محمد مهدی سیار: آثار اعتراضی و منتقدانه در ترانه نمی‌شنویم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶


در بیست‌ودومین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» مطرح ش

محمد مهدی سیار: آثار اعتراضی و منتقدانه در ترانه نمی‌شنویم

بیست‌ودومین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با حضور آقای محمد مهدی سیار شاعر و ترانه‌سرای کشور، شعرخوانی دیگر ترانه‌سرایان و شاعران و اجرای موسیقی توسط آقای مهدی یغمایی، برگزار شد.

راه نوا -بیست‌ودومین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با حضور آقای محمد مهدی سیار شاعر و ترانه‌سرای کشور، شعرخوانی دیگر ترانه‌سرایان و شاعران و اجرای موسیقی توسط آقای مهدی یغمایی، برگزار شد.

 محمد مهدی سیار شاعر و ترانه سرای کشور که به‌عنوان مهمان ویژه در بیست و دومین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» حضور داشت، با اشاره به انتشار آثار تازه خود، اظهار کرد: رباعی‌هایم را در مجموعه‌ای با عنوان «یادآوری» آماده چاپ دارم. این مجموعه را از بهمن ماه سال گذشته تا فروردین امسال سرودم و تلاش کردم تا در زمان نمایشگاه کتاب نیز منتشر شود، اما به دلیل عدم رضایتم از طرح جلد، این اثر در آن زمان به چاپ نرسید و پس از انجام اصلاحاتی در طرح جلد، به زودی منتشر می‌شود.

وی در معرفی کتاب نیز گفت: اثر آقای مهدی جهاندار با عنوان «عشق سوزان است» در نمایشگاه کتاب امسال چاپ شد و خیلی ذوق زده شدم. شخصیتی مانند ایشان بعد از این همه سال شاعری کتابی چاپ نکرده و معتقد بود که اگر شعری خوب باشد مردم می‌شنوند و اگر هم خوب نباشد که لزومی ندارد در قالب کتابی چاپ شود و مردم برایش پولی پرداخت کنند؛ اما پس از اصرارهای فراوان شاعران مختلف، راضی شدند که تعدادی از غزل‌ها و دیگر شعرهایشان را در مجموعه‌ای به چاپ برسانند.

 

سیار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوره طولانی همکاری با آقای میثم مطیعی گفت: مطیعی هم دانشگاهی سال اول دانشگاهم بود. اولین بار در دانشگاه امام صادق (ع)  آشنا شدیم و من دانشجوی فلسفه و ایشان دانشجوی قرآن و حدیث بودند. در همان دوران در اتاق‌های خوابگاه دانشگاه و در هیأت‌ها می‌خواند و کم‌کم در مسجد دانشگاه خواند و با توان اجرای خوبی که دارد، این فعالیت را گسترش داد.

 

وی ادامه داد: گاهی شعر مناسبی برای هیات می‌نوشتم و در اختیار میثم مطیعی قرار می‌دادم و ایشان می‌خواند و مانند هر کار دیگری به تدریج گسترش پیدا کرد و برای من هم این کار جدی‌تر شد. در سال‌های اولیه شور و شر شاعری، که تازه شعر برایم جدی شده بود، این که بخواهم بر اساس ملودی شعر بگویم برایم جایگاهی نداشت و معتقد بودم که شعر باید جوشش خود را داشته باشد و ترانه را شعر درجه ۲ و ۳ می‌دانستم؛ اما دیدم که ترانه هم مخاطب دارد و می‌توان در آن جدی شد. تا امروز شاید حدود ۵۰۰ نوحه بر اساس ملودی و موسیقی که آهنگساز برای مجلس عزاداری امام حسین (ع) پیشنهاد می‌دهد، نوشته باشم و البته این نوحه‌ها در جایی هم چاپ و منتشر نشده‌اند. خیلی از این شعرها شنیده شده و مردم دوست داشتند.

 

وی عنوان کرد: فکر ما این بود که در این تریبون اگر قرار است حرفی بزنیم، شعرمان هم باید شعر ساده و روانی باشد. شعری که قرار است در منبر خوانده شود با شعری که قرار است در کتاب و محافل ادبی آورده شود، متفاوت است.

 

سیار با بیان اینکه شعر سیاسی هم یک ژانر در ادبیات است، اظهار کرد: نخستین و آخرین کتاب شعر اعتراضی کشور، در سال ۸۸ توسط من و آقای امید مهدی‌نژاد جمع‌آوری و توسط انتشارات سپیده باوران منتشر شد. این کتاب حرف گم شده ادبیات را بیان می‌کند؛ اما متاسفانه در ترانه، آثار اعتراضی و منتقدانه نمی‌شنویم. من حرف خودم را بر اساس مطالعات و نگاهم به عدالت می‌گویم و تا جایی که بشود، می‌گویم و گفته‌ام. البته اگر تمام آثار اجتماعی، اعتراض و عدالت‌خواهانه مرا جمع کنید، ۱۰ درصد کل مجموع عمومی شعرهایم هم نمی‌شود. سعی کرده‌ام در شعر وارد فضاهای شخصی، فردی و عاشقانه و نگاه‌های فلسفی‌وار به عالم و همه چیزهای مرتبط با زندگی و تفکر شوم. همچنین در قالب‌های مختلف چون ترانه رپ تا نوحه و روضه برای مداحی شعر سروده‌ام.

 

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به اجرای موسیقی توسط مهدی یغمایی از خوانندگان مطرح کشور اشاره کرد.

 

همچنین آقایان علی مقیمی، احسان انصاری، اکبر حاجی یوسفی، علیرضا رمزی، محمد نوروزی، علی کیا، دکتر محسنی، علیرضا نور علی پور و خانم‌ها گرجی، نسرین فراهانی، پری پور سکوتی و … از شاعرانی بودند که در این جلسه به شعرخوانی پرداختند.

 

گفتنی است محفل شعر و ترانه «اتفاق ترانه» شنبه‌های اول هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود که اجرای آن برعهده آقای علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرای معاصر است.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...