نمایش «اُراتُریو عدالت»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳


اجرای تئاتری - موسیقیایی از نهج‌البلاغه

نمایش «اُراتُریو عدالت»

بابک مهری از اجرای نمایش «اُراتُریو عدالت» از 4 آبان ماه در تالار وحدت خبر داد و عنوان کرد در این اثر نمایشی قدرت کلام امیرالمومنین (ع) بدون هیچ تغییری از کتاب نهج البلاغه منعکس شده است.

 

 

 

IMG15312608راه‌نوا- بابک مهری طراح و کارگردان نمایش «اُراتُریو عدالت» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «اُراتُریو عدالت» نمایشی است با ترکیب گفتار و موسیقی که کلام امیرالمومنین(ع) را بدون هیچ تغییراتی به مخاطب ارائه می‌دهد.

وی افزود: برای اجرای این اثر ترجمه‌های مختلف از کلام حضرت علی (ع) در نهج البلاغه را معیار قرار دادم و برای تنظیم متن تنها یک سری حروف اضافه و ربط را که ممکن بود قدرت کلام امیرالمومنین را کم کند، حذف کردم.

 

مهری با تاکید بر اینکه نمایشنامه «اُراتُریو عدالت» چیزی غیر از کلام امیر المومنین (ع) نیست، بیان کرد: این متن در فضای موسیقی فاخر و کلاسیک روایت می شود. کلام حضرت علی (ع) در این اجرا با یک سری تک گویی، حرکات بدن و فرم منطبق است اما با همه این اوصاف این نمایش شبیه مراسم های مرسوم عزاداری نیست و اثری کاملا تئاتری و موسیقایی محسوب می شود.

 

این کارگردان تئاتر یادآور شد: معتقدم که قدرت کلمات در فضایی غمگین و عزادارای کم رنگ شده و در بیشتر مواقع فراموش می شود بنابراین ما نیز سعی کردیم فحوای کلام امیرالمومنین(ع) را به شیوه نمایشی روی صحنه بیاوریم تا مخاطب کلام را همانطور که هست، بشنود و آن را درک کند. هدف دیگر ما از اجرای این اثر نمایشی معرفی دیدگاه و اندیشه امام اول شیعیان به جهانیان است. قرار است به مردم دنیا نشان دهیم تصویری که از شیعیان در مجامع جهانی به نمایش گذاشته شده، غلط است.

 

مهری درباره چگونگی خوانش کلام امیرالمومنین (ع) روی صحنه گفت: در این نمایش کلام حضرت علی(ع) توسط گروه کر و هماهنگ با راوی نمایش که اصغر همت نقشش را بر عهده دارد، خوانده می شود. موسیقی کلاسیک نیز این کرخوانی را همراهی می کند.

 

سرپرست گروه تئاتر «آو» در پایان صحبتهایش ابراز کرد: هدف اصلی از اجرای «اُراتُریو عدالت» نمایش قدرت کلام امیرالمومنین(ع) و ایجاد کردن بستری مناسب برای نمایش جملات اندیشمندانه ای که امام علی (ع) بیان کرده اند، است.

 

نمایش «اُراتُریو عدالت» با طراحی و کارگردانی بابک مهری و بازی اصغر همت و برزو ارجمند، 4 تا 10 آبان، از ساعت 21 در تالار وحدت به اجرا در می‌آید. در این اثر که نام «اُراتُریو عدالت» بر خود گرفته، موسیقی کلاسیک بر کلام امیر المومنین همراه شده است.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...