انتظار به زبان موسیقی 2
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳


نگاهی به شاخص ترین قطعات موسیقی انتظار

انتظار به زبان موسیقی 2

علیرضا بهمیاری
طبق تحقیقی که توسط نگارنده صورت گرفته تمامی قطعات با موضوع موردنظر پس از سال های پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شده اند و این مورد خود حاکی از تاثیر نظام جمهوری اسلامی بر اجرای این گونه قطعات دارد.

.
12.علی لهراسبی : «حس غریب» ، «بوی سیب» و …/ تو اميد انتظاري تو دلاي نااميد

.

lohrasbi

.
 علی لهراسبی خواننده نام آشنای پاپ در هر آلبوم خود یک قطعه در وصف حضرت مهدی (عج) اجرا می کند. تا به امروز قطعات حس غریب ، بوی سیب ، عطر بارون ، انتظار، عطر نرگس و پناه با صدای این خواننده منتشر شده است.
قطعه “حس غریب” با ملودی و تنظیمی از محمدرضا چراغعلی و ترانه ای سروده طهمورث پورشیرمحمد در سال 1383اجرا شده است و اولین اثری از خواننده است که درباره این مضمون خوانده شده است. موفقیت این اثر باعث شد تا وی در آلبوم های بعدی خود نیز قطعه ای ویژه آخرین موعود اجرا نماید. در واقع خواننده با اجرای این قطعه به مخاطبان شناسانده شد.
 .
متن ترانه حس غریب:
تو همون حس غريبي که هميشه با منی
تو بهوونه ي هر عاشق واسه زنده بودني
تو اميد انتظاري تو دلاي نااميد
مثل ديدن ستاره تو شباي ناپديد
چه غريبونه گذشتند جمعه هاي سوت و کور
هنوزم اما نرسيدي اي تجلي ظهور
با تو ام، با تو که گفتي، تکيه گاه عاشقايي
مي دونم يه دنيا نوري، ساده اي، بي انتهايي
مث لالايي بارون، تو کوير بي صدايي
تو خود عشقي، ميدونم، ناجي فاصله هايي
تو همون حس غريبي که هميشه با مني
تو بهوونه ي هر عاشق واسه زنده بودني
تو اميد انتظاري تو دلاي نااميد
مثل ديدن ستاره تو شباي ناپديد
عمريه دلم گرفته گله دارم از جدايي
غايب هميشه حاضر تو کجايي، تو کجايي
 .
***

.
“بوی سیب” / پر بغض جمعه های ناگزیر و بی صدام
 “بوی سیب” دیگر اثر علی لهراسبی است که در سال 1385 توسط همان تیم حس غریب ساخته شد و از آن می توان به عنوان نسخه دوم آن قطعه نام برد. نقطه قوت اصلی این دو قطعه ملودی و تنظیم قابل اعتنا و مناسب آن در کنار اجرای احساسی خواننده است.

.
متن ترانه بوی سیب:
نمی دونم از کدوم ستاره می بینی منو
چشماتو می بندیو دوباره می بینی منو
پر بغض جمعه های ناگزیر و بی صدام
خیلی خستم باورم کن دنیا زندونه برام
توی کور راه چشمام عطر بارون بوی سیبی
واسه عاشقونه موندن تو همون حس غریبی
تو همون حس غریبی که همیشه با منی
تو بهونه هر عاشق برای زنده موندنی
می دونم هنوز اسیرم تو حصار لحظه ها
کاش می شد با یه اشاره ي تو آزاد می شدم
با توام که گفته بودی غصه هام تموم می شن
پس کجایی که بیایی منو بگیری از خودم
ناجی ترانه ها منو به واژه ها ببر
این حقیرو به سخاوت شب و دعا ببخش
نمی دونم از کدوم ستاره می بینی منو
چشماتو می بندیو دوباره می بینی منو
پر بغض جمعه های ناگزیر و بی صدام
خیلی خستم باورم کن دنیا زندونه برام
توی کور راه چشمام عطر بارون بوی سیبی
 
تو همون حس غریبی که همیشه با منی
تو بهونه هر عاشق برای زنده موندنی
 
گفتنی است، هر دو قطعه از ملودی و تنظیمی مناسبی بهره می برند و در فضایی احساسی و تاثیرگذار توسط خواننده اجرا شده اند.
.
***
.
13.غلامرضا صنعتگر : «عطر نرگس»/  ای شکوه عطر نرگس توی جمعه های خسته
 .

sanatgar

.
در سال 1384 غلامرضا صنعتگر خواننده نام آشنای بندرعباسی قطعه “عطرنرگس” را با ملودی و تنظیمی از خود و ترانه ای سروده مریم فتاحی اجرا نمود.این قطعه بر خلاف سایر کارها با گویش بندرعباسی و موسیقی تلفیقی پاپ و محلی بندرعباسی اجرا شد و توانست با اقبال مخاطبان مواجه شود و بارها طی این سال ها از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش شده است.
متن ترانه عطر نرگس:
ای شکوه عطر نرگس توی جمعه های خسته
نوم خوب تو طلسمم توی این شوون شکسته
تو عمق ناباور شک تبلور صداقتی
طلوع بکن ترانه سا که معنی حقیقتی
تلخی انتظار بسن بگه به مه از زیر پا
خورشید و هدیه کن عزیز به انتظار عاشقات
تو هر جمعه چراغونه تمام کوچه باغامون
چه شوقی داره این آهنگ صدای پای آقامون
فرشته ها دف ازنن تا از تو اخونه کسی
تو رگ خسته ی زمین تو مثل عمر و نفسی
.
***
 
.
14.حسین کشتکار بوشهری : «سرگشته» و …/ منم سرگشته حیرانت ای دوست
 
حسین کشتکار ، مداح و خواننده مطرح بوشهری در سال 1385 قطعه “سرگشته” را اجرا کرد که یک سال بعد در قالب آلبوم کویر خاطرات عرضه عمومی گردید. حسین کشتکار سازنده ملودی این قطعه است و بهنام صفوی آن را تنظیم نموده است. همچنین شاعر اثر محمود موجی است.
این قطعه با گویش بوشهری مانند شروه های محلی به شکلی محزون و تاثیرگذار اجرا شده و تلفیق مناسب ملودی و شعر و اجرای ماهرانه خواننده و تنظیمی قابل اعتنا و جذاب، این اثر را به یکی از مشهورترین قطعات در تاریخ موسیقی کشور بدل ساخت. این اثر به محض انتشار به عنوان یک اثر شاخص به خصوص در استان های جنوبی کشور با استقبال خیره کننده ای مواجه گشت و خیلی ها این اثر را شنیدند و البته پسندیدند. در ضمن این قطعه مدتی نیز به عنوان تیتراژ برنامه به سوی ظهور از شبکه دو سیما پخش می شد.
متن شعر سرگشته که بیشتر در نزد مخاطبان با عنوان ای دوست شناخته می شود ، به شرح ذیل است:
 
منم سرگشته حیرانت ای دوست
کنم یکباره جان قربانت ای دوست
تنی نا ساز از شوق وصل کویت
دهم سر بر سر پیمانت ای دوست
دلی دارم در آتش خانه کرده
میان شعله‌ها کاشانه کرده
دلی دارم که از شوق وصالت
وجودم را ز غم ویرانه کرده
من آن آواره بشکسته حالم
ز هجرانت بُتا رو به زوالم
منم آن مرغ سرگردان و تنها
پریشان گشته شد یکباره حالم
زِ هَر سر بر سر سجاده کردم
دعایی بهر آن دلداده کردم
ز حسرت ساغر چشمانم ای دوست
زبان از یکسره از باده کردم
دلا تا کی اسیر یاد یاری؟
ز هجر یار تا کی داغداری؟
بگو تا کی ز شوق روی لیلی
تو مجنون پریشان روزگاری؟
پریشانم، پریشان روزگارم
من آن سرگشته ی هجر نگارم
کنون عمریست با امید وصلت
درون سینه آسایش ندارم
ز هجرت روز و شب فریاد دارم
ز بیدادت دلی ناشاد دارم
درون کوهسار سینه خود
هزاران کشته چون فرهاد دارم
چرا ای نازنینم بی وفایی؟
دمادم با دل من در جفایی
چرا آشفته کردی روزگارم
عزیزم دارد این دل هم خدایی
 
 
همچنین کشتکار قطعه “وصال عشق” را نیز به عشق تیتراژ برنامه به سوی ظهور از شبکه دوسیما اجرا کرده که مختص حضرت صاحب می باشد.

.
***
.
 
15.حمید حامی : «عشق نزدیک است»/ حقیقت را نمایان کن که تو پایان تردیدی
 
حمید حامی ، خواننده توانمند پاپ کشور قطعه “عشق نزدیک است” که سروده اسماعیل فرزانه است وملودی و تنظیم آن توسط بابک زرین ساخته شده است را درباره انتظار امام موعود اجرا کرده است.این قطعه به خوبی در فضایی آکوستیک تنظیم شده و از ملودی قابل اعتنایی برخوردار است. در ضمن خواننده هم از اجرای آن به نحو احسن برآمده است. این قطعه به سفارش واحد موسیقی و سرود صدا و سیما در سال 1389 اجرا شده است.
متن شعر عشق نزدیک است:
 
غزل پوش تن پس کوچه ها در غربت آواز
بخوان از التهاب خاک برای آخرین آغاز
نمی آیی و شهر من بدون عشق تاریک است
بگو تا کی بگو تا کی بگویم عشق نزدیک است؟!
میان شهر بی باور ، من سرگشته را دریاب
که من بیدار بیدارم نه با افسانه ای در خواب
در این شبهای تاریخی تو پنهانی و تابیدی
حقیقت را نمایان کن که تو پایان تردیدی
.
***
 .

16.محمد عبدالحسینی : «منجی»/ ای آشنا پنهان مشو…

.

abdolhoseini1

.
 
محمد عبدالحسینی ، خواننده توانای موسیقی اصیل قطعه ارکسترال “منجی” را در وصف حضرت صاحب با کلامی از عبدالجبار کاکایی و آهنگسازی و تنظیم علی بکان در سال 1389 به سفارش صدا و سیمای مرکز کیش اجرا نمود. ملودی جذاب در کنار تنظیم مناسب و اجرای ماهرانه خواننده این اثر را به قطعه ای شنیدنی مبدل ساخته است.
بخشی از شعر قطعه منجی:
ای در خدا پنهان شده ، از چشم ما پنهان مشو/ شور غریبان را ببین ، ای آشنا پنهان مشو…

.
***
.
 
17.مهدی کرمی : «به رنگ بارون» و …/ یه نفر به رنگ بارون رد می شه از این حوالی
 
مهدی کرمی خواننده پاپ صدا و سیمای مرکز فارس قطعه ای با عنوان “به رنگ بارون” را اجرا کرده است. ملودی این قطعه ساخته مهدی کرمی است و علی آتش افروز آن را تنظیم نموده است. ترانه سرای قطعه هاشم کرونی است و در سال 1389 اجرا شده است. این قطعه در تمامی ارکان خود از وضعیت خوبی بهره می برد و به عنوان اثری شنیدنی می توان از آن نام برد.

.
بخشی از ترانه به رنگ بارون:
 وقتی که درای دنیا به روی تو بسته می شه
وقتی مثل یه پرنده پرای تو خسته می شه
یک نفر به رنگ بارون رد می شه از این حوالی
مهربونی رو میاره توی سفره های خالی
بگو اینجایه نفر هست که به فکر تو می مونه
یه نفر به رنگ چشمه که زلال و مهربونه …
 
گفتنی است ، مهدی کرمی همچنین قطعات “وقتی بیایی” ، “جان جانان” و “فرشته ها” را در وصف حضرت قائم اجرا نموده است.

.
***
.
 
18. مهدی یراحی : «هوای تو»/ هنوز می شینم به هوای دیدن تو

.

Yarahi

.
مهدی یراحی ، خواننده پاپ در سال 1388 تیتراژ برنامه ماه عسل را با عنوان “هوای تو ” اجرا کرد. ملودی این قطعه ساخته خود وی بود و بهزاد رییسی آن را تنظیم نمود. سراینده ترانه اثر روزبه بمانی است.  قطعه در فضایی اسلو ساخته و اجرا شده و از کلام بسیار ساده ای برخوردار است ولی دارای ملودی بسیار خوبی است و با اجرای محزونی از طرف خواننده همراه شده است.

.
متن ترانه “هوای تو ” :
 بیا ، بیا تا پیدا شم ، تو باش تا من باشم
هنوز ، میشینم به هوای دیدن تو
تو با ، این دل کندن کجا ؟ ، رفتی بی من بگو
نزدیکم به شبِ رسیدن تو
بیا!  که رها شم از این همه درد ، که صدا شم از این شب سرد
که تموم بشه فاصله ها
بیا که من از تو خسته ترم ، که من از من بی خبرم
به هوای خونه بیا
تا پیدا شم ! توباش تا من باشم
هنوز میشینم به هوای دیدن تو
تو با این دل کندن کجا ؟ ، رفتی بی من بگو
نزدیکم به شبِ رسیدن تو
.
***
.
19.بامداد فلاحتی : «هوای یار»/ دل به تو بسته ام ، بی تو نشسته ام
 بامداد فلاحتی ، خواننده نام آشنای موسیقی اصیل دو سه سال پیش قطعه “هوای یار” را با سروده ای از عبدالجبار کاکایی و به آهنگسازی و تنظیم بهزاد خدارحمی در موضوع انتظار آخرین امام اجرا کرد. این قطعه در فضای موسیقی تلفیقی پاپ سنتی ساخته و اجرا شده است و قطعه از فضایی روان و شنیدنی برخوردار است.
بخشی از کلام هوای یار:
دل به تو بسته ام، بی تو نشسته ام / بگذر از شبم با خیال خوابی، بنشین در دل خرابی / حال زارم ببین، بی قرارم ببین، کی بپرسی از داغ بی شکیبی، زغم عاشق غریبی

.
***
 .
20.محمدرضا آقاسی : «شاید این جمعه بیاید، شاید»

.

aqasi

.
محمدرضا آقاسی شاعر مشهور مردمی شعر بلندی را در وصف حضرت صاحب سرود و در اجرایی زنده و در جمع مخاطبان دکلمه کرد که بعدها با موسیقی زمینه همراه شد و چندین سال است که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود. این قطعه به دلیل محتوای آن و اجرای پراحساس و بسیار تاثیرگذار شاعر به یکی از آشناترین اشعار در موضوع انتظار حضرت قائم بدل شده است.

.
متن کامل شعر شاید این جمعه بیاید شاید:
 خبر آمد خبری در راه است
سرخوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید…شاید
پرده از چهره گشاید…شاید
دست افشان…پای کوبان می روم
بر در سلطان خوبان می روم
می روم بار دگر مستم کند
بی سر و بی پا و بی دستم کند
می روم کز خویشتن بیرون شوم
در پی لیلا رخی مجنون شوم
هر که نشناسد امام خویش را
بر که بسپارد زمان خویش را
با همه لحظه خوش آواییم
در به در کوچه ی تنهاییم
ای دو سه تا کوچه ز ما دورتر
نغمه ی تو از همه پر شور تر
کاش که این فاصله را کم کنی
محنت این قافله را کم کنی
کاش که همسایه ی ما می شدی
مایه ی آسایه ی ما می شدی
هر که به دیدار تو نایل شود
یک شبه حلال مسائل شود
دوش مرا حال خوشی دست داد
سینه ی ما را عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامه ی جان من است
نامه ی تو خط اوان من است
ای نگهت خاست گه آفتاب
در من ظلمت زده یک شب بتاب
پرده برانداز ز چشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست یارومدد کار ما
کی و کجا وعده ی دیدار ما
دل مستمندم ای جان به لبت نیاز دارد
به هوای دیدن تو هوس حجاز دارد
به مکه آمدم ای عشق تا تو را بینم
تویی که نقطه ی عطفی به اوج آیینم
کدام گوشه ی مشعر
کدام گوشه ی منا
به شوق وصل تو در انتظار بنشینم
ای زلیخا دست از دامان یوسف بازکش
تاصبا پیراهنش را سوی کنعان آورد
ببوسم خاک پاک جمکران را
تجلی خانه ی پیغمبران را
خبر آمد خبری در راه است
سر خوش آن دل که ار آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید…شاید
پرده از چهره گشاید…
شــــــــایــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
 .
***
 .
21.علی فانی : «چشم امید 1 و 2»

.

fani

.
 علی فانی صدایی تازه و جوان است که دو سه سالی است ظهور کرده است. نحوه متفاوت اجرای این خواننده موجب اقبال مخاطبان شده است. اجرای این خواننده چیزی بین خوانندگی پاپ و مولودی خوانی است و موسیقی الکترونیک در زمینه ملایم نیز با وی همراهی می کند.
 
یا مهدی یا مهدی مددی
 
فانی بحرطویلی با عنوان “چشم امید” در وصف حضرت مهدی اجرا کرده که طی یکی دو سال اخیر بارها از صدا و سیما نیز پخش شده است. این قطعه که سال 1391 اجرا شده توسط مجتبی روشن روان سروده شده است و گویا قرار است در آلبومی تحت عنوان عرش فرشیان ارائه گردد.
متن کامل چشم امید به شرح ذیل است.
یا مهدی یا مهدی مددی
 
 
به طاها به یاسین به معراج احمد
به قدر و به کوثر به رضوان و طوبی
به وحی الهی به قرآن جاری
به تورات موسی و انجیل عیسی
بسی پادشاهی کنم در گدایی
چو باشم گدای گدایان زهرا (س)
چه شب ها که زهرا (س) دعا کرده تا ما
همه شیعه گردیم و بی تاب مولا
غلامی این خانواده دلیل و مراد خدا بوده از خلقت ما
مسیرت مشخص، امیرت مشخص، مکن دل ای دل بزن دل به دریا
که دنیا به خسران عقبا نیرزد
به دوری ز اولاد زهرا نیرزد.
و این زندگانی فانی جوانی
خوشی های امروز و اینجا
به افسوس بسیار فردا نیرزد
 
اگر عاشقانه هوادار یاری
اگر مخلصانه گرفتار یاری
اگر آبرو می گذاری به پایش
یقینا یقینا خریدار یاری
بگو چند جمعه گذشتی ز خوابت؟
چه اندازه در ندبه ها زاری یابی؟
به شانه کشیدی غم سینه اش را؟
و یا چون بقیه تو سربار یاری
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری
به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟
چه مقدار بی تاب و بیمار یاری؟
دل آشفته بودن دلیل کمی نیست
اگر بی قراری بدان یار یاری
و پایان این بی قراری بهشت است
بهشتی که سرخوش ز دیدار یاری
 
نسیم کرامت وزیدن گرفته
و باران رحمت چکیدن گرفته
مبادا بدوزی نگاه دلت را
به مردم که بازار یوسف فروشی در این دوره بد شدیدا گرفته
خدایا به روی درخشان مهدی
به زلف سیاه و پریشان مهدی
به قلب رئوفش که دریای داغ است
به چشمان از غصه گریان مهدی
به لبهای گرم علی یا علی اش
به ذکر حسین و حسن جان مهدی
به دست کریم و نگاه رحیمش
به چشم امید فقیران مهدی
به حال نیاز و قنوت نمازش
به سبحان سبحان سبحان مهدی
به برق نگاه به خال سیاهش
به عطر ملیح گریبان مهدی
به حج جمیلش به جاه جلیلش
به صوت حجازی قرآن مهدی
به صبح عراق و شبانگاه شامش
به آهنگ سمت خراسان مهدی
به جان داده های مسیر عبورش
به شهد شهود شهیدان مهدی
مرا دائم الاشتیاقش بگردان
مرا سینه چاک فراقش بگردان
تفضل بفرما بر این بنده بی سر و پا
مرا همدم و محرم و هم رکاب
سفرهای سوی خراسان و شام و عراقش بگردان
یا مهدی یامهدی مددی

.
***

.
امید غریبان تنها کجایی؟
 علی فانی قطعه دیگری را نیز در وصف حضرت مهدی(عج) اجرا نموده که این قطعه هم بارها از صدا و سیما پخش شده و برای مخاطبان اثری آشناست.

متن این شعر:
 ندیدم شهی در دل آرایی تو
به قربان اخلاق مولایی تو
تو خورشیدی و ذره پرور ترینی
فدای سجایای زهرایی تو
نداری به کویت ز من بی نواتر
ندیدم کریمی به طاهایی تو
نداری گدایی به رسوایی من
ندیدم نگاری به زیبایی تو
نداری مریضی به بد حالی من
ندیدم دمی چون مسیحایی تو
نداری غلامی به تنهایی من
ندیدم غریبی به تنهایی تو
نداری اسیری به شیدایی من
ندیدم کسی را به آقایی تو
امید غریبان تنها کجایی؟
چراغ سر قبر زهرا کجایی؟
تجلی طه ، گل اشک مولا ، دل آشفته ی داغ آن کوچه ی غم
گرفتار گودال خونین ، دل افگار غم های زینب ، سیه پوش قاسم
عزادار اکبر گل باغ لیلا ، پریشان دست علم گیر سقا
نفس های سجاد ، نواهای باقر ، دعاهای صادق
کس بی کسی های شب های کاظم
حبیب رضا و انیس غریب جواد الائمه
تمنای هادی ، عزیز دل عسکری ، پس نگارا بفرما کجایی کجایی کجایی
دلم جز هوایت هوایی ندارد
لبم غیر نامت نوایی ندارد
وضو و اذان و نماز و قنوتم
بدون ولایت بهایی ندارد
دلی که نشد خانه ی یاس نرگس
خراب است و ویران صفایی ندارد
بیا تا جوانم  بده رخ نشانم
که این زندگانی وفایی ندارد

.
 
آثار قابل دفاع و شنیدنی دیگر :
 علاوه بر آثار شاخصی که با موضوع حضرت صاحب الزمان و انتظار آن امام اجرا شده و در بالا به آن اشاره کردیم برخی دیگر از قطعات با این موضوع و مفهوم نیز تا کنون منتشر شده اند که آثار قابل اعتنا و شنیدنی در عرصه موسیقی هستند که در ادامه این آثار را معرفی می کنیم:
1.«روزی تو خواهی آمد»؛ خواننده : محمد اصفهانی ، آهنگساز: همایون خرم ، تنظیم کننده : کامبیز روشن روان
یادآور می شود، محمد اصفهانی قطعه “آرزو” را نیز در وصف حضرت مهدی(عج) اجرا نموده است.
2. «سبزینه آوای دوست»؛ خواننده: سعید شهروز، موسیقی : علی غلامعلی ، ترانه : زهرا دالایی
گفتنی است، سعید شهروز قطعات “انتظار زمین” و “آرزوی من” (ستاره پوش) را نیز در وصف حضرت صاحب اجرا نموده است.
3.«خیال محال»؛ خواننده : وحید دین پرور ، ملودی ساز و تنظیم کننده : حسین شریفی ، ترانه سرا : طاهره قصدی
4.«گل سرخ»؛ خواننده : احمد کربلایی ، ملودی ساز و تنظیم کننده : عبدی یمینی، ترانه سرا : اسماعیل فرزانه
5.«آفتاب پنهان»؛ خواننده و ملودی ساز: رحیم پوردرخش ، تنظیم کننده : اشکان چنگیزی و ارسلان بلادی ، شاعر: محمدعلی جعفریان
6.«از ستاره تا ستاره»؛ خواننده : قاسم افشار، ملودی ساز و تنظیم کننده: محمدمهدی گورنگی ، ترانه سرا : عبدالجبار کاکایی
7.«کویر و بارون»؛ خواننده: علی نفری ، ملودی ساز و تنظیم کننده: فرهاد برنجان ، ترانه سرا : اسماعیل امینی
8.«ای جان»؛ خواننده ، ملودی ساز و تنظیم کننده: بهنام صفوی، ترانه سرا: کمال هاشم زاده
9.«کویاسی»؛ خواننده و ملودی ساز: طاها عمرانی ، تنظیم کننده : اکبر ابراهیمی
10.«انتظار»؛ خواننده : فریبرز غفاری ، ملودی ساز: ولی الله نیکوکار ، شاعر : سیدعباس سجادی
11.«جمعه ها و ثانیه ها» ؛ خواننده : سید ابراهیم عبداللهی ، ملودی ساز: شمس ، ترانه سرا : ناصر فیض
12.«غایب آسمونی»؛ خواننده و ملودی ساز : امیر میرشکاری، تنظیم کننده : بابک شهرکی ، ترانه سرا : کیامرث خرده بین

.
 ***
 .
آثار سایر خوانندگان در وصف حضرت مهدی(عج):
  طی دو دهه اخیر بسیاری از خواننده های کشور قطعه هایی در وصف و مدح حضرت قائم و انتظار فرج اجرا نموده اند که در ادامه صرفا اسامی بخش اعظمی از این خواننده ها ذکر می شود:
 
رشید وطن دوست ، محمد گلریز ، مازیار ( عبدالرضا کیانی نژاد ) ، مهرداد کاظمی ، جمشید عزیزخانی ، حسن همایونفال ، عباس بهادری ، بیژن خاوری ، چنگیز حبیبان ، داوود حیدری ، حسام الدین سراج ، حمید طالب نظری ، بهروز مفید ، نادر اسماعیل زاده ، حمید غلامعلی ، علی تفرشی ، محمدرضا عیوضی ، مسعود خادم ، رضا شیرازی ، علیرضا بلوری ، محمدرضا صادقی ، کیا باقری ، فریدون بیگدلی ، سعید طباطبایی ، امید جعفری ، نوید لبیب ، مازیار عصری ، علیرضا قربانی ، جاوید عسگری ، احسان خواجه امیری ، عباس شجاعیان ، رضا لمعانی ، فرید کاظمی ، مهراد صلح میرزایی ، علی محتشم ، شیخ زاده سراج ، علی بیات ، مهرداد یکتا ، داوود فراهانی ، امیر شهبازیان ، حمیدرضا گلشن ، معین سیدی پور ، شاهین آرین ، بیژن صادقی ، نادر جوادی ، فیلیمینگ خوش قدمی ، بهراد برادران ، مهراج محمدی ، محسن فیروزفام، محمود مدیری ، علی کارونی ، سعید مدرس ، علیرضا روزگار ، اویس گرجی ، ستار سهرابی ، رضا نصیری ، ناصر زرجام ، محسن فرهمند آزاد ، سمیر زند ، علی امینیان ، اسماعیل اسدی ، مهدی حبیبی ، سعید یوسفی ، محمد امان اللهی ، احسان احمدلو ، علی آرام ، علی رها ، عباس امیری ، علی چراغی ، رضا نیک نژاد ، مسعود شاکری، بردیا مهرآرا ، حشمت رجب زاده ، سعید خوانساری ، فرزاد دزدمه ، ، امیر کهکشان ، غلامعلی کویتی پور، مهدی افشار، همایون نیکخواهی ، افشین سپهر ، احمد رحیم زاده ، علی میرعلایی ، حسین سجادی ، علی ارشدی ، مهدی زکی زاده ، محمود انصاری ، سام اسدی ، یاسر داوودیان ، مهدی رزاقیان و …
 .
 ***    

.                      
چند لحظه درنگ:
 
با بررسی قطعاتی که تا کنون با مفهوم انتظار و درباره حضرت مهدی موعود اجرا شده است ، نکات زیر قابل ذکر است:

1.طبق تحقیقی که توسط نگارنده صورت گرفته تمامی قطعات با موضوع موردنظر پس از سال های پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شده اند و این مورد خود حاکی از تاثیر نظام جمهوری اسلامی بر اجرای این گونه قطعات دارد.

.
2.طی این سال ها این موضوع جزو پربارترین مضمون های مذهبی در اجرای قطعات موسیقی به خصوص در عرصه پاپ بوده است که خود نشان از توجه اهالی موسیقی به این سوژه و میزان اعتقاد و باور قلبی آنان دارد که این نکته جای تحسین و تقدیر دارد.

.
3.برخی از خوانندگان که قطعاتی با موضوع موردنظر را اجرا کرده اند وقتی به کارنامه کاری شان نگریسته می شود مشخص می گردد این قطعات جزو شاخص ترین آثار اجرا شده آنان محسوب می شوند و برخی از این آثار جزو کارهای موفق و شاخص در فضای موسیقی کشور به شمار می روند.

.
4. در کلام برخی آثار اجرا شده نکته بارز بعضا دو پهلو بودن این اشعار و ترانه هاست و کاملا مشخص نیست این کلام صرفا برای عشقی زمینی سروده شده و یا در وصف امامی معصوم و انتظار فرج آن حضرت می باشد. بهتر است در انتخاب و اجرای اشعار و ترانه ها دقت لازم صورت گیرد تا مخاطب دچار ابهام در تشخیص مفهوم و یا مضمون اصلی مدنظر قرار نگیرد و از دوگانگی ذهنی خارج شود.

.
5.برخی خواننده های جوان و تازه کار صرفا برای دریافت مجوز و پخش صدایشان از صدا و سیما به اجرای آثار ارزشی روی می آورند ولی در ادامه فعالیت هایشان اثری از این گونه آثار نیست و آلبوم های منتشره آنان سرشار از کلام عاشقانه معمولا مبتذل و سخیف است.

.
6.یکی از خواننده ها قطعه ای اجرا کرده که در دو نسخه موجود می باشد. نسخه اول برای پخش از صدا و سیما در وصف حضرت قائم و حال در آلبومش همین اثر را با تغییر چهار پنج واژه به اثری صرفا عاشقانه مبدل کرده که این انحرافات باید مد نظر قرار گیرند.

.
7.اجرای آثار موسیقایی در فضای موسیقی ارزشی به خصوص در وصف و مدح ائمه اطهار کاری حساس و دشوار است که باید موسیقی ، کلام و اجرای خواننده در سطح قابل دفاعی باشند؛ بعضا اجرای این گونه آثار به نازل ترین شکل ممکن انجام می شود ، در حالیکه این آثار باید علاوه بر ساختار در محتوای ارائه شده نیز در بهترین سطح قرار داشته باشند.

.
8.در کلام اجرا شده با موضوع مورد نظر اکثر اشعار از زاویه ای مشترک (انتظارفرج) سروده شده اند که می توان همین رویکرد و زاویه نگاه را نیز با دیدی تازه تر و متفاوت تر مورد توجه قرار داد و همچنین به سایر وجوه زندگی حضرت مهدی (عج) نیز پرداخته شود تا تمامی اشعار مشابه هم و در یک راستا نباشند. بعضا احساس می شود خیلی از این ترانه ها از روی همدیگر نوشته شده اند و هیچ گونه ایده و فکر نویی در پشت آن قرار ندارد. قطعا وظیفه شاعران و ترانه سرایانی که در باب این موضوع به سرایش می پردازند سنگین است و نباید همه چیز به گنجاندن دو سه واژه مانند عطر نرگس و جمعه و نیامدی خلاصه شود. همچنین خواننده ها نیز باید در انتخاب کلام جهت اجرا با دقت و توجه ویژه ای عمل نمایند.

.
9. شان و منزلت حضرت صاحب باید در اجرای آثار موسیقایی به شکلی ویژه مدنظر قرار گیرد و حداقل از رسانه ای مانند صدا و سیما آثار ضعیف و نازل درباره این موضوع اجازه پخش دریافت نکنند و با عمومی کردن برخی قطعات سطح سلیقه مخاطب را تنزل ندهند.

.
10. منتسب کردن قطعات عاشقانه صرف به ساحت مقدس آخرین موعود ترفند خطرناکی است که امیدواریم درعرصه موسیقی کشور چنین رفتارهای نابخردانه ای را شاهد نباشیم. در واقع تاویل پذیر بودن چنین اشعاری موجب خرسندی نخواهد بود.

.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...