«شهر خدا»؛ برنامه‌ای ویژه‌‌ درمورد نواهای آیینی ماه رمضان
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴


هرشب با حضور هنرمندان موسیقی نواحی برگزار می‌شود

«شهر خدا»؛ برنامه‌ای ویژه‌‌ درمورد نواهای آیینی ماه رمضان

این شب‌ها در برنامه «شهر خدا» شاهد اجرای خوانندگان موسیقی نواحی هستیم؛ هنرمندانی که هم موسیقی ماه رمضان و هم بخشی از موسیقی شادی‌بخش خطه‌شان را اجرا می‌کنند. این برنامه از سوم ماه رمضان در برج میلاد تهران آغاز شده و هر شب در بخش‌هایی از آن، موسیقی‌های ماه رمضان با حضور هنرمندان موسیقی نواحی اجرا می‌شود.

 

 

 

 

635714212424649960راه‌نوا- برنامه «شهر خدا» که ویژه‌برنامه‌ای جذاب و تماشایی است در حالی بخش ویژه نوای آیینی رمضان را هر شب با حضور هنرمندان موسیقی نواحی اجرا می‌کند که هوشنگ جاوید کارشناس این بخش از حضور هنرمندان شیعه و فارسی‌زبان از کشورهای یمن تا کلمبیا به ایران و این برنامه در شب‌های قدر خبر می‌دهد.

 

بسیاری از کارشناسان نسبت به کمرنگ شدن و فراموشی نوا و موسیقی ماه رمضان هشدار می‌دهند، این نکته طی سال‌های گذشته بارها از سوی کارشناسان مطرح و از مسئولان فرهنگی درخواست شده برای جلوگیری از این اتفاق برنامه‌ریزی کنند. ماه رمضان امسال رسانه ملی و برج میلاد تهران اقدام خوبی را در این جهت انجام داده‌اند، اقدامی که می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های خوبی برای حفظ موسیقی‌های آیینی و مقامی در آینده نزدیک منجر شود.

 

این شب‌ها در برنامه «شهر خدا» شاهد اجرای خوانندگان موسیقی نواحی هستیم؛ هنرمندانی که هم موسیقی ماه رمضان و هم بخشی از موسیقی شادی‌بخش خطه‌شان را اجرا می‌کنند. این برنامه از سوم ماه رمضان در برج میلاد تهران آغاز شده و هر شب در بخش‌هایی از آن، موسیقی‌های ماه رمضان با حضور هنرمندان موسیقی نواحی اجرا می‌شود.

 

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و کارشناس بخش رمضان‌خوانی برنامه «شهر خدا» در این باره می‌گوید: این نخستین بار است که موسیقی‌های ماه رمضان با حضور و اجرای هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه ملی پخش می‌شود.

 

او تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی‌های ما تا 23 رمضان انجام شده است و هنرمندان خوبی از نواحی مختلف ایران در این برنامه اجرا داشته‌اند. بیشتر سعی کردیم هنرمندان جوان و خوش‌صدا را به این برنامه بیاوریم تا فضایی برای معرفی آنها ایجاد شود. زیرا تاکنون بسیاری از بزرگان در برنامه‌های مختلف معرفی شده‌اند و حالا باید در صدد معرفی جوانان این عرصه هم باشیم.

 

جاوید درباره گستره رمضان‌خوانی‌ها در کشور گفت: رمضان‌خوانی در اغلب مناطق کشورمان وجود دارد و «شهر خدا» فرصت خوبی بود تا این هنرمندان گمنام که دارای هنر ارزشمندی هم هستند، سهمی در رسانه ملی داشته باشند. البته ما این اتفاق را به فال‌نیک گرفته و امیدواریم از این به بعد موسیقی استان‌ها در رسانه ملی سهم بیشتری داشته باشد.

 

برنامه ویژه شب‌های قدر

این پژوهشگر درباره اجرای موسیقی رمضان در شب‌های قدر گفت: برای شب‌های قدر هم برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌ایم. در این بخش برای مخاطبانمان یک سورپرایز داریم و شاهد حضور و اجرای هنرمندانی بین‌المللی هستیم.

 

او اظهار کرد: این هنرمندان از کشورهای یمن تا کلمبیا به ایران دعوت شده‌اند و نکته جالب درباره آنها این است که همگی شیعه هستند و می‌توانند به زبان فارسی هم صحبت کنند. این هنرمندان هم موسیقی رمضان کشور خودشان را در برج میلاد اجرا می‌کنند و از آنجا که می‌توانند به فارسی صحبت کنند، قطعاتی را هم به فارسی خواهند خواند.

 

ترویج موسیقی اصیل، متعهد و معنوی ایران در این برنامه توسط رسانه ملی اتفاقی است که محمدباقر معلم، مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما هم در گفت‌وگویی این موضوع را در میان گذاشت و از توجه بیشتر این مرکز به موسیقی اصیل نواحی خبر داد.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...