من ایران را وطن فرهنگی خود می‌دانم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴


محمد سرور رجایی:

من ایران را وطن فرهنگی خود می‌دانم

دوست داریم چهره افغان ها همانگونه که هست و بر اساس واقعیت های اجتماعی این کشور نشان داده شود؛ چرا که در بین مهاجران افغانستان هم دکتر، مهندس،شاعر، خواننده و ... و هم کارگر داریم؛ از این رو چهره افغان های مهاجر باید بر اساس واقعیت های اجتماعی نشان داده شود و سیاه نمایی نشود.

 

 

 

 

304128_675راه‌نوا- محمد سرور رجایی چهره فرهیخته افغانستانی است که این روزها پس از حضور موفق در برنامه خندوانه و گفتگو با رامبد جوان توانسته ادامه دهنده نگاه متفاوت به مهاجران افغان و کشور افغانستان باشد.

 

وی در گفتگویی در این خصوص گفت:  اتفاقی که در برنامه خندوانه افتاد چیزی است که متاسفانه طی سال های گذشته بسیار کم به آن توجه می شد، هر چه خبر در رسانه های ایران از افغانستان پخش شده، اخبار مایوس کننده بوده و همیشه چهره های درجه چندم را از افغان ها را نشان داده است.

 

وی ادامه داد: در سریال هایی که در گذشته از رسانه جمهوری اسلامی پخش می شد، همیشه شخصیت های افغان در نقش های کارگر، آبدارچی و …. بوده اند و هیچگاه نگاه به افغان ها فراتر از این نرفته است.

 

تغییر نگاه رسانه‌ها

این فعال فرهنگی ادب و زبان فارسی تصریح کرد: به لطف خدا و بر اساس کوشش فعالان فرهنگی دو کشور شاهد تغییر نگاه در رسانه های جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغان ها هستیم و نگاه واقع بینانه به افغانستان ایجاد شده است که این نگاه حتی به سایت های محلی نیز گسترش یافته است.

 

رجایی ادامه داد: دوست داریم چهره افغان ها همانگونه که هست و بر اساس واقعیت های اجتماعی این کشور نشان داده شود؛ چرا که در بین مهاجران افغانستان هم دکتر، مهندس،شاعر، خواننده و … و هم کارگر داریم؛ از این رو چهره افغان های مهاجر باید بر اساس واقعیت های اجتماعی نشان داده شود و سیاه نمایی نشود.

 

ماه عسل و خندوانه نمونه‌های موفق

وی با اشاره به برنامه خنداونه تصریح کرد: تا جایی که بنده بررسی کردم خندوانه به همت دوستان برنامه ای از آب در آمد که برخلاف بسیاری از برنامه های قبلی توانست بغض هایی فرو خورده ی مهاجران را بیان کند. پیش از این جمعیت کثیری از افغان ها از برنامه های رسانه ملی که به مهاجران پرداخته اند، راضی نبودند. اما با پخش برنامه های خندوانه و ماه عسل، کاملا نگاه ها تغییر یافته است. همان گونه که نگاه های رسانه ها هم تغییر کرده است.

 

این فعال فرهنگی ادب و زبان فارسی اظهار داشت: پیش از پخش برنامه خندوانه عده ای از مهاجران با نگرانی به پخش این برنامه نگاه می کردند؛ چرا که کمتر در رسانه ها حرف های دل مهاجران کمتر بیان شده بود، به همین دلیل آن افراد دلنگران که تصور می کردند خندوانه نیز همانگونه است، ولی با پخش برنامه آنها عقب نشینی کردند.

 

304127_477

 

نباید به خاطر نعمت امنیت و آرامشی ناسپاس باشیم

سرور رجایی با اشاره به بخشی از سخنان خود در خندوانه افزود: در آن برنامه اگر من کلمه ناسپاس را به زبان آوردم، این است که من ایران را وطن فرهنگی خود میدانم. به همین دلیل منظورم از بیان آن کلمه این بود که نباید به خاطر نعمت امنیت و آرامشی که در جمهوری اسلامی ایران است، ناسپاس باشیم. باید قدردان اقتدار ایران اسلامی در عرصه ی جهانی باشیم. نباید غر بزنیم. متاسفانه شنیدم که عده ای این مسئله را بد برداشت کردند و حتی به صفحه اینستاگرام رامبد جوان نیز حمله کردند که رامبد جوان ناگریز شده صفحه برنامه مهاجران خود را در اینستاگرام مسدود کند.

 

وی با بیان اینکه خنداونه رویکردی جدیدی نسبت به افغان ها بود، ادامه داد: برنامه خندوانه آغازی است با نگاه و رویکرد جدید در رسانه های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرانی که در حضور بیش از 30 ساله شان حتی به نوبه خود از ایران دفاع کردند. در هشت سال دفاع مقدس شرکت نمودند و جانباز و شهید نیز در این راه داده اند؛ البته نمی گویم در میان آنها آدم های بدی وجود ندارد ولی اگر نگاه کنیم میزان شهدا و جانبازان افغان نسبت به میزان جامعه مهاجرت افعان به ایران، آمار درخور توجهی است.
 
 
 
 
منبع: فردانیوز

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...