سید حسام الدین سراج
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳


سید حسام الدین سراج

اصولا موسیقی قبل از پیروزی انقلاب هم نقش زیادی در هدایت جوانان به سمت پیروزی انقلاب و حرکت آنها داشت... سرودها و تصنیف‌هایی ساخته شده که مردم هنوز هم نسبت به آن سمپاتی و علاقه دارند. به راستی دلیل اشاعه این جریان چیست؟ باید در پاسخ به این پرسش گفت که آثار تولید شده بیان درد مردم و آنچه آنها نیاز داشته و می خواستند بوده است.

.

در سال 1337 در شهر اصفهان در خانواده ای صاحب ذوق دیده به جهان گشود. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر مرحوم پدرش بود . ایشان بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر نظیر استاد جلال الدین همائی , استاد تاج اصفهانی , استاد حسن کسائی و ….. حشر و نشر داشت , به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود. در چنین محیطی جوانه های عشق و علاقه به شعر و موسیقی در جان و دل وی شکوفا شد .

سراج موسیقی را با آموختن تنبک از سیزده سالگی آغاز کرده , سپس سنتور را در اصفهان نزد استاد ساغری آموخته و برای تکمیل آن از اساتیدی چون فرامرز پایور , رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره جسته است . در زمینه آواز از تجربیات مرحوم محمود کریمی و محمدرضا شجریان استفاده کرده است .  به موازات آموزش موسیقی تحصلات خود را در رشته معماری و شهر سازی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داده و موفق به اخذ فوق لیسانس معماری شده است .

.

………………………………………………………….Seraj11

.

 در برخی از آثار که باصدای او شنیده ایم مانند (باغ ارغوان , شرح فراق , بی نشان , آئینه رو , نرگس مست , ماه نو و ….. ) آهنگسازی را نیز به عهده داشته است .

تحقیقاتی در باب زیبائی شناسی هنر و معماری و تطبیقث وجوه اشتراک هنرها دارد که بصورت رساله نهائی دانشگاهی ارائه شده و بعضا” به صورت مقاله در مجلات فرهنگی , هنری به چاپ رسیده است .

سراج از اولین خوانندگانی است که بعد از پیروزی انقلاب، به قافله موسیقی انقلاب اسلامی پیوست. او در مورد دلیل استقبال مردم از موسیقی انقلابی می گوید: «اصولا موسیقی قبل از پیروزی انقلاب هم نقش زیادی در هدایت جوانان به سمت پیروزی انقلاب و حرکت آنها داشت… البته ما بعد از انقلاب هم دیدیم که این روند ادامه یافت و در برهه های مختلفی از جمله 8 سال دفاع مقدس سرودها و تصنیف‌هایی ساخته شده که مردم هنوز هم نسبت به آن سمپاتی و علاقه دارند. به راستی دلیل اشاعه این جریان چیست؟ باید در پاسخ به این پرسش گفت که آثار تولید شده بیان درد مردم و آنچه آنها نیاز داشته و می خواستند بوده است.»

سراج در موسیقی مذهبی هم فعالیت چشمگیری داشته و آثار ماندگاری به جا گذاشته است.به نظر حسام الدین سراج: «موسیقی می‌تواند در حرکت های اجتماعی نقش بسیار مثبتی را ایفا کند. این نوع دیدگاه را می‌توان در جریان شکل گیری تحولات مذهبی نیز بررسی کرد. به عنوان نمونه واقعه کربلا و قیام حضرت سید الشهدا(ع) به عنوان یکی از نقاط عطف عرصه تحولات مذهبی مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است و ما می بینیم هر هنرمندی به فراخور حال و علاقه‌هایی که دارد اثر هنری را در این زمینه خلق می کند که در حد خودش جای آفرین دارد چراکه به اعتقاد من با خلوص نیت ساخته شده است.»

او درباره آلبوم “وداع” که خود به حضرت اباعبدالله تقدیم کرده، می گوید: «”وداع” نتیجه خاطراتی بود که در نوجوانی و جوانی از پدرم داشتم. یادم می آید در ایام محرم و صفر پدرم شعرهای عمان سامانی را برای ما می خواند و اشک می ریخت و من در همان دوران کودکی علاقه داشتم اگر روزی توانایی در زمینه موسیقی پیدا کردم، بتوانم شعرهای عمان سامانی را در قالب یک اثر موسیقایی به مخاطبان ارائه دهم.»

آثار موسیقی که تاکنون از او منتشر شده است عبارتند از :

نینوا , باغ ارغوان , وصل مستان , شمس الضحی , یاد یار , آفاق عشق ( خسرو شیرین , لیلی مجنون ) , طریقت عشق , شرح فراق , آئینه رو , دل آرا , بی نشان , نگاه آسمانی , نرگس مست , بوی بهشت , شهر آشنائی , رویای وصل , وداع , عشق و مستی , نازنین یار , ماه نو و آئینه و آه و …….

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...