پرچم‌داران ادبیات مرثیه
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳


پنجمین شب برنامه شب شعر «بر آستان اشک»

پرچم‌داران ادبیات مرثیه

پنجمین شب برنامه شب شعر «بر آستان اشک» با حضور جمعی از شعرا و ذاکران اهل بیت علیهم‌السلام به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

 

 

 

راه‌نوا-  مراسم شب‌های شعر «بر آستان اشک» سوم آبان، در شبی که به نام نامی ابوالفضل العباس(ع) بود به کار خود پایان داد تا بار دیگر در نیمه‌ دوم محرم‌الحرام به بهانه‌ای دیگر عاشقان کهکشان هفتاد و دو ستاره را گرد هم جمع آورد.
 
 
13930804000280_PhotoL
 

شب آخر را شاعر اهل‌بیت میلاد عرفان‌پور با چهار غزل داغدار آغاز کرد و علی‌رضا قزوه در ادامه تأثیر کلمات را و تأثیر سرچشمه‌ احساس بر قدرت کلمات را دوباره یادآوری کرد. کلمات نافذ که تک‌تک نیز می‌توانند تیز و برنده باشند در کنار یکدیگر گویی تیغ‌هایی هستند که دوباره به خون‌خواهی حسین (ع) برمی‌خیزند.

 

بی‌سبب هم نیست انگار که مراسم با شعرخوانی شیوا و طغیانگر نادر بختیاری ادامه پیدا می‌کند. بختیاری نه‌تنها شعر خوب می‌سراید شعر را خوب نیز اجرا می‌کند. بله به‌واقع او شعر را نمی‌خواند بلکه اجرا می‌کند. اوج و فرودهای ناگهانی او حتماً ریشه در شور حسینی دارند.

 

 

13930804000283_PhotoL

 

 

سعید بیابانکی را نیازی به معرفی نیست. تنها کافی است شعری عاشورایی را زیر لب زمزمه کنیم تا او را بشناسیم. او شاعری ست که اشعارش را بارها و برای مدت‌ها زیر لب زمزمه کرده‌ایم و همین‌طور امیر مرزبان را نیز … همان‌طور که در میانه‌ شعرش بغض می‌کند و از شعرش خارج می‌شود و می‌گوید: وارد شدن به محرم سخت است. هوا از غروب درون خود انقلاب دارد. من درون خود انقلاب دارم. سه غزل، سه گفت‌وگوی او با بانو ام‌البنین را به خاطر می‌سپارم چراکه کلمات شعرش پر از گریه بود. پر از اشک‌هایی نه از سر دلسوزی که از سر عشق.

 

مجید تال از قم سوغات قصیده آورده و در رشادت عباس می‌خواند. شعر او حال و هوای مراسم را عوض می‌کند. شعر او یادآور شیری است که در قلب عاشوراییان می‌غریده و هنوز می‌غرد. امیرعلی سلیمانی شاعر جوان نیز حسن ختام شعرخوانی‌های «بر آستان اشک» را می‌خواند تا به همه‌ی ما یادآوری کند که نسل شاعران حسینی دائماً در حال نوزایی است.

 

13930804000286_PhotoL

 

امیرحسین مدرس نیز حضور در این جمع کوچک اما پرفروغ را از دست نداده با ذکر حقیقتی مراسم مرثیه‌خوانی خودش را آغاز می‌کند. که پرچم‌داران فرهنگ‌ساز ادبیات مرثیه همین عزیزانی هستند که اشعارشان را در این شب‌ها نذر حسین (ع) و یارانش کرده و خوانده‌اند.
 
 
 
 
منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...