استاد درپور معنویت هنر را درک کرده بود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۸ فروردین ۱۳۹۴


استاد درپور معنویت هنر را درک کرده بود

پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان درگذشت استاد نور محمددرپور را ضایعه ای جبران ناپذیر برای موسیقی ملی کشورمان دانست و گفت: استاد درپور معنویت هنر را درک کرده بود.

 

به گزارش راه نوا، هوشنگ جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: نورمحمد درپور از جمله هنرمندان ارزنده موسیقی نواحی کشورمان بود که بیش از 10 هزار بیت شامل قصیده، غزل و مثنوی را از حفظ بود و این موضوع یکی از خصوصیات بارز استاد درپور بود که شما امروز در کمتر هنرمند و خواننده‌ای پیدا می کنید که دارای چنین ویژگی‌هایی باشد.

وی ادامه داد: استاد درپور هنرمندی بود که در محضر بیش از 7 استاد بزرگ موسیقی نواحی درس های زیادی فرا گرفته بود و علاوه بر آشنایی با هنرهای آوازی مختلف، معنویت هنر را نیز درک کرده بود. او همیشه سعی می کرد در حوزه موسیقی به بهترین شکل ممکن اثر خود را ارائه دهد و این نکته بسیار مهم و ارزشمندی است که چنین هنرمند بزرگی آنقدر پاک و بی‌ریا کارهایی را در عرصه موسیقی ارائه دهد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: درپور در هر مجلسی که به اجرای موسیقی می پرداخت وقتی در کارش مشکلی پیش می‌آمد و به قولی اثر خراب می شد، با احترام کامل به تماشاگر اجرای خود را قطع می کرد و کار را به صورت صحیح دوباره می خواند. شما در کجای کشورمان می توانید خواننده ای را پیدا کنید که این چنین به مخاطب خود احترام بگذارد.

1625606

جاوید اضافه کرد: نورمحمد درپور راوی تمامی رپرتوارهای آوازی دوره قاجاریه و پهلوی اول بود که به نوعی تمامی این آوازها از تاریخ گذشته به وی رسیده بود. به هر صورت مقام هنری این استاد بزرگ موسیقی نواحی منطقه جنوب خراسان به قدری ارزشمند است که می توان گفت اکثر خوانندگان میانسال منطقه جنوب خراسان به نوعی شاگرد او بودند که از آن جمله می توان به استاد غلامعلی پورعطایی اشاره کرد.

این مولف موسیقی در پایان صحبتهای خود گفت: توجه به مسائل هویتی و ملی حوزه فرهنگ و هنر کشورمان موضوع بسیار مهمی است که دولتمردان ما فارغ از حاشیه ها باید به آن توجه بیشتری کنند. آنها باید بدانند موسیقی پاپ نباید دغدغه اول موسیقی کشورمان باشد. آنها باید به این موضوع توجه کنند موسیقی نواحی بخشی از توجه به هویت ملی است و اگر هنرمندی از آن دار فانی را وداع می‌کند ضایعه دردناکی است که جبران آن نیز کار سختی نیست.

پیکر استاد نورمحمد درپور روز یکشنبه 2 فروردین‌ماه 94 با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اعضای شورای اسلامی شهر تربت‌جام و هنرمندان پیشکسوت موسیقی خراسان در مزار شیخ احمد جام تشییع و در روستای یادگار زادگاه این هنرمند فقید، به خاک سپرده شد.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...