موسیقی پاپ ایرانی در شرایط فعلی هویت ندارد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۷ شهریور ۱۳۹۵


دکتر چراغعلی در مراسم رونمایی از آلبوم «هنوزم سرپام»

موسیقی پاپ ایرانی در شرایط فعلی هویت ندارد

پاپ ایرانی در شرایط فعلی هویت ندارد. ما وقتی موسیقی عربی یا تركی را می شنویم متوجه می شویم كه از كدام خطه جغرافیایی آمده اما با شنیدن موسیقی پاپ ایرانی، هویت چندانی از آن به دست نمی آید.

 

 

۲۰۱۶۰۸۲۷۲۱۰۰۰۹gb-MO3N9678راه‌نوا- برنامه «اتفاق ترانه» که شنبه ششم شهریور ۱۳۹۵ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، با رونمایی از تازه ترین آلبوم رضا صنعتگر به نام «هنوزم سر پام» همراه بود. در این مراسم رونمایی همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، رضا فیاضی، محمدرضا چراغعلی و عباس محمدی حضور داشتند.

 

صنعتگر با تشکر از حوزه هنری برای انتشار این آلبوم و برپایی این مراسم رونمایی گفت: ۱۳ سال گذشت تا بتوانم بگویم هنوزم سر پام. ۱۳ سال طول کشید و با سختی های زیاد و بیماری و بی مهری سپری شد. اما در این آلبوم، من از تبار آفتاب، از جنوب خلیج فارس، به عشق امام رضا (ع) می خوانم و می گویم هنوزم سر پام.

 

پس از آن، قطعاتی از این آلبوم که محصول مرکز موسیقی حوزه هنری است، به صورت زنده برای شرکت کنندگان در برنامه اتفاق ترانه اجرا شد.

 

همچنین در بخش دیگری، دکتر محمدرضا چراغعلی، آهنگ‌ساز، درباره این آلبوم گفت: جنس و حس صدای رضا صنعتگر طوری است که مطمئنم مردم این آلبوم را دوست خواهند داشت. اقدام حوزه هنری در انتشار این آلبوم از سوی رضا صنعتگر اقدام بسیار ارزشمندی است و مطمئنم که مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد.

 

چراغعلی افزود: رضا دردکشیده است؛ بنابراین می تواند به خوبی حس اشعار را به شنونده منتقل کند. به یاد ندارم کسی از طبقه مرفه وارد موسیقی شده و خواننده خوبی شده باشد، اثری که بر دل می نشیند باید متاثر از حس درونی باشد و رضا صنعتگر با پشتکاری که داشته، توانسته احساس خوبش را در این آلبوم به شنونده منتقل کند. او خواننده ای از جنوب کشورمان است که هنرمندان خوبی متاثر از اتمسفر و فرهنگ جنوب کشور به عرصه موسیقی تحویل داده شده و همان طور که می‌بینیم خطه جنوب با موسیقی عجین است و حتی عزاداری آن ها ریتمیک است.

 

این آهنگ‌ساز همچنین درباره وضعیت موسیقی پاپ در کشورمان توضیح داد: پاپ ایرانی در شرایط فعلی هویت ندارد. ما وقتی موسیقی عربی یا ترکی را می شنویم متوجه می شویم که از کدام خطه جغرافیایی آمده اما با شنیدن موسیقی پاپ ایرانی، هویت چندانی از آن به دست نمی آید. درواقع نمی‌دانیم به چه چیزی می گوییم پاپ ایرانی  اما موسیقی جنوبی را به محض شنیدن متوجه می‌شویم و فکر می‌کنم استفاده از موسیقی جنوبی با ریتم و ادوات کوبه ای، می تواند به پاپ ایرانی هویت دهد. در این آلبوم نیز سه قطعه جنوبی هست که شنیدن آن بسیار خوشایند است.

 

وی تاکید کرد: موسیقی در کشور ما رسانه خاصی ندارد و این امکان چندان فراهم نیست که همان‌طور که مردم آن را می شنوند، بتوانند آن را ببینند. این در حالی است که از تهاجم فرهنگی حرف می زنیم اما دستمان برای مقابله با تهاجم فرهنگی خالی است و به موسیقی کشورمان اجازه نمی دهیم وارد این کارزار شود، به این ترتیب جنگ نابرابری داریم که در ادامه به نفع ما نیست و محکوم به شکست است.

 

چراغعلی در ادامه، بر لزوم حمایت از آلبوم های موسیقی تاکید کرد و خواست در توزیع و انتشار آن ها تلاش بیشتری از سوی شرکت های پخش موسیقی انجام شود.

 

گفتنی است آلبوم موسیقی «هنوزم سرپام» به آهنگ‌سازی و خوانندگی رضا صنعتگر از تولیدات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری است. این آلبوم موسیقی شامل ۱۱ قطعه موسیقی با شعرهایی از مجید ذاکری، اهورا ایمان، مریم فتاحی و شبنم عراقی نژاد است که از بین این قطعات، ۳ قطعه دارای موسیقی محلی است.

 

آهنگ‌سازی ۸ قطعه از آلبوم «هنوزم سرپام» را رضا صنعتگر و باقی قطعات را سید محسن حسینی، محمد آرام‌باش و مرحوم ابراهیم منصفی انجام داده‌اند و همچنین بابک معافی، فرید یزدان‌فر، عمران طاهری و رضا صنعتگر تنظیم این کار را برعهده داشته اند. بهنام و بابک شهرکی، راشا تقی‌پور و احسان جوادی نیز میکس و مستر آلبوم «هنوزم سرپام» را انجام داده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...