محمد مهدی سیار
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳


محمد مهدی سیار

 

sayyar123محمّدمهدی سیّار متولّد ١ تیرِ ١٣۶٢ در زاهدشهرِ (فسای) استانِ فارس است. وی دانش‌آموخته‌ی کارشناسی‌ِارشدِ إلهیات با گرایشِ فلسفه از دانش‌گاهِ امام‌صادق (ع) و دانش‌جوی دوره‌ی دکتریِ فلسفه با گرایشِ مشاء در دانش‌گاهِ تربیّتِ مدرّس می‌باشد.
محمدمهدی سیار سرودن را از دوران دانش آموزی آغاز کرده و برگزیده بسیاری از جشنواره های شعر کشور است. سیار ، بیشتر با شعرهای کلاسیک و به ویژه غزلهای تأمل برانگیزش شناخته شده است. اما این روزها ترانه های شورانگیزش هم میان مردم زمزمه می شود. سیار شاعری است که هم عاشقانه دارد هم مذهبی و هم سیاسی. محمدمهدی سیار دانشجوی دکترای فلسفه است و با علوم حوزوی نیز تا سطح یک آشناست. این ویژگی ها وقتی به توانایی های شعری و ادبی او اضافه می گردد، به شعر او درخشندگی خاصی می بخشد که دیگر شعرای جوان کمتر از آن برخوردارند. او همچنین چندین بار در محضر رهبر انقلاب شعر خوانده است.

 ویژگی های شعر سیار
سیّار شاعری غزل‌سُراست که در دیگرقوالبِ شعری (نظیرِ رباعی، دوبیتی، ترانه، نیمایی و سپید) هم شعر سروده و می‌سُراید.
سلامت زبان و رعایت دستور زبان شعر معاصر در کنار پرداختن به مضامین جدید شعرهای سیار را در ردیف بهترین شعرهای معاصر قرار داده است اما نکته‌ای که باعث تمایز اشعار او با دیگر شاعران جوان می‌شود، پرسه در مضامین جدیدی است که با زبان اعتراض آمیخته شده است. اعتراضاتی که شاعرانه بیان می‌شوند و در محدوده‌ی ادبیات سخن می‌گویند و البته همه‌ی هنر سیار نیز در این است که از شاعرانگی آثارش کاسته نشده است.
از ویژگی‌های شعر سیار محدود نبودن آن به موضوعی خاص است؛ در ساختار کلی اشعار «تعهد» حضور پررنگی دارد و این موضوع را از اشعار اعتراضی، اجتماعی، مذهبی و… می‌شود فهمید. عاشقانه‌های محمد مهدی سیار هم لبریز از شاعرانگی و لطافت است و خواندنش لذت خاص خودش را دارد.
هر بیت غزل‌های سیّار معمولا به تنهایی می‌تواند استقلالِ معنایی داشته و بیت‌الغزل باشد. شعرهای سیّار به دلیلِ روانی و خوش‌لفظ‌بودن، خیلی خوب به خاطر سپرده می‌شوند و در خاطر هم می‌مانند. اصطلاحاً شعرهای او زمزمه‌پذیرند. تقطیعِ مناسب، تسلّطِ بر وزن و پرهیز از سرودنِ مصراع‌های سخت‌خوان شاید از عللِ این مهم باشند.

تاثیر پذیری از قیصر
مهدی سیّار به اذعانِ خودش از (شعرهای) مرحوم قیصر امین‌پور تأثیر پذیرفته است و امین‌پور یکی از شاعرانِ بسیار موردِ علاقه‌ی او می‌باشد.
هرچند محمد مهدی سیار در وبلاگش –چشم زخم- نوشته است که کلا چهاربار با قیصر برخورد داشته است اما نمی‌توان تاثیر معنوی قیصر بر شعرهای سیار را نادیده گرفت. این نکته را خود سیار هم بیان می‌کند، آنجا که در فراق قیصرمی‌گوید:
اشعارم بیرق عزایت شده‌اند
خرماگردان ختم‌هایت شده‌اند
مشقی از روی دستخطت بودند
اشکی بر روی رد پایت شده‌اند

کتاب های سیار
«بی‌خوابی عمیق» اولین مجموعه‌ای است که از محمد مهدی سیار روانه‌ی بازار شد. مجموعه‌ای که نیمی از اشعار در قالب نیمایی بود و نیم دیگر غزل. بی‌خوابی عمیق سال ۱۳۸۸ در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شد و استقبال نسبتا خوبی هم از آن به عمل آمد. سیار پس از پشت سرگذاشتن بی‌خوابی عمیق با «حق‌السکوت» بار دیگر به بازار نشر آمد و اینبار تجربه‌ی موفق‌تری را پشت سر گذاشت. حضور چهل و دو غزل یکدست و متناسب مجموعه دوم سیار را به کتاب موفق و قابل تاملی تبدیل کرد و رسیدن جایزه «کتاب سال» به حق السکوت نیز صحه‌ای است بر این امر.
جدیدترین کتاب سیار هم با عنوان «رودخوانی» همزمان با نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه سال 1393 منتشر خواهد شد.

نظرات

    رضا
    پنج شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

    آقای سیار فوق العاده هستن. الحق احساسی در اشعارشون جاری هست که مثال زدنیه، از عمق وجود و اعتقادشون میجوشه. امیدوارم به بهترین نحو بتونن از تواناییشون استفاده کنن و ما هم به بهترین شکل از هنر انقلابی ایشون بهره مند بشیم. یا علی

    طرفدارحامدزمانی
    چهارشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام.واقعابه آقای سیارخداقوت میگم وخیلی ممنونم ازاشعاربی نظیرشون…
    نحن صامدون
    اللهم عجل لولیک الفرج

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...