رپر آهنگ غیرمجاز «سوسن‌خانم»، خواننده آهنگ‌های رپ برنامه «خندوانه»!
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴


بالاخره رپرها اجازه فعالیت رسمی دارند یا نه؟

رپر آهنگ غیرمجاز «سوسن‌خانم»، خواننده آهنگ‌های رپ برنامه «خندوانه»!


اگر «رپ» اساسا قابلیت رسمی و مجوزدار شدن را ندارد پس چطور تلویزیون بصورت پررنگ در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌هایش از موسیقی رپ استفاده می ‌کند.

 

 

 

 

21راه‌نوا- بعد از گذشت چند هفته از انتشار موزیک‌ویدئوی هسته‌ای امیر تتلو، همچنان بحث این ویدئو و کلیت ماجرای مجوز گرفتن یا نگرفتن رپرها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ است.

 

در این بین اما چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند تناقض‌های پررنگی است که سیستم فرهنگی رسمی کشور در برخورد با موسیقی زیرزمینی و به‌خصوص رپرها از خود نشان می‌دهد.

 

پیش از این در مطلبی (اینجا) بحث کردیم که رپرها در ایران در حالیکه به دلیل فرم و قالب کارشان امکان دریافت مجوز ندارند و اساسا پدیده‌ای ممنوع به حساب می‌آیند، همزمان تصاویرشان عکس جلد نشریات رسمی کشور می‌شود و با سیاستمداران عکس یادگاری می‌گیرند و درواقع به جز مجوز وزارت ارشاد، شمایل یک خواننده رسمی را دارند.

 

این تناقض اما جایی پررنگ‌تر می‌شود که ببینیم در حالیکه ظاهرا در کلیت سیستم مدیریت فرهنگی دولتی ایران «رپ» اساسا قابلیت دریافت مجوز ندارد، تلویزیون جمهوری اسلامی بصورت کاملا رسمی و پررنگ در برنامه‌های خود از اهنگ‌های رپ خوانندگان غیرمجاز استفاده می‌کند.

 

به جز بحث تیتراژهای رپ سریال‌های رضا عطاران که پیش از این بارها در رسانه‌ها در موردشان بحث شده، این روزها مردم شاهد پخش اهنگ‌هایی از برنامه پربیننده «خندوانه» هستند که اکثرشان در تقسیم‌بندی انواع موسیقی قطعا زیرمجموعه «رپ» قرار می‌گیرند و فضایی متفاوت از باقی ترانه‌های صداوسیما دارند.

 

اما نکته مهم و تامل‌برانگیز ماجرا- به جز اجازه پخش اهنگ رپ از برنامه خندوانه- این است که بدانیم سازنده و خواننده‌ی این قطعات «هومن گامنو»، رپر اهنگ غیرمجاز و البته معروف «سوسن خانم» است که همکاری‌های دیگری را نیز با گروه زیرزمینی «بروبکس» انجام داده است.

 

البته به دلیل اینکه خندوانه تیتراژ اولیه ندارد و رسما اسمی هم از این خواننده اعلام نشده است، تا امروز بحثی در مورد حضور رپر غیرمجاز اهنگ «سوسن خانم» به عنوان سازنده‌ی بسیاری از اهنگ‌ها و میان‌برنامه‌های «خندوانه» انجام نشده است، اما پررنگ شدن بحث نحوه مواجهه با پدیده رپ در رسانه‌ها فرصت مناسبی است برای اشاره به این تناقض بزرگ در سیستم رسمی فرهنگ ایران.

 

سوال اصلی اینجا این است که اگر «رپ» اساسا قابلیت رسمی و مجوزدار شدن را ندارد پس چطور تلویزیون بصورت پررنگ در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌هایش از موسیقی رپ استفاده می ‌کند و به جز این اگر بحث مجوز گرفتن خوانندگان است، باز سوال این است که «هومن گامنو»، رپر غیرمجاز، که تا امروز هیچ مجوزی از هیچ یک از نهادهای فرهنگی ایران دریافت نکرده است می‌تواند بدون هیچ نظارت و مشکلی چندین اهنگ را برای صداوسیما تولید کند؟

 

 

 

 

منبع: مجله فرهنگی هفت راه

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...