ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم
راهنوا- محفل شعرخوانی قم با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی، دبیر اجرایی، معاون فرهنگی اداره ارشاد قم، شاعران، مداحان و همچنین علاقه مندان شعر آئینی روز گذشته در این شهر برگزار شد.
در این برنامه، استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی پیشکسوت در سخنانی ضمن قدردانی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجری نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر برای برگزاری این محفل در قم اظهار داشت: امیدوارم این جلسه حسن مقطع شعرخوانیهای جشنواره شعر فجر باشد که امروز به مرحله پایانی خود میرسد و نهمین دوره جشنواره شعر فجر در پایان کولهباری از رهاوردهای قابل ارائه با خود داشته باشد.
وی افزود: ما امروز با شنیدن شعر گروهی از بهترینهای شعر آئینی و شعر فاطمی، روح خود را پرواز میدهیم و از حضرت صدیقه طاهره میخواهیم زیر بال ما را بگیرد و قطرهای از دریای معرفت را به ما بچشاند.
استاد مجاهدی خاطرنشان کرد: شعر فاطمی یک قطعه از پازل شعر ولائی در قلمروی شعر آئینی است و از پر آسیبترین انواع شعر آئینی به شمار میرود. علیرغم قلههای مرتفع و دست نیافتنی که در این قلمرو رصد میشوند و چشم نواز هستند، دامچالههایی هم مشاهده میشود که انسانیت را با خفت و خواری و فقط با گریه و زاری معرفی میکنند.
این پیشکسوت شعر آئینی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) اسوه همیشگی اعتراض است. ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم؛ درس دفاع از حریم امامت، دفاع از حق، دست رد زدن به سینه زیاده خواه، نادیده گرفتن بدعت، سیتزه کردن با هنجارشکنیها.
شاعر مجموعه «ایستاده باید مرد» با انتقاد از انتشار کتابهای شعر آئینی که در توصیف اهل بیت به اغراق روی آورده اند، ادامه داد: در ۵-۶ سال اخیر مجموعه شعرهای والایی از ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده و کتابهای شعر آئینی بسیار دیگری هم منتشر شده که باید توقیف، جمعآوری و خمیر شود. کتابهایی که امروز حربهای شده است در دست وهابیت.
مجاهدی گفت: با خدا خواندن حضرت زهرا (س)، ایشان بزرگ یا کوچک نمیشود، فقط ابزاری در دست دشمن قرار میگیرد. حضرت فاطمه (س) بنده مقرب خداست و حتی یک لحظه به غیر از خدا نیاندیشیده است، تمام وقت دلشوره امت اسلام را داشت و نگران همسایگان بود.
داور ادوار قبل جشنواره شعر فجر افزود: عزیزان شاعر در سرودن شعر آئینی باید مولفههای بسیاری را رعایت کنند. مولفههایی که توجه به آنها الزامی است و نباید از خطوط قرمزی که در این حوزه ترسیم شده عبور کرد. بسیاری از این مولفه ها در شعر آئینی و به خصوص شعر فاطمی، جنبههای پرهیزی دارد. چه ایرادی دارد شاعران با این بایدها و نبایدها آشنا شوند؟
این استاد پیشکسوت شعر آئینی در پایان، غزلی فاطمی خواند که شعر او با استقبال حاضران مواجه شد.
نظرات