ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵


صبح امروز در شهر شیراز آغاز به کار کرد

ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب

ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب ازصبح روز سه‌شنبه هفتم دی ماه در شهر شیراز در حالی آغاز به کار می‌کند که در این دوره در بخش داخلی بیش از ۲۹ میلیون تومان هدیه به شاعران جوان انقلاب اهدا می‌شود.

 

 

۲۳۱۸۳۳۱راه‌نوا- جشنواره شعر انقلاب از رویش‌های ادبی حوزه هنری است که پس از سامان‌دهی به جریان داستان انقلاب اسلامی و تاسیس جشنواره‌ای به همین عنوان شکل گرفت.

 

مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در دوران مدیریت مرحوم امیر حسین فردی و با توجه به برنامه و سیاست‌گذاری حوزه هنری برای ساماندهی به جریان ادبی انقلاب اسلامی این دو جشنواره با مشارکت دفتر شعر و کارگاه قصه و رمان حوزه هنری را شکل داد که نخستین دوره جشنواره داستان انقلاب با دبیری و هدایت امیرحسین فردی و نخستین دوره جشنواره شعر انقلاب اسلامی با دبیری و همراهی کمال شفیعی شکل گرفت.

 

گونه ادبی شعر انقلاب که تشخص، هویت و گستردگی ویژه و منحصر به خود را پیدا کرده بود  و دیگر به طور مشخص  می‌توانست وجه ممیزه خود را با دیگر جریان های شعر معاصر به رخ بکشد، حوزه هنری را بر آن داشت تا جشنواره‌ای سراسری در زمینه شعر انقلاب اسلامی برگزار کند تا استعدادها و نیز رویش‌های جوان و نو در این جریان ادبی بتوانند در همایشی سالانه در کنار ارائه آثار خود به نوعی همدلی و نقشه راه در مسیر ادامه فعالیت‌های ادبی خود دست پیدا کنند.

 

این جشنواره در دوره ‌نخست خود تنها برای جوانان تا سی سال برگزار شد اما از دوره دوم به بعد این شرط حذف و تمامی گروه‌های سنی قابلیت حضور در آن را به دست آوردند.

 

این جشنواره در مدت زمان برگزاری خود سعی کرده است تا به استعدادهای جوان شعر انقلاب در فضایی رقابتی و در سال‌های اخیر فراتر از رقابت، علمی و آموزشی بپردازد و به سمت کشف افق‌های تازه محتوایی در جریان شعر انقلاب و نیز تولید آثاری متناسب با نیازهای روز انقلاب اسلامی با توجه به افق گسترده پیش روی ادبیات انقلاب اسلامی حرکت کند.

 

ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب اسلامی با چنین پیشینه‌ای از روز هفتم دی ماه در شهر شیراز برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه خود را نیز در کنار آرامگاه حافظ شیرازی، شاعر نامدار و بلند آوازه ایران و جهان برپا می‌کند.

 

دیگر برنامه قالب توجه روز نخست از این جشنواره برپایی شب شعر بزرگ انقلاب اسلامی است که با حضور شاعران مطرح کشور در تالار صدرا و سینای شیراز برگزار خواهد شد.

 

دومین روز از این جشنواره اما میزبان برگزاری نخستین دوره از محفل ادبی دیدار مهر است که در جوار حرم حضرت شاه‌چراغ برگزار خواهد شد. در این محفل ادبی شاعران جوان از دو کتاب «امین شعر انقلاب» شامل راهکارهای عملی رهبر معظم انقلاب برای گسترش و تقویت زبان فارسی که توسط محمد حسن مقیسه تدوین شده است و «سکوت سرشار از هیاهو» شامل تازه‌ترین شعرهای شاعران عرب در حوزه بیداری اسلامی با آثاری از شاعران فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، کویت، مصر و یمن و مراکش که توسط موسی بیدج و فائزه جمالی گردآوری و ترجمه شده رونمایی خواهند کرد.

 

آخرین مراسم از این جشنواره دو روزه در دوره ششم و تقدیر از برگزیدگان نیز عصر روز چهارشنبه در تالار صدرا و سینای شیراز برگزار می‌شود که طی آن از مقام ادبی سه چهره سرشناس شعر انقلاب شامل مرحوم نصرالله مردانی، سید محمود شاهرخی و قادر طهماسبی تجلیل خواهد شد.

 

امسال همچنین برای نخستین نوبت، در بخش بین‌المللی جشنواره شعر انقلاب آثاری از شاعران کشورهای لبنان، سوریه، عراق، پاکستان، کویت، آذربایجان و پاکستان نیز حضور خواهند داشت.

 

در ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب دو بخش مسابقه ملی و بین‌الملل  در دست برگزاری قرار گرفت که  در بخش ملی آثار در قالب تک اثر و مجموعه شعر در دو قالب شعر سنتی و نو و نیز بخش پژوهش در قالب مقاله و کتاب بیش از ۷۸۰ اثر رسیده به دبیرخانه داوری شد. در بخش بین‌المللی نیز آثار در قالب تک اثر رسیده از شاعران مورد بررسی قرار گرفته است.

 

موضوعات مورد توجه جشنواره در سال جاری شامل عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی و رفعت ملی، اخلاق و  معارف دین و گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی بوده است.

 

جشنواره همچنین در بخش مجموعه شعر سنتی و کهن در مجموع ۱۵ میلیون تومان، در بخش تک اثر سنتی و کهن در مجموع ۹ میلیون تومان، در بخش پژوهش در مجموع هفت و نیم میلیون تومان و در بخش بین‌المللی ۱۵۰۰ دلار جایزه اهدا می‌کند.

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...