمینه ارتقای علمی ـ فرهنگی موسیقایی انجام داده که از آن جمله میتوان به کتاب فصل مقام موسیقایی اشاره کرد. این کتاب تخصصی موسیقی به حوزه ترجمه و پژوهش و تحقیق بیشتر اهتمام ورزیده است. سوره مهر به تمام جوانب فرهنگی توجه دارد و در کنار تألیف آثار جبهه و جنگ، به کودکان و موسیقی نیز توجه دارد.
در ادامه، از مهدوی در مورد کتابهای موسیقی منتشرشده امسال سوره مهر پرسیده شد. وی در پاسخ گفت: کتابهای منتشرشده موسیقی سوره مهر عبارتند از؛ کتاب «از ارف تا چارگاه» تألیف مهدی آذرسینا در دو جلد، «بخوان با من، بساز با من» تألیف سودابه سالم در دو جلد، «معرفی فرهنگ سازها و موسیقی ایرانی برای کودکان» تألیف فاطمه ملکی در یک جلد، «ترانههایی برای کودکان»، «لالایی برای کودکان» و «قصههای خنیاگران موسیقی آذربایجان» تألیف حمید سفیدگر.
منبع: خبرگزاری فارس
نظرات