می گن فرشته روزه شو با گریه افطار می کنه
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۳


بررسی تیتراژهای تلویزیونی ماه مبارک رمضان ؛

می گن فرشته روزه شو با گریه افطار می کنه

علیرضا بهمیاری
آواها و نواهای ماه ضیافت الهی ، یکی از نشانه های بارز این ماه است. علاوه بر قرائت قرآن و دعاها و نیایش هایی که در این ماه توسط مومنان روزه دار زمزمه می شود ، برخی آواها و نواها نیز وجود دارند که در طی یک ماه ویژه و معنوی سال ، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

آواها و نواهای ماه ضیافت الهی ، یکی از نشانه های بارز این ماه است. علاوه بر قرائت قرآن و دعاها و نیایش هایی که در این ماه توسط مومنان روزه دار زمزمه می شود ، برخی آواها و نواها نیز وجود دارند که در طی یک ماه ویژه و معنوی سال ، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معمولا سازمان صدا و سیما برنامه هایی ویژه ماه میهمانی خداوند را تدارک می بیند و به روی آنتن ارسال می کند ؛ از برنامه های ویژه سحرگاهان تا ویژه برنامه های افطار که رسم همیشگی ماه مبارک رمضان رادیو و تلویزیون است و این چنین مردم مومن روزه دار از طریق این رسانه از زمان دقیق وقت سحر و افطار آگاه می شوند.

 

 

سریال ها و ویژه برنامه های ماه رمضان از دیگر تدارک هایی است که رسانه ملی در این ماه محبوب می بیند. از سال 1372 تلویزیون تصمیم گرفت سریال هایی ویژه ماه مبارک رمضان تهیه ، تولید و پخش نماید. بر این اساس از سال 1372 تا 1379 تعداد 7 سریال ویژه ماه مبارک رمضان پخش گردید و البته سریال هایی هم در گروه کودک و نوجوان به این مناسبت به روی آنتن رفت.

اما از سال 1380 موج تازه ای از پخش سریال های ویژه ماه مبارک رمضان پدید آمد . از آن سال تا کنون معمولا شبکه های اصلی سیما دارای سریال هایی ویژه این ماه هستند و مخاطبان هم به تماشای چنین سریال هایی عادت کرده اند. این سریال ها در سال های مختلف و در شبکه های گوناگون دارای قوت و ضعف هایی بوده است و فقط برخی مجموعه ها مورد توجه مردم قرار گرفتند. اکثر این سریال ها طی سالیان اخیر از تیتراژهایی با کلام در ابتدا و یا انتها و بعضا قطعاتی موسیقایی در متن خود نیز بهره بردند و این چنین بود که علاوه بر رقابت بین شبکه ها برای پخش سریال ها ، یک رقابت بین خواننده ها جهت اجرای تیتراژ این سریال ها نیز بوجود آمد. اکنون اغلب این سریال ها دارای قطعات با کلام در تیتراژهای خود هستند و این چنین سعی در جلب نظر مخاطبان را دارند.

 

 

اما علاوه بر پخش مجموعه ها ، هر سال به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان ، ویژه برنامه هایی نیز از شبکه های مختلف سیما پخش می گردد. از نیمه های دهه 70 خورشیدی به تدریج ویژه برنامه های مفرح هم به جمع برنامه های ماه رمضان پیوستند و کم کم این ویژه برنامه ها هم دارای تیتراژهایی با کلام در آغاز یا انتهای خود شدند.

چند سالی است معمولا شبکه های اصلی سیما حداقل یک ویژه برنامه که در اغلب موارد هم گفت و گو محور هستند در ماه مبارک رمضان پخش می کنند و اکثرا هم این ویژه برنامه دارای تیتراژ با کلام هستند. حتی شبکه های استانی هم این رویه را در پیش گرفته اند و ویژه برنامه های این شبکه ها هم بعضا از وجود یک قطعه موسیقی با کلام برخوردارند.

گفتنی است ، تیتراژهای ماه رمضان سیما دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه ضمن اشاره به شاخص ترین آثار به سایر موارد نیز می پردازیم:

 

1372 تا 1379؛ سریال هایی معدود و چند تیتراژ با کلام

 

45مجموعه های تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان از سال 1372 و با سریال “همسایه ها” ساخته حسن فتحی آغاز شد. گفتنی است ، طی سال های 1372 تا 1379 برخی سریال های این ماه دارای تیتراژهایی با کلام بودند که از جمله خواننده های این مجموعه ها می توان به بیژن خاوری ، حمید غلامعلی و حمید طالب نظری اشاره کرد.

 

 

از 1380 تا امروز؛ افزایش تیتراژهای با کلام سریال های ماه رمضان

 

از سال 1380 تا به امروز هر سال در ماه مبارک رمضان مجموعه هایی ویژه به روی آنتن می روند و اغلب این آثار دارای تیتراژهایی باکلام هستند.

از 1384 تا به  امروز ؛ ویژه برنامه های ماه رمضان سیما ترانه دار می شوند.

از سال 1384 و با ویژه برنامه “جزر و مد” که از طریق شبکه سه سیما پخش شد ، ویژه برنامه های شبکه های اصلی سیما نیز دارای قطعات موسیقی با کلام در ابتدا ، انتها و بعضا در متن خود می شدند و در حال حاضر هم بر تعداد چنین برنامه هایی افزوده شده است و هم تعداد قطعات با کلام موسیقی رو به فزونی گرفته است. حتی به تبعیت از شبکه های سراسری ، اکنون برخی از ویژه برنامه های ماه رمضانی شبکه های استانی هم دارای تیتراژ با کلام هستند.

 

 

آغاز شهرت مجید اخشابی با اجرای «گمگشته»

gv1af0dn-1370202719در سال 1380 سریال “گمگشته” به کارگردانی رامبد جوان از طریق شبکه سه سیما پخش شد. تیتراژ پایانی این سریال توسط “مجید اخشابی” ، خواننده جوان پاپ آن روزهای صدا و سیما اجرا گردید. ملودی این قطعه ساخته مجید اخشابی بود و مجید رضازاده تنظیم اثر را بر عهده داشت. ترانه این قطعه توسط علی معلم سروده شده بود.

مجید اخشابی اگر چه تا آن روز ، قطعاتی را در مقام خواننده اجرا کرده بود و دو اثر بهار آمد و عهد آدینه با صدای وی با اقبال نسبی نیز مواجه شده بودند ولی عموم مردم با اجرای تیتراژ انتهایی مجموعه گمگشته وی را شناختند و همین اقبال عمومی موجب شد تا این خواننده در سال های بعد تا به امروز با اجرای تیتراژهای متعدد تلویزیونی به عنوان رکورددار این عرصه محسوب گردد و به عنوان خواننده ای معروف و محبوب جای خود را بین مخاطبان باز نماید.

قطعه گمگشته از ترانه ای قابل تامل و تاثیرگذار برخوردار بود. کلام ، مضمونی درباره حضرت قائم (عج) داشت و البته با موضوع ماه رمضان نیز مرتبط بود. در واقع ترانه سرای مشهور و توانمند این اثر، ترانه ای سروده که هم به مضمون سریال مرتبط باشد ، هم به ماه مبارک رمضان اشاره نماید ، هم به شهادت حضرت علی (ع) می پردازد و هم انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) در آن تصریح شده است که چنین کاری فقط از شاعر بزرگی چون استاد معلم بر می آید و خروجی این کلام موجب می شود ذهن مخاطب را درگیر سازد و مخاطب مصرع به مصرع به تامل در کلام بپردازد.

همچنین ملودی روان و مناسبی برای این قطعه ساخته شده بود و تنظیم نیز از همان آغاز و اورتور خود نظر مخاطب را به خوبی به سوی خود جلب می کرد. اجرای مناسب خواننده هم در همراهی با سایر ارکان موجب شد تا یکی از شاخص ترین تیتراژهای تاریخ تلویزیون خلق شود. هنوز هم پس از گذشت 13 سال گمگشته محبوب ترین قطعه ویژه ماه مبارک رمضان است و به محض پخش این اثر، ذهن مخاطب به سوی ماه مبارک رمضان معطوف می شود.

 

متن ترانه گمگشته:

 

اون که می‌آد اگه بگم ، یک گل سرخ بهار می‌شی

یه قطره خون رو آینه ، یه چشمه انتظار می‌شی

یه قطره خون رو آینه است ، یه چشم سرخ انتظار

یه روز دوباره سبز می شه ، وقتی که برگرده بهار

 

 

هر کی با آینه روبه‌روس ، رو هست و نیست پل می‌زنه

یه چشم سرخ آتشین ، توی چشاش زل می‌زنه

می‌گن فرشته روزه ‌شو ، با گریه افطار می‌کنه

فرشته می‌دونه که نور، ظلمتو بیدار می‌کنه

 

 

برق یه تیغ، اشک دریغ، رعد صدای مرتضا

«رَستم از این بند و بلا»!، علی رضا شد به قضا
آی غنچه‌های گل سرخ! از نسیم وزون بگین

بوی خدا تو کوچه‌هاست سحر شده، اذون بگین

 

 

ما گم شدیم باید بیاد اونی که چشم ما می‌شه

نماز حاجت بخونین حاجتتون روا می‌شه

***

 

مجید اخشابی” پس از توفیق در اجرای گمگشته در ماه رمضان سال 1381 در دو سریال به خوانندگی پرداخت. سریال “همراز” یکی از این مجموعه ها بود که وی شعری از علی معلم را با مضمونی مرتبط با سریال با ملودی و تنظیمی از خود اجرا نمود.

همچنین سریال “عروج” دیگر سریالی بود که مجید اخشابی به عنوان خواننده ، ملودی ساز و تنظیم کننده تیتراژ آن حضور داشت. ترانه این مجموعه نیز سروده علی معلم بود؛ ترانه ای اجتماعی و قابل تامل که در پیوند با موضوع سریال بود ؛ ترانه این چنین آغاز می شد:

«یکی می گه او منفی ست ، یکی می گه عین قصره / مردی خونشو فروخته ، تیتر روزنامه ی عصره»

این قطعه اجتماعی “تیتر روزنامه” نام داشت و کاملا مرتبط با مضمون سریال بود و در مجموع یکی از ترانه های خوب استاد معلم بود که اخشابی نیز موسیقی و اجرای مناسبی از آن را ارائه داد.

در ماه مبارک رمضان سال 1383 نیز چند مجموعه تلویزیونی ویژه این ماه به روی آنتن رفت. سریال “خانه به دوش” به کارگردانی رضا عطاران یکی از این مجموعه ها بود. تیتراژ پایانی این سریال توسط “مجید اخشابی” اجرا گردید. ساخت ملودی و تنظیم قطعه بر عهده اخشابی بود و ترانه هم سروده علی معلم بود. این قطعه با ترانه ای مرتبط با مضمون سریال نوشته شده بود. ترانه ای چند لایه ، منسجم ، دشوار و با موسیقی قابل اعتنا و همچنین اجرا خوب خواننده ، این اثر را به عنوان یکی از شاخص ترین آثار خواننده مبدل ساخت.

 

 

 

بخشی از متن ترانه خانه به دوش :

 

خرمن نکشته هامون ، چشمه نگو آتش فشونه / بشماریم نداشته هامون ، هزار هزارتا کهکشونه
آرزو دریای شوره ، دریای شور زندونه ماهه / ماهیا تشنه ترینن ، روی لباشون آهه و آهه

 

رضا عطاران در سال 1384 این بار سریال “متهم گریخت” را برای ماه مبارک رمضان ساخت. تیتراژ پایانی این سریال با صدای “مجید اخشابی” اجرا شد. تنظیم کننده این قطعه علیرضا افکاری بود که بر مبنای ملودی هندی ساخته شده بود. ترانه این قطعه سروده علی معلم بود که مانند گذشته کلامی قابل تامل ، چند لایه و کاملا دشوار برای مخاطب عام همراه شد. این تیتراژ با مضمونی درباره موضوع سریال سروده شده بود و جزو کارهای شاخص اخشابی به شمار می رود.

 

 

 

بخشی از متن ترانه متهم گریخت:

 

تندی مکن با کاروان / محمل بدار ای ساربان / بمان ای یار من
ای افسون ماندن شرار داغ من باش / ازسودای بیژن بهار باغ من باش
برخوان من ز اخوان من / گرگان شکسته سکان من
ای جان عاشق به چنگ مهوشان تو / شکسته سبو به سنگ می کشان تو/ به چنگ چاوشان تو نشان تو …..

 

 

مجید اخشابی که با موفقیت در اجرای تیتراژها به خواننده ثابت ماه رمضان تبدیل شده بود در سال 1386 تیتراژ آغازین سریال “یک وجب خاک” محصول شبکه سه را با ترانه ای سروده عبدالجبار کاکایی اجرا نمود. این خواننده پاپ در سال 1387 تیتراژ ویژه برنامه “ماه محبوب” از شبکه سه را اجرا نمود. موسیقی اثر ساخته اخشابی بود و ترانه هم توسط مونا برزویی سروده شد. اخشابی همچنین چند سال پیش تیتراژ برنامه “جشن رمضان” را نیز اجرا نمود.

 

***

 

از سحر مست تو تا دم افطارم

 

فریدونشبکه یک سیما ویژه برنامه ای با عنوان “نان و ماه” را در ماه مبارک رمضان سال 1389 تولید و پخش کرد. در این برنامه 4 قطعه موسیقی پخش گردید که قطعه “رویا” با صدای “فریدون آسرایی” توانست به عنوان اثری موفق نظر مخاطبان را به سوی خود جلب نماید.

ملودی این اثر توسط فریدون آسرایی ساخته شد و پاشا یثربی آن را تنظیم نمود. ترانه هم سروده محمد صالح علا بود. این قطعه مضمونی درباره ماه مبارک رمضان داشت و مانند سایر آثار ترانه سرا به شیوه ای لطیف و نرم به موضوع نگریسته شده بود. این قطعه با موسیقی ای که در فضای ملایم و احساسی جریان داشت با اجرای قابل اعتنایی از طرف خواننده همراه شد.

 

متن ترانه رویا:

 

توی دستم جنگل ، توی دستم دریا / ماه میاد تو خوابم ، خرده ریزه رویا

 

تو یه دستم سایه ، تو یه دستم آفتاب / می چکه در ایوان ، چکه چکه مهتاب

 

از بلندی از سقف ، می زند با من حرف / میهمان من گل ، سیب سرخی در ظرف

 

ماه میاد تو خوابم ، می کنه بیدارم / از سحر مست تو ، تا دم افطارم

 

***

 

من از عشق بارون به دریا زدم

 

Cover-gpi-zc1در سال 1390 ویژه برنامه شبکه یک سیما برای لحظه های قبل از افطار “شهر باران” نام گرفت. خواننده تیتراژ این برنامه “محمد علی زاده” بود و ملودی این قطعه توسط بهنام کریمی ساخته شد و بهروز صفاریان به تنظیم اثر پرداخت. سرودن ترانه هم برعهده مجید صالحی بود.

این قطعه به تدریج نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کرد و از سال 90 علاوه بر این برنامه در سایر برنامه ها هم شنیده شد و در برخی دیگر از برنامه های ماه رمضان شبکه های استانی به عنوان تیتراژ مورد استفاده قرار گرفت. ملودی روان در کنار تنظیم قابل اعتنا و اجرای احساسی و خوب خواننده در همراهی با کلامی که کاملا مرتبط با ماه رمضان بود موجب خلق یکی از مشهورترین ترانه های ماه رمضان شد.

 

متن ترانه شهر باران:

 

منم مثل تو مات این قصه ام / تو هم مثل من امشبو دعوتی

 

درست تو همین ساعت و ثانیه / سزاوار زیباترین رحمتی

 

تو این حس و حال عجیب و غریب / دوتا بال می خوای که رو شونته

 

تو از هر مسیری بری می رسی / تو از هر دری بگذری خونته

 

از این سفره ها معجزه دور نیست / ببین دست دنیا تودست منه

 

دعا می کنم تا اجابت بشه  / دعا می کنم چون دلم روشنه

 

من از عشق بارون به دریا زدم / به بارون و به آسمون دعوتی

 

چه مهمونی یه با شکوهی شده / تو این لحظه هایی که هم صحبتیم

 

***

 

 

 

یادآور می شود، طی این سال ها محمد علی زاده یکی از پرکارترین خواننده های تیتراژهای ماه مبارک رمضان سیما بوده است. وی از سال 84 با اجرای تیتراژ برنامه “جزر و مد” وارد این عرصه شد و سال بعد هم خواننده تیتراژ این ویژه برنامه بود.

علی زاده در سال 89 خوانندگی تیتراژ برنامه “ماه عسل” شبکه سه سیما را بر عهده گرفت. قطعه ای با عنوان عجیب “خدا باهام بهم زده ” که در مجموع اثر قابل قبولی بود.

در رمضان 91 برنامه “جشن رمضان” شبکه تهران “محمد علی زاده” را به عنوان خواننده تیتراژ انتخاب نمود. این قطعه درنهایت نتوانست موفقیتی برای خواننده آن کسب نماید.

شبکه سه در ماه مبارک رمضان سال 92 ویژه برنامه ای با عنوان “بر آستان جانان” را روی آنتن فرستاد. تیتراژ اول “حس آرامش” نام داشت و خوانندگی و ساخت ملودی آن بر عهده محمد علی زاده بود. تیتراژ آخر جشن رمضان هم با عنوان “با این که تنهایی” به خوانندگی  “محمد علی زاده”  ، ملودی سازی مهرداد نصرتی ، تنظیمی از شهاب اکبری و ترانه ای سروده حسین غیاثی اجرا شد. قطعه اسلوی الکترونیک با حضور پررنگ ساز بوزوکی که در مجموع اثر قابل قبولی بود.

یادآور می شود ، محمد علی زاده علاوه بر این دو تیتراژ ، تیتراژ سریال “خروس” را در سال 92 با عنوان “هواتو کردم” اجرا نمود تا تنها خواننده ای باشد که در یک سال در سه شبکه به خوانندگی تیتراژهای ماه رمضان بپردازد. این خواننده پاپ امسال نیز تیتراژ برنامه “جشن رمضان” که از طریق شبکه تهران پخش می شود را اجرا نموده است که در مجموع اثر ناموفقی است.

 

***

 

وقتی هفتاد سال عبادت ، یک شب به باد می رود!

 

 

احسان-خواجه-امیری-4یکی از خواننده هایی که با اجرای تیتراژهای سریال های ماه مبارک رمضان به مردم معرفی شد و توانست به تدریج از این طریق به شهرت برسد ، “احسان خواجه امیری” است. وی برای اولین بار در سال 1384 تیتراژ مجموعه “برای آخرین بار” را اجرا نمود. ترانه این اثر سروده افشین یداللهی بود و موسیقی آن ساخته احسان خواجه امیری بود. این ترانه مورد اقبال نسبی مخاطبان قرار گرفت و خواننده آلبومش را بر مبنای همین قطعه ، برای اولین بار نام نهاد. مضمون کلام درباره خداوند بود و این ترانه با «وقتی دوری تنهایم نزدیکه» در ذهن مخاطبان ثبت شد.

سریال “زیرزمین” یکی از مجموعه های ویژه ماه مبارک رمضان سال 1385 بود که تیتراژ آن به تیم موفق سال گذشته یعنی احسان خواجه امیری و افشین یداللهی سپرده شد.

در ماه مبارک رمضان سال 1386 نیز چندین سریال به روی آنتن رفت و هر یک دارای تیتراژهایی با کلام بودند. مشهورترین سریال این سال “میوه ممنوعه” ساخته حسن فتحی بود که با اجرای “احسان خواجه امیری” همراه شد. ترانه این قطعه سروده افشین یداللهی بود و موسیقی آن نیز ساخته خود خواننده بود. ترانه دارای مضمونی مشابه موضوع سریال داشت و از خطای فردی مسن می گفت که یک عمر در راه خداوند حرکت کرده بود ولی اکنون دچار لغزش شده بود. این قطعه در مجموع جزو تیتراژهای موفق خواننده محسوب می شود و یکی از شاخص ترین تیتراژهای سریال های ماه رمضان به شمار می رود.

 

متن ترانه میوه ممنوعه:

 

می‌شه خدا رو حس کرد تو لحظه‌های ساده/ تو اضطراب ِ عشق ‌وگناه ِ بی‌اراده

 

بی عشق عمر ِ آدم بی اعتقاد می ره/ هفتاد سال عبادت یک شب به باد می ره

 

وقتی که عشق آخر تصمیمش‌و بگیره/ کاری نداره زوده یا حتی خیلی دیره

 

ترسیده بودم از عشق ، عاشق‌تر از همیشه/ هر چی محال می شد ، با عشق داره می شه

 

عاشق نباشه آدم ، حتی خدا غریبه ست / از لحظه های حوا ، حوا می مونه و بس

 

نترس اگه دل تو، از خواب کهنه پاشه / شاید خدا قصه تو ، از نو نوشته باشه

 

احسان خواجه امیری” پس از موفقیت در اجرای تیتراژهای مجموعه های ماه رمضان ، برای چهارمین بار در سال 1387خواننده یک سریال ماه رمضانی شد. “مثل هیچکس” عنوان این سریال بود که با ترانه ای سروده افشین یداللهی همراه بود. ترانه این قطعه واگویه ای با خداوند بود.

 

 

بخشی از متن ترانه مثل هیچکس :

 

همه دنیا بخواد و تو بگی نه ، نخواد و تو بگی آره تمومه / همین که اول و آخر تو هستی ، به محتاج تو محتاجی حرومه

 

تو همیشه هستی اما ، این منم که از تو دورم / من که بی خورشید چشمات مثلِ ماه سوت و کورم

 

نمی خوام وقتی تو هستی ، آدم آدمکا شم / چرا عادتم تو باشی ، می خوام عاشق تو باشم …

 

 

“احسان خواجه امیری” در این سال 89 باز هم یک تیتراژ را اجرا کرد. سریال “در مسیر زاینده رود” با ملودی ساخته خواجه امیری و تنظیم میثم مروستی با ترانه ای سروده افشین یداللهی همراه شد. این سریال که ساخته حسن فتحی بود در مجموع تیتراز قابل اعتنایی داشت و نقطه قوت اصلی آن ، ترانه سروده شده بود.

 

 

بخشی از متن این ترانه :

 

دلم با هر تپش با هر شکستن تا نمی فهمه / که هر اندازه خوبه عشق همون اندازه بی رحمه

 

چه راه هایی رفتم تا که بفهمم جز تو راهی نیست / خلاصم کن از عشقهایی که گاهی هست و گاهی نیست

 

گفتنی است ، خواجه امیری در رمضان 92 تیتراژ سریال “مادرانه” را اجرا نمود.

 

 

***

 

وقتی قطعه دو صدایی حامد زمانی و عبدالرضا هلالی محبوب ترین شد

 

n00149412-bبرخی دیگر از تیتراژهای رمضانی با مضامینی همچون واگویه با خداوند و ائمه اطهار اجرا شده است.

در ماه مبارک رمضان سال 1392 ویژه برنامه “شهر باران” که از طریق شبکه یک سیما پخش شد دارای چندین قطعه موسیقی بود که دو قطعه آن آثار شاخص بودند. یکی از این قطعات “نقاره خونه” نام داشت که به امام رضا (ع) مشهور شد. این اثر به صورت مشترک توسط “حامد زمانی” و “عبدالرضا هلالی” اجرا گردید.

ملودی ساز این قطعه حامد زمانی بود و نیما نورمحمدی هم آن را تنظیم نمود. در ضمن ترانه آن به صورت مشترک توسط حامد زمانی و پیمان طالبی سروده شده بود. این قطعه راس ساعت 20 از این برنامه پخش می شد. تلفیقی از مداحی آرام و کنترل شده در کنار اجرایی پاپ که در نوع خود جالب توجه بود. موسیقی برخوردار از فضای الکترونیک با حضور مشهود ساز سه تار بود. در این قطعه زمانی از تحریرهای ایرانی بیشتری استفاده نمود. صدای بم و پرحجم هلالی در کنار صدای تاثیرگذار زمانی اجرای مشترک مناسبی را خلق کرد و قطعه کاملا با فضای معنوی لحظات غروب و افطار مطابقت داشت و توانست بر روی ذهن مخاطبان اثر لازم را بگذارد. در مجموع اثر قابل قبولی بود و ترانه که با موضوع امام رضا (ع) و از زاویه دیدی که کمتر و شاید هم اصلا در حوزه موسیقی پاپ به آن پرداخته نشده ، سروده شد و در ضمن به صورت ساده و همه فهم ارائه گردید.

 

لازم به ذکر است ، در بین قطعات مختلف برنامه شهرباران اثر فوق با بیشترین میزان استقبال از سوی مخاطبان مواجه شد و در وب سایت این برنامه بالاترین تعداد دانلود را داشت. مشخص است که این ترانه هم بر روی ملودی سروده شده و به زبانی ساده و همه فهم سروده شده است.

 

متن ترانه نقاره خونه :

 

 

یکی میگه وای فریاد / راه می ندازه داد و بیداد
بچه ام رو آقا شفا  داد / تو صحن گوهرشاد

 

 

یکی که دلش شکسته / گوشه صحنت نشسته
دخیل دردهاشو بسته/ عاشق دلخسته

 

نشون به اون نشونه / صدای نقّاره خونه
منو به تو میرسونه/ ببین دلم خونه

 

 

میدونم روسیام/ من اگه بی وفام
ولی عشقم اینه/ عاشق این آقام

 

منتظر یک اشاره ام/ هر چی که دارم بذارم
دلمو زیارت بیارم/ منی که آواره ام

 

 

دلم اگه بیقراره/ چشام اگه هی می باره
ولی دلم غم نداره/ آقام دوستم داره

 

 

میشه شاهی کنی/ منو راهی کنی
چی میشه به منم/ یه نگاهی کنی

….

 

هر کی که حاجت روا شد/ گدا اومد پادشاه شد
عاشق آقام رضا شد/ خادم آقا شد

 

 

منم اومدم گدا شم/ کفتر گنبد طلا شم
ایشالله حاجت روا شم/ خادم آقا شم

 

 

خوردم آب و دونه ات/ که شدم دیوونه ات
آب زمزم کجا/ آب سقا خونه ات

 

***

 

 

دل شکسته قیمتی تره

 

دیگر اثر “حامد زمانی” در برنامه شهرباران 92 “دل شکسته” نام داشت که توسط خود وی ملودی سازی شد. تنظیم کننده این قطعه امید رهبران بود و ترانه آن به صورت مشترک توسط حامد زمانی و حامد عسگری سروده شد. یک اثر اسلو با حضور پررنگ سولوی ویلون پیام طونی . کلام واگویه عاجزانه بنده با خداوند است. در مجموع اثر موفقی بود و تناسب لازم بین کلام ، ملودی و تنظیم برقرار است. خواننده با صدای تاثیرگذار خود عملکرد مطلوبی در این قطعه داشت. این اثر کاملا با حال و هوای لحظات غروب ماه رمضان مطابقت داشت و توانست با مخاطب ارتباط مناسبی برقرار سازد. البته کلام به شکلی بسیار ساده و زبان کوچه و بازار سروده شده است و به نظر می رسد بر مبنای ملودی خلق شده است.

 

 

متن ترانه دل شکسته:

 

 

بیاو قصمو خودت روایت کن/حالا خودت قضاوت کن / اگه بدم چرا هوامو داری؟

 

آخه فدای تو چقد فداکاری / مگه به من بدهکاری / می بخشی من رو منت نمی زاری

 

نبودی ۱۰۰۰دفه زمین خوردم / نبودیو کم آوردم / ولی همش به داد من رسیدی

 

با هر کی غیر تو اگه که سر کردم / آخرش ضرر کردم / وقتی باشی حرومه نا امیدی

 

دله شکسته قیمتی تره آره /صدای بهتری داره / خدا ببین چقد دلم شکسته

 

بیا و لحظه هامو آسمونی کن / بیا و مهربونی کن/ بیا ببین چقد دلم شکسته

 

پشیمونم از این مسیر وارونه / از اینکه گم شده خونه / از اینکه از سر خودم زیادم

 

پشیمونم ولی بازم دلم قرصه / یکی حالمو می پرسه / تو لحظه ای که شمع رو به بادم

 

 

 

یادآور می شود،  “حامد زمانی” در ماه رمضان سال 1392 تیتراژ پایانی برنامه “ماه عسل” را با عنوان “دستمو بگیر” اجرا کرد. خود زمانی ترانه و ملودی این اثر را ساخت و به صورت مشترک کامران میرزایی و داوود محمدی تنظیم آن را برعهده داشتند. کلام با مضمونی در رابطه با نیایش با خداوند اجرا شد و در فضایی کاملا محزون و احساسی ساخته و ارئه گردید.

 

***

 

و این ماه عسل های دو پهلو …

 

Mohsen-Yeganeh2در سال 86 شبکه سه سیما ویژه برنامه ماه رمضان خود را با عنوان غریب “ماه عسل” به روی آنتن فرستاد. “محسن یگانه” خواننده ای که تا آن روز جزو غیرمجازها محسوب می شد ، تیتراژ این برنامه را اجرا کرد که مورد توجه نسبی مخاطبان هم قرار گرفت. ملودی این قطعه ساخته محسن یگانه بود و شهاب اکبری به تنظیم اثر پرداخت. ترانه قطعه توسط روزبه بمانی سروده شد. ترانه سرایی که با حضور ثابت در ویژه برنامه های ماه رمضان شبکه سه که احسان علی خانی مجری آنها بود چندین ترانه دیگر را نیز طی سالیان بعد سرود. ترانه هایی بعضا دوپهلو که سوی عاشقانه مجازی این آثار بسیار بیشتر از بعد معنوی بود و هرگز نمی توان از این آثار به عنوان آثار مذهبی یاد کرد. در برخی قطعات می توان از این ترانه ها به عنوان آثاری دوپهلو نام برد که مخاطب را دچار اشتباه می کنند.

 

بخشی از متن ترانه :

 

منو درگیر خودت کن ، تا جهانم زیرو رو شه / تا سکوت هرشب من ، با هجومت روبرو شه

 

بی هوا بدون مقصد ، سمت طوفان تو می رم / منو درگیر خودت کن ، تا که آرامش بگیرم

 

با خیال تو هنوزم ، مثل هر روز و همیشه / هر شب حافظه ی من ، پر تصویر تو می شه

 

با من غریبگی نکن ، با من که درگیر توام / چشماتو از من بر ندار، من مات تصویر توام …

 

***

 

مهدی یراحی ماه عسلی شد

 

Mehdi Yarahi 07مجددا در سال 1388 برنامه “ماه عسل” ویژه برنامه قبل از افطار شبکه سه سیما شد و قطعه “هوای تو” با صدا و ملودی “مهدی یراحی” اجرا گردید. ترانه این اثر سروده روزبه بمانی بود و بهزاد رییسی تنظیم آن را بر عهده داشت. این قطعه را می توان به عنوان یکی از شاخص ترین تیتراژهای ماه رمضان محسوب کرد و هنوز جزو کارهای شنیدنی خواننده آن به شمار می رود. این ترانه هم مجددا اثری دوپهلو است، گفته می شود ترانه درباره انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) است ولی می توان از این ترانه برداشتی کاملا عاشقانه زمینی و غیرمذهبی هم داشت.

 

متن ترانه هوای تو:

 

بیا ، بیا تا پیدا شم ، تو باش تا من باش باشم
هنوز ، می شینم به هوای دیدن تو
تو با ، این دل کندن کجا ؟ ، رفتی بی من بگو

نزدیکم به شبِ رسیدن تو

بیا!  که رها شم از این همه درد ، که صدا شم از این شب سرد

که تموم بشه فاصله ها
بیا که من از تو خسته ترم ، که من از من بی خبرم

به هوای خونه بیا
تا پیدا شم ! توباش تا من باشم

هنوز می شینم به هوای دیدن تو
تو با این دل کندن کجا ؟ ، رفتی بی من بگو
نزدیکم به شبِ رسیدن تو

 

***

 

حس می کنم تو رو ، تو هر شب خودم

 

 

یغماییبرنامه “ماه عسل” در سال 90 تیتراژ آغازینش را به “مهدی یغمایی” جهت اجرا واگذار کرد. خود یغمایی ملودی این قطعه را ساخت و تنظیم آن هم بر عهده فرزاد فتاحی بود. همچنین روزبه بمانی ترانه این قطعه را سرود. این قطعه هم با مهارت ساخته و ارائه شد و توانست به عنوان یکی از تیتراژهای موفق تلویزیونی ثبت شود. خواننده با اجرای این اثر به مخاطبان معرفی شد و این چنین نظرها را به سوی خود جلب کرد.

 

ترانه سرای ثابت ماه عسل در این ترانه هم کماکان به سرودن ترانه های دو پهلو روی آورده است. البته این ترانه چندان هم دو پهلو نیست و بیشتر اثری عاشقانه است که به دلیل قرار گرفتن در آغاز برنامه ای ویژه افطار شاید مخاطب برداشتی دیگر هم از آن داشته باشد.

 

متن ترانه حس می کنم تو رو :

 

حس می کنم تورو ، تو هرشب خودم / من عاشق همین ، احساس تو شدم

حست جهانمو ، وارونه می کنه / آرامشت منو ، دیوونه می کنه

حس می کنم تورو ، یه عمره تو خودم / بازم به من بگو ، دیر عاشقت شدم

کشتی غرورمو ، دیوونگی کنم / بازم منو بکش ، تا زندگی کنم

می می رم از جنون ، تا گریه می کنی / با بغض هر شبت ، با من چه می کنی

چشمای خیستو ، رو بغض من ببند / من گریه می کنم ، حالا برام بخند

من در کنار تو ، دریای خاطره م / وا می کنی درو ، بی تو کجا برم

 

 

 

همچنین برنامه ماه عسل تیتراژ پایانی هم داشت که خواننده و ملودی ساز آن “مهدی یراحی” بود  و تنظیم اثر را فرزاد فتاحی انجام داد. ترانه هم سروده روزبه بمانی بود. قطعه در فضای خلوت پیانویی تنظیم شد و در مجموع اثر قابل قبولی بود.

 

***

 

ماه عسل با فرزاد فرزین و مهدی یراحی

 

 

 

40_1ویژه برنامه “ماه عسل” در سال 92 طبق معمول دو تیتراژ داشت. تیتراژ اول با صدا و ملودی “فرزاد فرزین” اجرا شد. مهران خلیلی تنظیم کننده و روزبه بمانی ترانه سرای آن بود.

اثری در فضای اسلوی الکترونیک که تناسب لازم بین موسیقی ، اجرا و کلام برقرار بود. در ضمن خواننده از رنگ صدای واقعی تر خود در اجرای این قطعه استفاده کرد و از اغراق های صدایی پیشین وی خبری نبود. این قطعه به عنوان یکی از آثار موفق خواننده در کارنامه کاری اش ثبت شد. اگر چه کلام باز در حالت دو پهلوی عاشقانه و یا معنوی در نوسان بود. به خصوص استفاده ار عبارت (بغل می کنم) اصلا شایسته ترانه ای ظاهرا مذهبی در برنامه ای ویژه افطار نیست و استفاده مکرر از تعابیر عاشقانه در این ترانه بسیار مشهود است.

 

متن ترانه ماه عسل:

 

هوایی رو که تو نفس می‌کشی/ دارم راه می رم بغل می‌کنم

 

تو با من بمون تا ته این سفر/ من این ماه و ماه عسل می‌کنم

 

نشستم هواتو نفس می‌کشم/ یه چند وقتیه حال من بهتره

 

دارم راه می‌افتم ببینم تهش/ منو این هوا تا کجا می‌بره

 

همه زندگیمو بگیری ازم/ بازم پای عشق تو وا می‌ستم

 

یه آدم تو دنیا نشونم بده/ بتونه بگه عاشقت نیستم

 

همه عمر من سجده کردم به تو/ من از حسرت غیر تو خالی ام

 

هنوز هم زمان پرستیدنه/ برام هیچ فرقی نداره کی ام

 

**

 

تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل هم توسط “مهدی یراحی” با عنوان “سازش” اجرا شد. موسیقی توسط خواننده ساخته و تنظیم شد و روزبه بمانی ترانه سرای آن بود. اثر در فضای خلوت پیانویی تنظیم شد و نسبت به قطعه ای که وی دو سال پیش در ماه عسل اجرا کرده بود ضعیف تر بود و البته شباهت هایی بین این دو اثر وجود داشت. در شب های قدر ، ماه عسل تیتراژ تازه ای داشت ؛ قطعه ای با صدای “بهرنگ بهادرزاده” و تنظیم کنندگی مهدی فردی که روزبه بمانی ترانه آن را سروده بود.

اما نکته دیگر در باره برخی ترانه های قطعات ماه رمضان استفاده از عبارت های نامناسب است. قطعاتی عاشقانه که اگر واژه خدا از آن گرفته شود یک عاشقانه کاملا مجازی است.

ترانه زیر تیتراژ آغازین برنامه “ماه عسل” است که توسط مهرزاد امیرخانی سروده شده و “مرتضی پاشایی” هم خواننده آن است. این قطعه ظاهرا واگویه ای با پروردگار است اما آیا عبارت (بغلم کن) درترانه ای که مضمونش خداوند است درست و مناسب است؟

 

 

متن کامل ترانه:

 

تو بجای منم داری زجر می کشی/ یکی عاشقته که تو عاشقشی

 

تو بجای منم پرغصه شدی/ نزار خسته بشم نگو خسته شدی

 

نگران منی که نگیره دلم/ واسه دیدن تو داره میره دلم

 

نگران منی مثل بچگیام/ تو خودت می دونی که من ازت چی می خوام

 

مگه میشه باشی و تنها بمونم/ محاله بذاری محاله بتونم

 

دلم دیگه دلتنگیاش بیشماره / هنوزم به جز تو کسی رو نداره

 

عوض می کنی زندگیم رو/  تو به من یاد دادی عاشققی رو

 

تو رو تا ته خاطراتم کشیدم/ به زیبایی تو کسی رو ندیدم

 

نگو دیگه آب از سر من گذاشته/ مگه جز تو کی سرنوشت رو نوشته

 

تحمل نداره نباشی دلی که تو تنها خداشی ..

 

یه غرور یخی یه ستاره سرد / یه شب از همه چی به خدا گله کرد

 

یدفعه به خودش همه چی رو سپرد / دیگه گریه نکرد فقط حوصله کرد ..

 

نگران منی به تو قرص دلم  / تا کنار منی نمی ترسه دلم

 

بغلم کن ازم همه چیم رو بگیر/ بذار گریه کنم پیش تو دل سیر ..

 

مگه میشه باشیو تنها بمونم

 

***

 

به این دوچشم بی گناه عذاب ِ گریه داده ام

 

 

مسیحایک سری از ترانه ها در ماه رمضان پخش شده اند که اگرچه ارتباطی با این ماه نداشته اند و مرتبط با موضوع سریال بوده اند ولی در مجموع کارهای قابل دفاعی بودند.

سریال “شاید برای شما هم اتفاق بیفتد” مجموعه پخش شده شبکه تهران بود که تیتراژ انتهایی آن توسط فواد حجازی آهنگسازی و تنظیم شد. “نیما مسیحا” خواننده این اثر بود. این قطعه را می توان به عنوان شاخص ترین تیتراژ رمضان سال 91 محسوب کرد.

 

متن این شعر :

 

به شانه های سست ِ باد منم که تکیه داده ام / به این دوچشم بی گناه عذاب ِ گریه داده ام

 

منم که از کوه ِ خودم همیشه کاه ساختم / برگ ِ برنده داشتم ولی همیشه باختم

 

من از تمام آسمان به یک ستاره دلخوشم / تویی که طول می کشی منم که وقت می کُشم

 

نگاه کن صداقتم اسیر صد فریب شد / دل ِ من از هرچه که بود همیشه بی نصیب شد

 

صبح ندیده عمرمان زود غروب می شود / تو خوب زندگی کن و ببین چه خوب می شود

 

کسی برای عاشقی حکم قفس نمی دهد  / جرم نکرده آدمی تقاص پس نمی دهد

 

**

 

 

2043091379تیتراژ پایانی سریال “ملکوت” در سال 90 توسط “رضا صادقی” اجرا شد و ساخت و تنظیم موسیقی آن هم بر عهده سیدبهنام ابطحی بود. این قطعه با شعری سروده عبدالجبار کاکایی همراه شد. این قطعه ارکسترال با مضمونی معنوی همراه بود و حضور بیش از 20 نوازنده ایرانی و خارجی در این قطعه جالب توجه بود. این اثر در مجموع اثر موفقی بود و جزو کارهای شاخص به شمار می رود. این کار از فضای موسیقی عربی برخوردار بود و تنظیم آکوستیک و حضور نوازندگان توانا و اجرای خوب خواننده از جمله نقاط قوت این اثر بود.

 

 

سریال “راز پنهان” که در سال 91 از طریق شبکه یک سیما پخش شد دارای دو تیتراژ بود. تیتراژ آغازین با صدای “پیام حصیری” ، خوانده پاپ – کلاسیک و گروه کر اجرا شد. ملودی ساز امید کرامتی و تنظیم کننده این اثر ایرج همدمی بودند. شعر هم سروده حافظ بود. این قطعه به صورت ارکسترال و با همراهی گروه کر 26 نفره صدا و سیما اجرا شد. در مجموع این قطعه اثر قابل قبولی بود.

 

***

 

سریال های کمدی و تیتراژهای کمدی تر

 

 

برخی از سریال های پخش شده در ماه مبارک رمضان دارای مضامین کمدی بوده اند و تیتراژهای آنها هم در همین راستا بوده است.

به طور مثال، در رمضان 91 شبکه شما برای نخستین بار سریالی ویژه ماه مبارک رمضان پخش کرد. سریال “چشم و چراغ” محصول شبکه فارس بود که دو تیتراژ با کلام داشت. تیتراژ آغازین به خوانندگی و ترانه سرایی “مهدی امین لاری” اجرا شد و تنظیم کننده اثر هم علی آتش افروز بود. قطعه ای فانتزی که بیش از اندازه غیرجدی و عجیب و غریب بود.

دیگر تیتراژ این مجموعه به صورت مشترک با آواز سنتی “هدایت رضایی” و اجرای پاپ “علی آتش افروز” همراه شد. ملودی ساز و تنظیم کننده این قطعه علی آتش افروز بود. گفتنی است ، ترانه مشهوری که با گویش شیرازی توسط بیژن سمندر چند دهه پیش سروده شده بود این بار با تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی به شکل آواز و موسیقی کاملا غربی آمریکای جنوبی اجرا گردید که در نوع خود بدعت تازه ای را ایجاد کرده بود. تلفیق جالبی که جزو شنیدنی ترین آثار سال 91 محسوب می شد. اگر تنظیم این کار به صورت حرفه ای تری انجام می شد آنگاه همه چیز کامل تر شکل می گرفت. با توجه به کمدی بودن سریال مذکور ، لحن طنز در اجرای موسیقی نیز لحاظ شده بود. اما چنین تیتراژهایی هیچ گونه ارتباطی به ماه مبارک رمضان ندارند و بهتر است چنین مجموعه هایی در ماه های دیگر سال به روی آنتن بروند.

 

***

 

خواننده های معروف و اجرای تیتراژهای ماه مبارک رمضان

 

 

 

IMAGE635343246223918759طی این سال ها و در ماه مبارک رمضان برخی از خواننده های مشهور نیز به اجرای تیتراژ سریال ها و برنامه ها پرداخته اند.

علیرضا افتخاری” در سال 1388 تیتراژ سریال “پنجمین خورشید” را اجرا نمود. این خواننده همچنین دو سال بعد تیتراژ برنامه “شب های شیدایی” را خواند تا در این عرصه هم حضور داشته باشد.

سریال “شکرانه” در سال 86 دارای دو تیتراژ بود که تیتراژ آغازین با صدای “دولتمند خالف” خواننده معروف تاجیک اجرا شد و خوانندگی تیتراژ پایانی بر عهده “محمد اصفهانی” بود.

سریال ویژه ماه رمضان سال 91 در شبکه دو سیما “چمدان” نام داشت که باز هم دارای دو تیتراژ بود. تیتراژ آغازین به صورت مشترک با صدای “حسین خواجه امیری” (ایرج) و “امیراحسان فدایی” اجرا شد. ملودی و ترانه این قطعه توسط فیروز برنجان (بابک رادمنش) ساخته شده بود و فرزندش بابک رادمنش (بارن) نیز تنظیم آن را بر عهده داشت. البته نام عوامل ساخت درعنوان بندی سریال درج نشد ؛ به دلیل اینکه رادمنش ها مقیم خارج از کشور بودند و با خواننده های لس آنجلسی همکاری می کردند و در ضمن صدای ایرج هم پس از پخش سه چهار قسمت از تیتراژ حذف گردید و بخش های بعدی فقط با صدای فدایی پخش شد. گفتنی است ، عنوان این قطعه “حق به حقدار می رسه” نام داشت که مرتبط با مضمون سریال بود.

 

 

در سال 83 سریال “رسم عاشقی” دو خواننده جوان و مطرح موسیقی سنتی آن سال “علیرضا قربانی” و “همایون شجریان” را به عنوان خواننده تیتراژ داشت. هر کدام از این خوانندگان یک قطعه را به آهنگسازی فردین خلعتبری اجرا نمودند.

مرده متحرک” یکی از سریال های ماه رمضانی سال 84 بود که از دو تیتراژ بهره می برد که با صدای “علیرضا قربانی” و “سینا سرلک” با ساختار موسیقی اصیل ایرانی اجرا شدند.

علیرضا قربانی همچنین در سال 91 در ویژه برنامه “سیمرغ” که از طریق شبکه دو سیما پخش شد 15 قطعه از اشعار ابوسعید ابوالخیر را که تناسب معنایی با ماه رمضان داشتند با موسیقی ارکسترال میثم مروستی اجرا نمود.

همچنین در طی این سال ها برخی خواننده های مطرح پاپ هم به اجرای تیتراژهای ماه مبارک رمضان پرداخته اند.

 

 

سریال “فقط به خاطر تو” عنوان یکی از مجموعه های سال 81 بود که دارای دو تیتراژ بود که “قاسم افشار” و “مسعود خادم” ، دو خواننده پاپ مطرح آن سال ها به اجرای این آثار پرداختند. ترانه های این قطعات سروده افشین یداللهی بود که وی از این سال به کاروان ترانه سرایان سریال های ماه رمضانی پیوست و نقش مهمی در سرودن کلام تیتراژها ایفا نمود.

اما “قاسم افشار” علاوه بر خوانندگی تیتراژ سریال فقط به خاطر تو ، در سال 81 به عنوان خواننده مجموعه “نسیم رویا” نیز انتخاب شد. وی در این سریال با محمدرضا چراغعلی در مقام آهنگساز و تنظیم کننده همکاری نمود.

حال که به برخی از تیتراژها با صدای خواننده های مطرح اشاره کردیم این پرسش مطرح می شود که چرا این تیتراژها به موفقیت دست نیافتند و در حافظه جمعی به خوبی ثبت نشدند؟

از جمله دلایل می توان به ضعف برنامه و سریال ، زمان نامناسب پخش و یا مطرح شدن سریال ها و برنامه های دیگر در سایر شبکه ها در سالی که این مجموعه ها به روی انتن رفته و یا ضعف خود قطعات موسیقی اشاره نمود.

 

***

 

ترانه هایی عاشقانه و فقط واژه خدا

 

 

طی چند سال اخیر شاهد برخی قطعات موسیقی در تیتراژهای ماه رمضان هستیم که اگر واژه “خدا” را از آن حذف کنیم قطعه کاملا اثری عاشقانه است. به طور مثال در سال 92 تیتراژ برنامه شهرباران با عنوان “آه ای خدا” با خوانندگی و ملودی سازی “شهاب رمضان” اجرا شد. سیاوش صدری به عنوان تنظیم کننده و سیدمحمد کاظمی هم ترانه سرای آن بودند. این قطعه اسلو با محوریت سازهای ویلون و گیتار بود. ترانه ، واگویه ای با پروردگار بود که البته از همان زاویه معمول ترانه های عاشقانه دم دستی نوشته شده بود. اگر در این ترانه به جای واژه خدا از یک واژه دیگر استفاده شود اثر کاملا عاشقانه زمینی می شد.

البته به عنوان نمونه مورد فوق را مثال زدیم و گرنه تعداد مثال ها قطعا بیش از یک مورد است.

 

***

 

خواننده های گمنام و آثار ضعیف

 

 

معمولا در اجرای تیتراژهای ماه رمضان همیشه خواننده های مشهور حضور ندارند و بعضا اجرا به تازه کارها و گمنام ها هم واگذار می شود.

به طور مثال در رمضان 82 تمامی قطعات به خواننده های گمنام پاپ واگذار شد و نکته جالب این است که این خواننده ها پس از گذشت 13 سال هیچ گونه فعالیت حرفه ای در حال حاضر در این عرصه ندارند.

 

سریال “یکی مثل من” عنوان یکی از این سریال های این سال بود که به صورت مشترک توسط “نیما عشقی” و “علیرضا یگانه کیا” اجرا شد. “شاهین فرزین” دیگر خواننده ای بود که تیتراژ سریال “رویای ناتمام” را اجرا نمود. همچنین اجرای تیتراژ مجموعه “شهر باران” هم بر عهده حمید غلامی بود. در رمضان 92 هم اجرای تیتراژ برنامه ضیافت الهی به دو خواننده تازه کار و گمنام سپرده شد. آرمان شایقی و میثم برنجی این دو خواننده بودند که این آثار هم به بوته فراموشی سپرده شدند.

البته این فهرست بلند تر از این هست ولی جهت آشنایی فقط به ذکر چند نمونه بسنده کردیم.

 

***

 

نگاهی به چند مضمون خاص ؛

از کودکی و کنکور تا وطن و عاشقانه ها

در سریال های ماه مبارک رمضان همیشه مضمون تیتراژها مذهبی نبوده و در برخی موارد در ارتباط با محتوای مجموعه بوده و یا اصلا ارتباطی به خود آن سریال هم نداشته است.

در رمضان 80 سریال “یادداشت های کودکی” با خوانندگی “اصغر فرهادی” ، کارگردان آن روزهای تلویزیون بر مبنای ملودی قدیمی مرتبط با مضمون سریال و بی ارتباط با ماه رمضان اجرا شد.

سریال طنز “پشت کنکوری ها” که در رمضان 81 به روی آنتن رفت با صدا و موسیقی “حمیدرضا صدری” همراه شد. ترانه این قطعه درباره آمادگی برای حضور در کنکور بود که مرتبط با مضمون این سریال بود.

 

 

تیتراژ پایانی سریال “راز پنهان” با صدای “فرزاد فرزین” در سال 91 هم با مضمونی عاشقانه اجرا گردید. تیتراژ سریال “دودکش” در سال 92 هم با صدای رضا صادقی با موضوعی عاشقانه در راستای سریال خوانده شد.

تیتراژ پایانی سریال “خروس” در سال 92 توسط “محمد علی زاده” خوانده شد که این هم با مضمونی عاشقانه اجرا شد. همچنین تیتراژ اول این سریال با گویش محلی راجی که در دلیجان استان مرکزی مورد استفاده بومیان قرار می گیرد ، توسط خواننده ای به نام “امیرهوشنگ ابراهیمی” در فضای محلی اجرا شد ؛ به دلیل اینکه تهیه کننده سریال اهل این منطقه بود! و یا سریال “هشت بهشت” در رمضان 92 که تیتراژ آن به خوانندگی “علی فلاح” با مضمون وطن اجرا گردید.

 

***

 

حرف آخر

 

 

1.در بین تیتراژهای وِیژه ماه مبارک رمضان ، برخی قطعات توانستند به عنوان آثاری محبوب نظرها را به سوی خود جلب نمایند. برخی از این آثار نظر مخاطبان عام را جلب نمودند و برخی قطعات فقط مورد عنایت مخاطبان جدی تر موسیقی قرار گرفتند. همچنین بعضی کارها مورد توجه هر دو طیف قرار گرفتند.

 

این آثار عبارتند از :  گمگشته ، خانه به دوش و متهم گریخت با صدای مجید اخشابی ، رویا به خوانندگی فریدون آسرایی ، شهر باران و قطعه پایانی جشن رمضان 92با اجرای محمد علی زاده ، برای آخرین بار و میوه ممنوعه با صدای احسان خواجه امیری ، ماه عسل 86 با اجرای محسن یگانه ، ماه عسل 88  و 90 با صدای مهدی یراحی ، ماه عسل 90 به خوانندگی مهدی یغمایی ، ماه عسل 92 با صدای فرزاد فرزین ، نقاره خونه با اجرای مشترک حامد زمانی و عبدالرضا هلالی ، دل شکسته به خوانندگی حامد زمانی ، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد با اجرای نیما مسیحا ، ملکوت با صدای رضا صادقی و راز پنهان به خوانندگی پیام حصیری.

 

لازم به ذکر است در بین قطعات فوق سه اثری که دارای مضمونی درباره ماه مبارک رمضان بودند بیشتر با اقبال مخاطبان مواجه شدند که این خود نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این سه قطعه عبارتند از : گمگشته با صدای مجید اخشابی ، رویا به خوانندگی فریدون آسرایی و شهرباران با صدای محمد علی زاده.

 

 

2.استفاده از قطعات موسیقی با کلام در تیتراژهای سریال ها و برنامه های ماه مبارک رمضان به شکلی فزاینده رو به حال افزایش است و انگار اگر اثری بدون ترانه روی آنتن برود دچار کمبود و نقصان است . این در حالی است که بسیاری از تیتراژها طی این سال ها هرگز مورد توجه قرار نگرفته اند و بعضا برخی قطعات خوب به دلیل ضعف سریال یا برنامه ، کمتر شنیده شده اند و به فراموشی سپرده شده اند.

 

 

3.موسیقی مذهبی و معنوی به خصوص در ماه مبارک رمضان باید دارای ویژگی هایی در کلام ، موسیقی و اجرا باشد که خیلی از قطعات اجرا شده فاقد آن هستند و بخشی از قطعات حتی موفق را نمی توان به عنوان اثری مذهبی در عرصه موسیقی به شمار آورد. شان و منزلت خداوند متعال باید مورد عنایت ویژه قرار گیرد و هر اثری با هر گونه محتوا و ساختار از طریق رسانه ملی با مخاطب بعضا میلیونی نباید پخش نگردد. عرفی شدن برخی مسائل در موسیقی می تواند در بلند مدت به باورها و ارزش ها خدشه وارد نماید.

 

 

4. مهم ترین نکته درباره برخی قطعات فوق نوعی نگاه کاملا عاشقانه زمینی درباره پروردگار است. ترانه نویس ها به دلیل اینکه در طول این سالها غرق در نوشتن کلام های عاشقانه کاملا زمینی بوده اند – که اغلب هم از کیفیت لازم به دورند و نازل و سطحی اند – وقتی به ماه مبارک رمضان هم می رسند یک اثر صرفا عاشقانه با تعابیر نامناسب را می نویسند و آن را منتسب به مقام حضرت حق می کنند.

وظیفه واحد شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما است که استفاده از هر نوع کلامی در تیتراژ های ویژه ماه مبارک رمضان جلوگیری نمایند ؛ اگر چه گفته می شود اکثر این قطعات از طریق خود شبکه ها مجوز می گیرند و اصلا آثار مجوزی از این واحد دریافت نمی کنند. تهیه کنندگان سفارش کار می دهند و مدیران شبکه ها هم اثر را تایید می کنند!!

 

 

5. حضور پررنگ برخی خواننده ها مانند مجید اخشابی ، احسان خواجه امیری ، مهدی یراحی و محمد علی زاده در اجرای تیتراژهای ویژه ماه رمضان سیما جالب توجه است. در کنار این خواننده ها ، برخی ترانه سراها هم حضوری ثابت در سرودن تیتراژهای ماه مبارک رمضان دارند.

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...