فریادها در سوگ یاران
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ تیر ۱۳۹۵


نگاهی به آثار موسیقی با موضوع حادثه تروریستی 7 تیرماه

فریادها در سوگ یاران

طی چند دهه‌ی گذشته و در رابطه با موضوع شهادت آیت الله بهشتی و یارانش، قطعاتی موسیقایی توسط هنرمندان کشور تهیه، تولید و اجرا شده است که در ادامه این آثار معرفی می‌شوند.

 

 

 

۲۶۰۰۳یک: امروزهفتم تیرماه مصادف با سی و سومین سالروز شهادت آیت الله سیدمحمد بهشتی و جمعی از یارانش در انفجار تروریستی است.

 

در فاجعه هفتم تیر علاوه بر شهید ‌آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، ۷۲ نفر دیگر از جمله ۴ وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

 

امام خمینی در پیامی که به این مناسبت انتشار دادند، فرمودند «این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق، گروهی را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند.» امام تأکید کردند «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

 

دو: طی چند دهه‌ی گذشته و در رابطه با موضوع شهادت آیت الله بهشتی و یارانش، قطعاتی موسیقایی توسط هنرمندان کشور تهیه، تولید و اجرا شده است که در ادامه این آثار معرفی می شوند:

 

«محمد گلریز» خواننده مشهور و باسابقه موسقی اصیل قطعه ای با عنوان «شقایق های پرپر» را درباره شهدای هفتم تیر اجرا نموده است. شاعر این اثر حمید سبزواری است. احمدعلی راغب آهنگ این قطعه را ساخته و فریدون شهبازیان نیز آن را تنظیم نموده است.

 

محمد گلریز همچنین اثر دیگری با عنوان «در سوگ یاران» را درباره شهدای فاجعه هفت تیر اجرا نموده است. مهیار فیروز بخت سازنده این قطعه است و شعر آن نیز سروده حمید سبزواری است.

 

 

«مهرداد کاظمی» خواننده مطرح و باسابقه موسیقی اصیل و پاپ کشور قطعه «هفتاد و دو شهید» را درباره شهدای هفتم تیر ۱۳۶۰ اجرا نموده است. هادی آرزم به عنوان آهنگساز و محمد جواد محبت در جایگاه شاعر ، پدیدآورندگان این اثر بوده اند.

 

«محمد عبدالحسینی» خواننده توانمند موسیقی اصیل و کلاسیک دو اثر موسیقایی در رابطه با شهید بهشتی اجرا نموده است. قطعه «بهشتی آشیان» اثری است که با صدا و شعری از محمد عبدالحسینی اجرا شده است. فرهاد برنجان آهنگساز این قطعه می باشد.

 

«شهید بهشتی» دیگر اثر محمد عبدلحسینی است که توسط مهرداد دلنوازی آهنگسازی شده و مصطفی محدثی خراسانی شعر آن را سروده است.

 

خواننده نام آشنای پاپ، «حمید غلامعلی» قطعه ای با عنوان «بهشت آسمون» را در وصف شهدای حادثه تروریستی هفت تیر اجرا نموده است. هادی آرزم آهنگساز این اثر است و حسن عسگری نیز شعر آن را سروده است.

 

 

«هفتاد و دو آیت بهشتی» عنوان اثری است با صدای «جاوید عسگری» خواننده توانمند پاپ – کلاسیک که در رابطه با شهید بهشتی و یاران شهیدش اجرا شده است. مهرداد دلنوازی در مقام آهنگساز ، شهرام مظلومی در جایگاه تنظیم کننده و ایرج قنبری در سمت شاعر پدید آوردندگان این اثر موسیقایی بوده اند.

 

«رضا شیرازی» خواننده توانای پاپ – کلاسیک صدا و سیما اثری با عنوان «کربلایی دیگر» را در توصیف حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ اجرا نموده است. امید سیاره آهنگساز این اثر ارکسترال است و ناصر فیض نیز کلام آن را سروده است.

 

«ققنوس» عنوان اثری است به خوانندگی «امیراحسان فدایی» خواننده پاپ – سنتی موسیقی کشور که به مناسبت فاجعه هفت تیر ۶۰ اجرا شده است. بهنام خدارحمی موسیقی این اثر را ساخته و حسین کریمیان سراینده کلام آن است.

 

 

گفتنی است، تمامی قطعات موسیقی فوق در واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه اخیر تهیه ، تولید و ارائه شده اند.

 

همچنین گروه سرود «رهپویان وصال» قطعه ای با عنوان «هفت تیر» اجرا نموده که به حادثه شهادت دکتر بهشتی و یارانش اشاره می کند. شاعر این اثر مجید صلواتی فر است و ساخت موسیقی آن هم بر عهده مجید منصوری بوده است. خانه سرود انقلاب اسلامی تهیه کننده این اثر است.

 

 

 

«علیرضا بهمیاری»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...