کشف مضامین بکر و تازه از شاخصه‌های شعر اوست
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳


توصیف دکتر محمدرضا سنگری از میلاد عرفان‌پور

کشف مضامین بکر و تازه از شاخصه‌های شعر اوست

شاخصه رباعی‌های میلاد عرفان پور، تکاپوی شاعرانه در کشف مضامین بکر و تازه و حتی به ظاهر غیر شعری است و انگاه پرداخت هنرمندانه و شاعرانه انها در شعر. این توضیح بایسته است که برخی می انگارند شعر، پرمضمونی را بر نمی تابد یا در ظرف کوچک رباعی به همه چیز نمی توان پرداخت. اما چنین انگاره ای ریشه در نشناختن شعر و شاعر دارد.

 

 

 

 

27807  _origراه‌نوا- اشعار میلاد عرفان‌پور، شاعر و رباعی‌سرای جوان کشورمان در تاریخ 28 دی ماه مورد دوباره‌خوانی قرار می‌گیرد. به همین جهت به مرور دیدگاه دکتر محمدرضا سنگری، محقق و شاعر آیینی و عاشورایی در خصوص اشعار عرفان‌پور می‌پردازیم که در مقدمه کتاب «پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است» منتشر شده است:

 

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، کمتر از یک دهه، رباعی از قالب‌های پر کاربرد شعری بود و نمونه‌هایی چشم‌گیر از آن نیز خلق شد که برخی از آنها هرگز فراموش نخواهند شد. اما از میانه دهه 60 رباعی‌گویان پیشتاز، این قالب خوش‌آهنگ، دلربا و سرکش را رها کردند و به دیگر قالبها به ویژه غزل اقبال نشان دادند. تولید شتاب‌زده و انبوهی از رباعی و نوعی آسان‌گیری در این زمینه را باید دلیل عمده این گریز و پرهیز دانست. حدود کمتر از یک دهه است که دیگر بار اقبل به رباعی و استقبال از آن آغاز شده است.

 

نوآوری در فرم، کشف و دستیابی به چشم‌اندازهای تازه زبانی، نوعی جهت‌گیری فلسفی و ریختن مضامین غزلی در قالب خوش‌اهنگ رباعی از دستاوردهای کوشش‌های نو در عرصه این قالب شوانگیز  است. شاعر جوان، خوش استعداد و رباعی گوی عزیز ما میلاد عرفان‌پور که فرداها از او بیشتر خواهیم شنید، جدی و ژرف به این عرصه قدم گذاشته است و با رباعی‌هایی که با چند شاخصه ممتاز شده‌اند، چشم‌اندازهای تازه ای را  فرا روی شعردوستان گشوده است.

 

شاخصه نخست رباعی های میلاد، غافل‌گیری و ضرباهنگ خوشِ پایانی شعر است که در حقیقت اعتبار رباعی نیز به همین است. شاخصه دوم رباعی‌های میلاد عرفان پور، تکاپوی شاعرانه در کشف مضامین بکر و تازه و حتی به ظاهر غیر شعری است و انگاه پرداخت هنرمندانه و شاعرانه انها در شعر. این توضیح بایسته است که برخی می  انگارند شعر، پرمضمونی را بر نمی تابد یا در ظرف کوچک رباعی به همه چیز نمی توان پرداخت. اما چنین انگاره ای ریشه در نشناختن شعر و شاعر دارد.

 

شاخصه سوم شعر عرفان پور، تعهد و التزام و اندیشه جاری در رگ رگ شعر است و که رباعی همواره یا عمدتا قلمرو مسائل فلسفی و عرفانی بوده است و مضامین دیگر در رباعی بسامد این دو موضوع را ندارند. اما استعداد رباعی در پذیرش همه این مقوله ها انکارناپذیر است و از آن جمله مقوله‌های اعتقادی و آیینی است. تنوع موضوع از دیگر شاخصه های رباعی های عرفان پور است. عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، واگویه، تردید، اعتراض، تردید، طنز و دیگر فضاهای متنوع احساس و اندیشگی در شعر عرفان پور مشهود است و این گواه دغدغه ها و تموج و تکثر حال ها و قال های شاعر است.

 

با این همه تکثر، نوعی وحدت زبانی و احساسی در مجموعه سروده ها دیده می شود که گواه سمت و سوی روشن شعر شاعر است. از سروده های میلاد عرفان پور بیش از این می توان گفت. باید به انتظار فرداها نشست و آثار دیگر، امیدوارم شاعر جوان با اندیشه بیشتر و مطالعه گسترده تر و نقد مستمر سروده هایش، سروده هایی ماناتر، گیراتر و تاثیرگذارتر را رقم بزند.

 
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...