خواننده باید شعرشناس خوبی باشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳


«حسام‌الدین سراج» در «هزارصدای موسیقی اصیل ایرانی»

خواننده باید شعرشناس خوبی باشد

حسام الدین سراج در این بخش پیرامون اهمیت و جایگاه شعر و آواز در موسیقی گفت: در موسیقی سنتی و بالاخص آواز، شعر اصل و اولین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد خواننده باید با اوزان شعر به خوبی آشنا باشد و در واقع باید شعر‌شناس خوبی باشد و به همه ظرایف و دقایق آن آشنائی کامل داشته باشد.

 

 

 

seraj2راه‌نوا- پنجمین برنامه هزارصدای موسیقی اصیل ایرانی در فرهنگسرای نیاوران با حضور حسام الدین سراج، عبدالجبار کاکایی و مهرنیا برگزار شد. تیتراژ این برنامه هزار صدا، تصاویری از برنامه‌های گذشته بود که با پخش آهنگ شمس الضحی ساخته محسن نفر و صدای حسام الدین سراج به نمایش در آمد.

 

همچنین در ادامه علیرضا جعفرزاده از اصفهان که در برنامه قبلی هزارصدا به عنوان بهترین خواننده دست پیدا کرده بود با گروهی متشکل از محمد نقوی (نی)، رضا رزاز (تار)، فرهاد احمدی (دف) و حسام خونیکی (تنبک) اجرای برنامه کردند.

 

این برنامه با کار‌شناسی حسام الدین سراج (کار‌شناس آواز)، مهران مهرنیا (کار‌شناس آهنگسازی و نوازندگی) و عبدالجبار کاکایی (کار‌شناس شعر و ترانه) برگزار شد.

 

حسام الدین سراج در این بخش پیرامون اهمیت و جایگاه شعر و آواز در موسیقی گفت: در موسیقی سنتی و بالاخص آواز، شعر اصل و اولین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد خواننده باید با اوزان شعر به خوبی آشنا باشد و در واقع باید شعر‌شناس خوبی باشد و به همه ظرایف و دقایق آن اشنائی کامل داشته باشد.

 

در ادامه مصطفی حسینی نیا با نوازندگی تار رضا ابراهیمی، احمد محسنی با نوازندگی تار علیرضا پاک نیا و تنبک مهدی مسیح‌زاده، گروه سل به سرپرستی و نوازندگی کمانچه سینا معتمد، سنتور کیانوش پورحسین، تنبک رضا کریمی و خوانندگی ارشیا پروین‌نژاد، گروه قاصدک به خوانندگی شریف می‌رشریفی، کمانچه امیر بهاج، بربت هومن شیرعلی و تنبک علیرضا افشار و گروهی متشکل از آواز محمد طوبایی، نوازندگی سنتور صبا سفری و تنبک سروش جمشیدی، گروههایی بودند که به ترتیب به اجرای برنامه پرداختند.

 

پس از اجراهای گروههای شرکت کننده، هاشم احمدوند با نوازندگی تار برادرش محمد و نوازندگی تنبک فرزندش به عنوان خواننده مه‌مان روی صحنه حاضر شدند قطعه آواز و تصنیفی را اجرا کردند.

 

پس از آن داوران برنامه روی صحنه حاضر شدند و نتیجه نهایی کار‌شناسی را اعلام کردند و با حضور سید عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران از نفرات بر‌تر تقدیر شد.

 

برنامه هزار صدای موسیقی با حمایت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای موسیقی ایرانی دومین و چهارمین شنبه هر ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...