نمی‌خواهم واژه‌ی «مافیا» را برای ارکستر ملی به کار ببرم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴


صحبت‌های «رضا مهدوی» درباره ورطه‌ی تکرار در ارکستر ملی:

نمی‌خواهم واژه‌ی «مافیا» را برای ارکستر ملی به کار ببرم

ارکستر ملی در آن دو سه سال ابتدایی، دوره موفقی داشت. اما آرام آرام ارکستر به ورطه تکرار افتاد و نقدهایی به آن شد. این که چرا ارکستر نامِ ملی گرفته اما سازهای غربی در آن است و این که چرا نام دیگری ندارد. همچنین این که چرا ارکستر از تمام آهنگسازان و پتانسیل کل کشور در امر آهنگسازی استفاده نمی‌کند.

 

 

 

 

44_IMG_9723راه‌نوا- برای پرداختن به زوایای مختلفِ مشکلات آهنگسازی برای ارکستر ملی و کمبود آثار در این زمینه، گفت‌وگویی با رضا مهدوی استاد دانشگاه و نوازنده سنتور انجام داده‌ایم که در ادامه می‌توانید گزیده‌ صحبت‌های مهدوی را بخوانید. 

 

ارکستر ملی در آن دو سه سال ابتدایی، دوره موفقی داشت. اما آرام آرام ارکستر به ورطه تکرار افتاد و نقدهایی به آن شد. این که چرا ارکستر نامِ ملی گرفته اما سازهای غربی در آن است و این که چرا نام دیگری ندارد. همچنین این که چرا ارکستر از تمام آهنگسازان و پتانسیل کل کشور در امر آهنگسازی استفاده نمی‌کند.

 

آثار ارکستر مهرنوازان تنظیم‌های امروزی داشت اما چنگی به دل نمی‌زد و به نوعی نمایش قدرت و تکنیک بود. ارکستر نتوانست آن حس و حال ارکستر گلها و ارکستر ملی در دو سه سال ابتدایی فعالیتش را داشته باشد.

 

به طور حتم ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک دو مقوله جدا از هم هستند و ادغام آنها به هیچ وجه کار درستی نبود. باید بیایند و پروبال ارکستر را بگیرند و از گذشتگان و پیشکسوتانی مانند استاد لشگری در کنار نسل جوان استفاده کنند. این که ارکستر را به جوانان بدهند و آنها هم بخواهند با این ارکستر کسب تجربه کنند نه برای ارکستری با نام ارکستر ملی مناسب است و نه برای جایگاه استاد فخرالدینی.

 

ارکستر باید شورایی ترکیبی از بزرگان موسیقی کشور داشته باشد تا آنچه به صحنه می‌برد نه تکراری و نه صرفِ قدرت‌نمایی نوازندگانِ جوان با تکنیک نوازندگی باشد.

 

به واسطه تجربه مدیریتی عرض می‌کنم که آهنگسازان بسیار خوبی در کل کشور داریم. اما سیستم‌های فکری وجود دارد که اجازه نمی‌دهد تمام توانایی‌ها بروز کند. این قضیه همیشه در فرهنگ ما بوده و هست؛ همیشه یک عده در همه جا هستند و مانع از اندیشه‌های نو می‌شوند.

 

رهبرِ محترمِ ارکستر ملی، جناب فخرالدینی بارها گفته است که از پتانسیل آهنگسازان جوان استفاده می‌کند و حتی از خوانندگان جوان خواسته که بیایند و برای حضور در ارکستر تست بدهند. منتها همه این‌ها را باید در عمل دید و حرف را به عمل تبدیل کرد.

 

تا زمانی که دیدگاه و فکرمان پر کردنِ تالار وحدت برای یک یا دو شب است دچار یک اشتباه راهبردی هستیم. برخی از افراد موج سوارند و دور رهبر ارکستر و مسئولان ارشاد را می‌گیرند و خودشان در همه جا ورود می‌کنند. دانشگاه و بسیاری جاهای دیگر را در قبضه دارند. در دوره‌ای اجازه نمی‌دادند، نخبگان موسیقی وارد صداوسیما شوند و آثارشان در آنجا پخش شود. هر نخبه‌ای که اثری به صداوسیما می‌داد، شورایی آنجا بود و اثر را رد می‌کرد.

 

IMAGE634223076554843750

 

این که ما آهنگساز نداریم که ملودی بدهد کاملا اشتباه است. برای مثال استاد احمد پژمان که همه دنیا قبولش دارند و هنوز در 80 سالگی چهره‌ای چندوجهی‌است. در عرصه پاپ، بین‌الملل، موسیقی سنتی و موسیقی فیلم توانایی‌های بالایی دارد. اگر اراده کنند و از ایشان بخواهند به طور حتم ملودی‌های زیبایی به ارکستر می‌دهد.

 

در همان مراسم گرامیداشت فخرالدینی، اگر دقت کرده باشید، احمد پژمان در ردیف‌های آخر سالن نشسته بود. در حالی که برخی از کسانی که در ردیف نخست نشسته بودند، جایشان آنجا نبود. بحث آقای فخرالدینی نیست، ایشان همه کاره ارکستر نیست. تنها یک بخش از ارکستر مدیر هنری است. سیاست‌گذاری‌هایی آنجا هست که احمد پژمان آنها را نمی‌پسندد و تمایل ندارد که حضور داشته باشد و استفاده ابزاری از او شود.

 

اگر آقای روحانی اراده نمی‌کرد و از یک ردیف خارج از برنامه 10 میلیارد تومان به ارکسترها کمک نمی‌کرد، هرگز شاهد بازگشایی ارکسترها نبودیم. در حال حاضر 4 میلیارد تومان از این 10 میلیارد وصول شده است. این بودجه ارشاد نیست و از بخش اختیارات ریاست جمهوری اختصاص داده شده است. تاریخ ایران این پول سابقه نداشته است. 10 میلیارد تومان پول زیادی است.

 

در حال حاضر یک سری جوان دور ارکستر ملی را گرفته‌اند و فخرالدینی هم نمی‌داند چه بلایی دارد سرش می‌آید، شعار جوانگرایی می‌دهد اما ارکستر ملی برای این جوانان محل آزمون خطا است. اثری که در حال حاضر از ارکستر «مهرنوازان» به صورت تصویری منتشر شده است، به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

 

ایشان مصاحبه کرده که خوانندگان بیایند و امتحان بدهند. سخن خوبی است اما آیا عزمی برای آزمون گرفتن و حضور چهره‌های جدید هست؟ نمی‌خواهم واژه «مافیا» را به کار بگیرم اما نمی‌شود که همیشه یک عده محدود حضور داشته باشند.

 

همه این‌ها نشان می‌دهد که موسیقی در سال‌های بعد از انقلاب هیچ راهبردی نداشته است. ما نه موسیقی انقلابی، نه موسیقی دفاع مقدس و نه موسیقی سرودِ مدارس را نتوانستیم حفظ کنیم. بزرگان عرصه موسیقی و آهنگسازی به عمد آثارشان را در اختیار ارکستر قرار نمی‌دهند. آنان می‌دانند که اگر آثارشان را به ارکستر بدهند، کسانِ دیگری با آثار آنان مطرح می‌شوند. به این بزرگان باید احترام گذاشت و از آنان به طور رسمی دعوت کرد. تعارف و تعریف را باید کنار گذاشت.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...