حضور بیش از ۲۰۰ شاعر در جشنواره شعر انقلاب
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵


مرتضی امیری‌اسفندقه مطرح کرد

حضور بیش از ۲۰۰ شاعر در جشنواره شعر انقلاب

هشتم دی‌ماه برترین‌های ششمین جشنواره شعر انقلاب معرفی و از 3 چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی (فرید) تقدیر خواهد شد.

 

 

۱۹۸۴۹۵۸_۷۸۸راه‌نوا- هشتم دی‌ماه برترین‌های ششمین جشنواره شعر انقلاب معرفی و از ۳ چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی (فرید) تقدیر خواهد شد.

 

مرتضی امیری‌اسفندقه دبیر علمی جشنواره ششم شعر انقلاب به همراه محمد زرویی معان اجرایی مرکز فرهنگی- هنری سوره هنر، در این نشست خبری حضور داشتند. اسفندقه محور اصلی جشنواره را براساس تعاریفی که در ۳ دهه گذشته از شعر انقلاب ارائه شده بود، تعریف کرد و گفت:‌ این دوره نیز براساس تعاریف همان ۳ دهه بنا نهاده شده است چرا که شعر انقلاب تعریف‌پذیر است اما این تعریف در این ۳ دهه اخیر رنگ عوض نکرده بلکه گسترده‌تر شده است. وی افزود: در دهه‌های نخستین با موضوع بیداری اسلامی مواجه بودیم اما الان اوضاع خاورمیانه به گونه‌ای است که موضوع شعر انقلاب را رویاروی موضع خاص قرار می‌دهد بر این اساس عدالت و انسانیت یکی از محورهای جشنواره ششم بود.

 

وی ضمن اشاره به گستره جهانی جشنواره و مدنظر قرار دادن این بعد تصریح کرد: مساله معارف دینی و آیینی تنها یک نگاه محدود به مسائل آیینی نیست، از شعر انقلاب هر آنچه در ایران به عنوان آیین اعلام شده نه تنها در ایران بلکه در کره خاکی، اگر منافاتی با اصول اصلی انسانیت و مبانی الهی نداشته باشد،‌ در این حوزه قرار می‌گیرد. تعریف انقلاب از شعر آیینی یک تعریف صرفاً مذهبی نیست بر این اساس شب یلدا جزو آیین ما است و شعر برای شب یلدا هم آیینی شمرده می‌شود؛ آیینی که در تضاد با شعر آیینی نیست. شعر انقلاب اینگونه شعر را پاس می‌دارد.

 

 حضور ۸۷۴ اثر از ۲۰۱ شرکت‌کننده
وی با ارائه آماری اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان تا امروز، ۸۷۴ اثر از ۲۰۱ شرکت‌کننده در همه بخش‌ها به دبیرخانه رسیده که شامل ۲۴۴ مجموعه شعر در همه قالب‌ها، ۵۹۹ تک اثر در همه قالب‌ها و ۳۱ اثر پژوهشی بوده است. این آثار در نهایت به صورت تفکیکی در بخش مجموعه شعر شامل ۱۴۰ اثر سنتی و ۱۰۴ اثر نیمایی در داوری‌ها لحاظ شد و در بخش تک اثر نیز ۳۲۱ شعر سنتی و ۲۷۸ شعر نیمایی توانست به مرحله نهایی داوری راه پیدا کند. در بخش پژوهش نیز ۲۵ مقاله و ۶ کتاب به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد. به گفته اسفندقه، انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره نیز در بخش شعر سنتی از میان ۱۰ تک اثر و ۵ مجموعه اثر و در بخش نیمایی از ۸ تک اثر و ۴ مجموعه اثر و در بخش پژوهش نیز از میان یک کتاب و ۳ مقاله انتخاب خواهند شد.

 

حضور مودب، بهمنی و سنگری در هیات داوران
اسامی هیأت داوران از سوی امیری اسفندقه اینگونه اعلام شد: در بخش شعر نیمایی ‌مصطفی علیپور، محمدرضا عبدالملکیان، علی‌محمد مؤدب، در بخش شعر سنتی، محمدعلی بهمنی، محمدکاظم کاظمی، محمود حبیبی کسبی و در بخش پژوهش سعید یوسف‌نیا، عبدالحمید ضیایی و محمدرضا سنگری، داوری این بخش‌ها را بر عهده داشتند.

 

 تقدیر از ۳ چهره پیشکسوت شعر انقلاب
زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی هم در سخنانی اظهار داشت: دبیر اجرایی این دوره بر عهده رئیس حوزه هنری استان فارس بود که به دلیل مشغله جشنواره به این نشست نرسید. وی ادامه داد:‌ در ۲ ماه اخیر تغییراتی در مرکز محافل رخ داد که به شکل مؤسسه فرهنگی- هنری درآمد. هر چند همه اجرای جشنواره‌ها همانگونه که بر عهده مرکز محافل بود همچنان باقی است اما مؤسسه سوره هنر همراه مرکز است و مدیریت آن بر عهده حامد رهنما است. وی پیرامون فراخوان جشنواره گفت: از ابتدای سال جاری به دلیل وجود دبیرخانه دائمی فراخوان جشنواره منتشر شد. براساس اعلام، در بخش مجموعه اثر، نفر اول تندیس به علاوه دیپلم جشنواره و ۷ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می‌کند، جایزه نفر دوم تندیس، دیپلم افتخار و ۵میلیون تومان و جایزه نفر سوم ۳ میلیون تومان است اما در بخش تک‌اثر، سنتی و نو نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و ۴ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان به همراه تندیس و دیپلم افتخار و نفر سوم در کنار تندیس و دیپلم افتخار ۲ میلیون تومان دریافت خواهد کرد،‌در بخش پژوهش کتاب تندیس به علاوه دیپلم افتخار و ۳ میلیون تومان به نفر برگزیده تخصیص می‌یابد اما در بخش مقاله نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲ میلیون، ۵/۱ میلیون و یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد و به افرادی که به جشنواره راه یافته‌اند ولی حائز رتبه نمی‌شوند ۵ میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می‌شود. وی افزود: در بخش بین‌الملل ۳ نفر برگزیده در تک‌اثر معرفی می‌شوند و ۱۵۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. زرویی با بیان اینکه این جشنواره روزهای ۷ و ۸ دی در شیراز بر پا می‌شود افتتاحیه را صبح روز هفتم با شعرخوانی شاعران پیشکسوت در کنار آرامگاه حافظ و سعدی دانست و گفت:‌ عصر همان روز شب شعر بزرگ انقلاب با حضور ۲۵ نفر از شاعران تراز اول کشور در شیراز برپا می‌شود. وی افزود:‌ روز ۸ دی‌ماه در سالن صدرای شیراز برترین‌ها معرفی و از ۳ چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی (فرید) تقدیر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: وطن امروز

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...