بیشترین شاعرانگی شاعر در پیدا کردن تضادهاست
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴


«سیار» در مراسم رونمایی از کتاب شعر اعضای دوره اول آفتابگردان‌ها

بیشترین شاعرانگی شاعر در پیدا کردن تضادهاست

مراسم رونمایی از کتاب شعر اعضای دوره اول آفتابگردان‌های شهرستان ادب شامل سه عنوان کتاب«بی تو نبودن ها» از جواد شیخ الاسلامی، «ناحماسه» از پیمان طالبی و «خواب نما» از امیر مرادی در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

 

 

 

 

Book-Poet_aftabgardanراه‌نوا- مراسم رونمایی از کتاب شعر اعضای دوره اول آفتابگردان‌های شهرستان ادب شامل پیمان طالبی(ناحماسه)، جواد شیخ الاسلامی(بی تو نبودن ها) و امیر مرادی(خواب‌نما) در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست سید اکبر میرجعفری درباره کتاب«خواب نما» که در قالب 50 رباعی سروده شده است، گفت: در سال هایی که رباعی دوباره زنده شد و کتاب‌های رباعی از شاعران نسل اول و دوم انقلاب رایج شد، یک نکته در اغلب رباعی‌ها عمومیت داشت و آن ضربه زدن به مخاطب در مصراع چهارم است.

 

میرجعفری افزود: با این نظریه بخش بسیاری از رباعی‌های انقلاب با همین فرم و شکل بودند اما بخش قابل توجهی از رباعی‌ها ضربه را به مصراع چهارم محدود نمی‌کنند. در عمده رباعی‌های این کتاب ضربه‌ها بیشتر در مصراع چهارم است.

 

این منتقد شعر توضیح داد: نکته دیگر به زبان کتاب مربوط می‌شود. هیچ کدام از این 50 رباعی غیرواحد نیست. تعدادی از این رباعی‌های این کتاب به صورت زبان سنت گرایانه مثل«این خفته چند و بیرون» است. به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر زبان سالم و فخیم زبانی است که به گذشته مربوط می‌شود.

 

وی افزود: اتفاقا استفاده از کلمات شباهت شعری شاعر به گذشتگان را به وجود می‌آورد و ممکن است بگویند ما چقدر ارزشمان کمتر از خواجوی کرمانی است که نتوانیم این نوع شعرها را بسراییم. در این رابطه می توانم به قیصر امین پور اشاره کنم که در عین سالم بودن هیچ اعوجاجی ندارد و از لحاظ استفاده از زبان به گذشته نقب نمی‌زند.

 

میرجعفری درخصوص ویژگی این مجموعه شعر یادآور شد: کمتر رباعی‌هایی داریم که به مسائل اجتماعی اشاره کند. این کتاب گزیده‌ای از بهترین رباعیات امیر مرادی است.

 

 

IMG_9558

 

 

«ناحماسه» شروع محکم و کوبنده ای دارد

در ادامه محمد مهدی سیار نیز درباره کتاب«ناحماسه» بیان کرد: به نظرم نسل خوبی از شاعران جوان در پیش خواهیم داشت. این کتاب را قبل و بعد از چاپ خواندم و به پیمان طالبی تبریک می گویم. حجم این کتاب شاید به 30 غزل هم نرسد اما شروع محکم و کوبنده ای دارد.

 

سیار ادامه داد: موقعیت و جهانی که پیمان طالبی در شعرش به آن رسیده به عنوان موقعیت نمونه‌ای قوم ایرانی پذیرفته شده و این نکته مثبتی برای شاعر است که خودش را در این موقعیت فرض کند.

 

وی افزود: همه ما از آرمان و عینیت فاصله داریم و تنفس ما به هوای صبح فرداست و خیلی  از امت ها الان از آرمان دست کشیدند اما ما نمی توانیم آرزوهای خود را فراموش کنیم. آرمان امید و شادی ایجاد می کند و قهرمان می آفریند. اما این آرمان در مقایسه با عینیت جامعه همان قدر که می تواند رضایت ایجاد کند، تلخکامی می آفریند.

 

سیار درخصوص کتاب توضیح داد: طالبی با زبانی حماسی از شکست صحبت می کند و همین تناقض بین آرمان و واقعیت و تلخکامی است که زیربنا و درونمایه شعر اوست. یعنی زبان حماسی اما درونمایه شکست است. بیشترین شاعرانگی شاعر در پیدا کردن تضادهاست.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر آرایه ها و صنایع ادبی را ببینیم، بیشتر متناقض نما و تضاد آن دیده می شود. تضاد بین روز و شب و مرد و نامرد و خدا و شیطان از این دست تضادها هستند.

 

سیار در ادامه درباره ویژگی های مثبت کتاب«ناحماسه» گفت: نزدیک شدن به موقعیت قومی ما، ساختار حفظ شده واحد غزل و وجود وحدت در کل کتاب و استفاده از اوزان متداول از جمله ویژگی های خوب این کتاب است.

 

وی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: اگر در مجموعه بعدی بُعد کثرت و خیال انگیزی بیشتر شود، در عین حفظ شخصیت نویسنده، وحدت بیشتری خواهیم داشت. در این کتاب مخاطب نباید چندان دنبال نوگرایی و تشبیه بدیع و مضمون تازه باشد.«ناحماسه» خواندنی اما سخت خوان است.

 

 

IMG_9561

 

 

برگزاری دوره آفتابگردان ها دیدگاه اعضا را نسبت به شعر‌ را تغییر داد

در ادامه این نشست علی محمد مودب مسئول موسسه شهرستان ادب درباره دوره شعر جوان آفتابگردان‌ها گفت: دوره شعر جوان انقلاب(آفتابگردان ها) دوره چهارم خود را می گذراند. این دوره ها ظهور شاعران برجسته را نوید می دهد. مجموعه گفته ها و جلسه ها باعث می شود تعریف بچه ها از شعر تغییر کند.

 

مودب ادامه داد: در سال هایی که در فضای ادبیات ایران کار کردیم، گفتگو و جلسات جدی و بحث های فشرده را کم داشتیم اما فضای آفتابگردان ها همیشه پر بوده است. امیدوارم طی سال های آینده بتوانیم از تمام این دوستان کتاب منتشر کرده و از آنها استفاده کنیم.

 

در پایان این جلسه پیمان طالبی درباره«ناحماسه» بیان کرد: این کتاب حدود 30 غزل دارد که حجم اولیه آن خیلی بیشتر بود اما دوباره خوانی و نظرات دوستان باعث کم شدن تعداد غزل ها شد و به شکل فعلی درآمد.

 

جواد شیخ الاسلامی نیز در خصوص «بی تو نبودن ها» گفت: انقلاب اسلامی به شکوفایی و هر روز نو شدن احتیاج دارد. باید باور کنیم فضای ادبیات بعد از بزرگان دست ماست و باید سعی کنیم این راه را  ادامه دهیم. این کتاب را به شهید رضایی نژاد و خانواده اش تقدیم کردم چون ایشان خیلی اهل شعر و شاعری بود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...