چرا مهمترین اتفاق فرهنگی و مذهبی را با موسیقی تبلیغ نکنیم؟
با اجرای ۹ بتهوون، استاد رهبری جریان و داستانی ۴۰۰ ساله، که در آلمان اتفاق افتاده است را به ایرانیها نشان میدهد، چرا ما این کار نکنیم؟ و جریان ۱۴۰۰ سالهی خودمان را که مربوط به فرهنگمان میشود را با موسیقی تبلیغ نکنیم؟ وقتی فیلم این اثر در شبکههای اجتماعی پخش شود و یک اروپایی آن فیلم را ببیند با واقعهی عاشورا آشنا خواهد شد.
راهنوا- نصیر حیدریان، اولین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران درباره حضورش در ایران پس از ۱۸ سال گفت: آرزوی هر هنرمندی است که در کشور و خانه خودش به روی صحنه برود.
یک ایرانی همیشه ایرانی است و این حس ایرانی هیچوقت از بین نمیرود و فرهنگی است که در وجود همهی ما نهادینه شده است و با هیچچیز نمیتوان آن را عوض کرد.
وی ادامه داد: زمانی که استاد رهبری با من تماس گرفتند و از من خواستند که اپرای عاشورا را رهبری کنم با کمال میل پذیرفتم زیرا این اثر کاری است که به فرهنگ ما مربوط میشود.
عاشورا یک فرهنگ ۱۴۰۰ ساله است، فرهنگی که در وجود ما ایرانیها نهادینه شده است و این فرهنگ متأسفانه از کشور ما خارج نشده است.
حیدریان در این گفتگو عنوان کرد: با اجرای ۹ بتهوون، استاد رهبری جریان و داستانی ۴۰۰ ساله، که در آلمان اتفاق افتاده است را به ایرانیها نشان میدهد، چرا ما این کار نکنیم؟ و جریان ۱۴۰۰ سالهی خودمان را که مربوط به ایرانیها میشود را با موسیقی تبلیغ نکنیم؟
وقتی فیلم این اثر در شبکههای اجتماعی پخش شود و یک اروپایی آن فیلم را ببیند با واقعهی عاشورا آشنا خواهد شد.
وی در ادامه افزود: واقعهی عاشورا مهمترین اتفاق فرهنگی، مذهبی و ملی ما است که ما میتوانیم از طریق هنر آن را به کشورهای دیگر نشان دهیم.
وقتی یک اثر هنری اجرا شود آن اثر ابدی میشود، اپرای عاشورا وقتی اجرا شود ابدی میشود به همین خاطر راهی میشود تا موسیقی ملی ما هم در خارج از کشور اجرا شود. چرا نه؟ چرا اپرای عاشورا در اروپا اجرا نشود.
وقتی قطعه «فلوت سحرآمیز» در ایران اجرا میشود مخاطب با اتفاقی که ۳۰۰ سال پیش در اروپا رخ داده است آشنا میشوند ما با اجرای اپرای عاشورا میتوانیم مخاطب را با واقعهی عاشورا و فرهنگ عزاداری ایرانی آشنا کنیم.
۹۰ درصد اروپاییها با واقعهی عاشورا آشنا نیستند که با این اثر، جرقهی آشنایی در ذهنشان زده میشود.
حیدریان حسش را در مواجه با نوازندههای ارکستر سمفونیک تهران اینگونه ابراز کرد: اولین چیزی که باعث تعجب من بود نظم نوازندههای ارکستر بود که این اتفاق در ارکستر ۱۸ سال پیش نبود و هیچکس هم نمیتوانست اعتراض کند. الآن نظم به شکلی است که شما طبق زمانبندی که چیده شده بهراحتی تمرین میکنید.
وی افزود: سازهای زهی در ارکستر سمفونیک تهران عالی میزنند البته که ارکستر هنوز مشکلاتی دارد. بعضی سازها از قبل مشکل داشتهاند بهطور مثال سازهای بادی، اما با همین نوازندههای ساز بادی «پرنده آتشین» زدن کار هرکسی نیست. اجرای آخر ارکستر سمفونیک تهران برای من باورنکردنی بود و فکرش را هم نمیکردم.
حیدریان در ادامه عنوان کرد: بعضی از واقعیتها باید گفته شود. اگر سازهایی که نوازندههای اروپایی دارند و هرکدام قیمتشان ۵۰ تا ۱۰۰ یورو است را بدهیم دست نوازندههای ایرانی کیفیت نوازندگی آنها با اروپاییها در یک سطح میشود.
در حال حاضر ارکستر سمفونیک تهران مشکل سازی دارد. وقتی ترومبون یکی از نوازندهها را میزدم میدیدم که ساز ایراد دارد. ساز بسیار مهم است. اگر نوازندههای ارکستر سمفونیک تهران سازهایی که در ارکستر وین است را در اختیار داشته باشند میتوانند صد برابر بهتر از آنها بزنند و قطعه «پرندههای آتشین» را میتوانستیم همان موقع ضبط کنیم و برای ناکسوس ارسال کنیم. قابلیت و ظرفیت نوازندههای ارکستر در جایگاه بالایی است.
وی در انتها خاطرنشان کرد: تنها کسی که میتواند فرهنگ موسیقایی ایران را نجات دهد علی رهبری است. در تمام کتابهای الهیات کلمهای به نام ایمان است اما در قرآن ما بعد از ایمان از کار نیک صحبت شده است. از نظر من کار نیکی جز اینکه فرزندان این سرزمین را برای ایران تربیت کنیم وجود ندارد.
منبع: هنر آنلاین
نظرات