«کلمه»؛ محفلی برای شاعران، ادیبان و داستان‌نویسان افغانستانی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳


«کلمه»؛ محفلی برای شاعران، ادیبان و داستان‌نویسان افغانستانی

کانون ادبی فرهنگی کلمه توسط شاعران مهاجر افغانستانی مقیم قم در سال 1380 تأسیس شد و در زمینه شعر و داستان نویسی فعالیت می‌کند.

 

 

 

 

DSC02071 (1)راه‌نوا-  در سال 1380 خورشیدی جمعی از شاعران مقیم قم تصمیم گرفتند فعالیت‌های ادبی خود را در چارچوب یک تشکیلات ادبی نظم و سامان بدهند. بنابراین براساس یک آیین‌نامه، «کانون ادبی فرهنگی کلمه» تأسیس و نشریه‌ای را با نام «ماهنامه ادبی‌فرهنگی کلمه» منتشر کردند.

 

تاریخچه تشکیل کانون ادبی فرهنگی کلمه به دهه شصت برمی‌گردد که در آن زمان شاعران مهاجر افغانستانی مقیم شهر قم از سال‌های پایانی دهه شصت خورشیدی به برگزاری منظم نشست‌های هفتگی شعرخوانی، داستان‌خوانی و نیز نقد شعر و داستان آغاز کردند. این نشست‌ها به‌دلیل نبود حداقل امکانات، مانند مکان برگزاری نشست‌ها، به‌طور افتان‌وخیزان تا دهه 80 ادامه داشت. 

 

نشست «حلقه ماه»

 کانون ادبی‌فرهنگی کلمه در حال حاضر، افزون بر نشست‌های ادبی هفتگی که روزهای پنج‌شنبه برگزار می‌شود، هر ماه یک نشست تخصصی و ویژه شعر یا داستان با عنوان «حلقه ماه» برگزار می‌کند. این نشست‌ها به بازخوانی و نقد آثار مکتوب یکی از داستان‌نویسان یا شاعران اختصاص داده شده است. تاکنون بیش از بیست «حلقه ماه» برگزار شده است.

 

استقبال مهاجرین و فرهنگیان از همایش‌ها و شب شعرهای کانون

علاوه براین، این کانون تاکنون چندین همایش ادبی و شب شعر با عنوان‌های «پیامبر آیینه‌ها، صبح امید، تبسم صبح و تسبیح ثانیه‌ها و…» برگزار کرده که با استقبال خوب مهاجران و فرهنگیان روبه‌رو شده است.

 

تاکنون بیش از بیست مجموعه شعر و داستان اعضای کانون چاپ شده است و چندین مجموعه شعر و داستان زیر چاپ و در آستانه چاپ‌اند. افزون بر این‌ها اعضای کانون، اکثر اوقات با شرکت در همایش‌ها، میزگردها و گفت‌وگوهای ادبی بارسانه‌ها وضعیت فرهنگی و ادبی کشور افغانستان را تحلیل و بررسی می‌کنند.

 

 تاکنون شانزده شماره ماهنامه ادبی فرهنگی کلمه منتشر و سپس به علت نبود امکانات، متوقف شد. از سال 1390 خورشیدی دوباره بخش داستان، با حضور داستان‌نویسان در این کانون افزوده شده است و حضور داستان‌نویسان با برنامه‌های گوناگون آموزشی، داستان‌خوانی و نقد داستان، بسیار قابل توجه است.   

 

یکی از وی‍ژگی‌های کانون این است که بیشتر اعضای آن در رشته‌های علوم انسانی، دارای تحصیلات عالی و دانش آموخته سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

 

افزون بر آن‌چه یاد شد،  شماری از اعضای قدیمی کانون ادبی‌فرهنگی کلمه،چون«شریف سعیدی» و «بشیر رحیمی» به سوئد و کانادا مهاجرت و تعداد دیگری مانند «موحد بلخی»، «شکور نظری»، «محمود جعفری»، «سرور تقوی»، «قنبر علی تابش» و… به افغانستان بازگشته‌ و مشغول کارهای ادبی، فرهنگی و علمی هستند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...