موسیقی انقلابی باید از جهت محتوا، ملودی و کلام، فراگیر و دارای پیام باشد
راهنوا- احمدعلی راغب در گفتوگویی با اشاره به معنا و مفهوم هنر انقلاب در زمینه موسیقی گفت: موسیقی انقلابی، به موسیقی گفته میشود که به جهت محتوا، ریتم و فراز و نشیب ملودی و کلام، فراگیر و دارای پیام باشد. این پیام از آنجا که قرار است از زبان ملت در بیاید و خاستگاه ملت بشود، ارزشمند است. به همین دلیل باید از لحاظ ساختار ساده باشد و در حافظه بماند. شعار این موسیقی فراگیر است. موسیقی انقلاب بر اساس ریتم مارش و نظامی ساخته میشود و دلیلش حرکت منظم است. حرکت – نه به لحاظ فیزیکی بلکه به لحاظ اندیشه- باید در راستای اهداف و آرمان انقلاب اسلامی باشد.
این آهنگساز برجسته موسیقی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سرود انقلابی یک نیاز دستجمعی پیگیری میشود، اما در موسیقی و ترانه معمولی نیازهای درونی تک به تک مورد ارزیابی قرار میگیرد که ممکن است فراگیر نباشد. مثلا در ترانهای با مضمون عاشقانه شاید تمام مخاطبان این ترانه حس عاشقی را تجربه نکرده باشند، اما موسیقی انقلابی و سرودهایش قرار است همه مردم را با پیامی واحد آشنا کند. در دلش شعار دارد و این شعار مثل راهنمایی برای آن هاست.
راغب با اشاره به وجود بحران در موسیقی انقلاب اسلامی، گفت: مخاطبان امروزی با موسیقی حال حاضر همپایی ندارند. یکی از دلایلش شاید شبکههای متعدد آن طرف آبی باشد اما همهاش این نیست. بحث اصل این است که هنرمندان با مقوله روانشناسی هنر آشنایی ندارند و آن را در کارهایشان لحاظ نمیکنند. مثلا وقتی قرار بود موسیقی اثر مشهور «خجسته باد این پیروزی» را بسازم، سراغ گوشه روح الارواح رفتم که جزو گوشههای قدیمی و آیینی ماست. این گوشه بسیار حزن انگیز است، حالا چرا من برای ساخت یک قطعه شاد درباره پیروزی سراغش رفتم، دلیل داشت. شاید یکی از دلایلش این بود که پیروزی ما فراگیر بود اما در این راه شهدای زیادی دادیم و در واقع میخواستم با این قطعه علاوه بر پیام پیروزی، تسکین و التیامی بر درد این خانواده شهدا باشم. در همین قطعه من برای ریتم، سراغ مارش رفتم. بهخاطر اینکه قطعه پیروزی باید در یک ساختار نظاممند همهگیر ارائه میشد و در ذهنها میماند.
وی در ادامه درباره ارتباط مدیران فرهنگی با موسیقی، گفت: متأسفانه برداشت غلط و سادهانگارانه بسیاری از مسئولان درباره هنر موسیقی، باعث بحران مخاطب شده است. در سال ۶۵ تا ۶۸ که در مرکز موسیقی سمت داشتم، یکبار نزد مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیسجمهور بودند، رفتم و به ایشان گفتم نوارهای ویدئویی از آن سوی مرزها میآید و در کار ما اختلال ایجاد میکند. ایشان نظر و راهکار مرا خواستند و من گفتم میتوانیم شبیه سازی کنیم. در آن زمان خواننده ما، اشعار حافظ را با مدرنترین تنظیم خواند و کارش بسیار مردمی شد و ما به نتیجه مطلوب رسیدیم.
راغب گفت: نبود آگاهی باعث میشود که خیلی از مسئولان فکر کنند موسیقی پاپ خوب نیست. تعبیر موسیقی پاپ در کشور ما، موسیقی بیگانه و غیر ملی است، در حالی که اینگونه نیست… چرا ما همه بار را روی دوش هنرمند میگذاریم؟
راغب در ادامه نسبت به رویکرد تازه حوزه هنری با برپایی کنسرت «ماه و ماهی» حجت اشرفزاده که فردا پنجشنبه برگزار میشود، گفت: معنای این کار، حمایت است. همین حجت اشرفزاده از بهترینهاست. بهترین صدا را دارد و تاکنون پنج کار از من خوانده است. ترانهای که برای شهدای هستهای خواند قابل ارزش و تقدیر است. مگر ما چند دانشمند هستهای داریم؟ تا یک دانشمند دوباره ساخته شود، سالها طول میکشد. اشرف زاده با قلبی آکنده از عشق به میهن آن ترانه را خواند.
اشرفزادهها نه تنها از طریق مسئولان و مدیران بلکه باید از سوی رسانهها هم حمایت شود. اینگونه که اگر کاستی اتفاق بیفتد، نگاهها به سمت هنرمند بچرخد، درست نیست.
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد گفت: بهتر است از جامعه هنرمند باید برای هنرمندان، مسئول پیدا کنیم. وقتی اینگونه نباشد، حمایت از جوانان فراموش میشود. به تمام مسئولان میگویم آینده فرهنگ جامعه و انقلاب دست هنرمندان جوان است. قدرشان را بدانیم و حمایتشان کنیم.
منبع: حوزه هنری
نظرات