«خلوص نیت رمز ماندگاری آثار»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳


به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد محمدرضا لطفی

«خلوص نیت رمز ماندگاری آثار»

اردیبهشت ماه امسال استاد محمدرضا لطفی از چهره‌های سرشناس موسیقی و آواز ایران درگذشت. حال که در ایام چهلمین روز درگذشت وی بسر می‌بریم، تماشای کلیپی کوتاه درباره زندگی و فعالیت‌های مرحوم لطفی خالی از لطف نخواهد بود.

 محمدرضا لطفی سال 1325 در گرگان به دنیا آمد. پدر و مادرش معلم بودند در ترکمن صحرا.

در هنرستان و دانشگاه موسیقی خواند هوشنگ ابتهاج که به رادیو رفت و شد رییس برنامه گلها او هم سال 1353 راهی رادیو شد.

در سال ۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد. لطفی شنبه 18 شهریور یک روز بعد از جمعه سیاه 57 به همراه ابتهاج و چند نفر دیگر دسته جمعی از رادیو تلویزیون ملی استعفا دادند.

 

 

برادر بی قراره از ساخته های آن روزهاست

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران لطفی کانون فرهنگی هنری چاووش را با همکاری افرادی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان، برادران کامکار و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد.  به گفته اساتید موسیقی آلبوم‌های 10 گانه چاووش که متاثر از انقلاب ایران است از بهترین کارهای موسیقی ایران به حساب می آید. سپیده یا ایران ای سرای امید در اولین سالگرد پیروزی انقلاب تولید شد.

بروجردی داماد امام گفته  امام پس از شنیدن تصنیف سپیده از تلویزیون گفتند که الحق همان سرودی است که دنبالش بودیم.

محمدرضا لطفی با شروع جنگ ایران و عراق چند بار به جبهه رفت. با کاروان شهید محصول این دوران است

لطفی در مصاحبه ای گفته  اگر آثار موسیقایی آن زمان جذابیت و ماندگاری دارد برمی‌گردد به صداقت و خلوص نیتی که آن رزمندگان داشتند.‌‌ همان حال و هوا روی ما هنرمندان هم اثر می‌گذاشت و به شکل ترانه و سرود بیرون می‌آمد.

لطفی سال 64 به آمریکا رفت و 24 سال بعد به ایران برگشت و کانون شیدا را ایجاد کرد. سخنان محمدرضا شجریان بعد از فتنه سال 88 واکنش محمدرضا لطفی را در پی داشت.

لطفی در واکنش به این سخنان گفت: من حتي اگر هزار مشكل در ايران داشته باشم، ترجيح نمي‌دهم هرگز در تريبون‌هايي كه قصد اصلاح و كمك به مردم ايران را ندارند، هم‌صدا شوم. وقتي امروز رسانه‌هاي آن‌طرفي اين امكان را به يك هنرمند مي‌دهند تا بيايد در بي‌بي‌سي صحبت كند، حتماً بايد در درجه‌ی اول اپوزيسيون يا نيمچه اپوزيسيون باشد.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...